Airbagy – Jedná se o nedílnou součást moderních automobilů, která poskytuje dodatečnou ochranu řidiči a cestujícím v případě nehody. Jak se ale tato důležitá zařízení aktivují a jak fungují?

Když dojde k nehodě, airbagy se aktivují téměř okamžitě, aby zmírnily náraz a snížily možná zranění. Aktivuje je složitý systém senzorů umístěných po celém vozidle. Tyto senzory nepřetržitě monitorují různé parametry, jako je rychlost, zrychlení, úhel sklonu atd. Když senzory zaznamenají vážnou kolizi, vysílají signál do řídící jednotky, která aktivuje airbagy.

Jakmile jsou polštáře aktivovány, jsou naplněny plynem nebo práškem, díky čemuž jsou měkké a pružné, aby absorbovaly náraz. Rychle se také rozmístí, aby co nejvíce chránily člověka před nárazem. Airbagy se obvykle aktivují současně s dalšími bezpečnostními systémy, jako jsou bezpečnostní pásy a předpínače bezpečnostních pásů, aby zajistily úplnou ochranu cestujících.

Jak fungují airbagy?

Как работают подушки безопасности?

Princip

Принцип действия

Airbagy jsou aktivovány určitými senzory, které zaznamenávají sílu a zrychlení v nouzové situaci. Při spuštění senzorů se vybije generátor pyrotechnického plynu, který spustí proces nafukování polštáře.

Polštář se nafoukne velmi rychle, obvykle ve zlomku vteřiny. Generátor plynu exploduje aktivační náplň, která se nachází uvnitř polštáře. To způsobí, že plyn vstoupí do polštáře, naplní jej a učiní dostatečně tuhý, aby poskytoval ochranu.

Ochrana cestujících

Защита пассажиров

Při srážce airbagy brání cestujícím v nárazu do tvrdých částí interiéru vozidla, jako je volant, přístrojová deska a boční sloupky. Zabraňují také setrvačnosti zranění cestujících, když vozidlo náhle zpomalí.

Dobře fungující systém airbagů může výrazně snížit počet zranění při nehodě, zachránit mnoho životů a předejít vážným zraněním.

Mechanismus aktivace airbagu

Механизм активации подушек безопасности

Hlavním zdrojem aktivace airbagu jsou speciální senzory, které jsou instalovány v celém vozidle. Senzory shromažďují informace o rychlosti, zrychlení, úhlu natočení a dalších parametrech pohybu vozidla.

Když dojde k nehodě, senzory zpracují přijatá data a přenesou signál do elektronického řídicího systému airbagů. Tento systém okamžitě nafoukne airbagy, aby ochránil cestující před možnými zraněními a nárazy.

K aktivaci airbagu dochází během zlomků sekundy a je založena na použití vyvíječů plynu. Generátory se spustí, když dostanou signál z řídicího systému a zahájí proces uvolňování plynu, který naplní polštář. (Zde může být zapotřebí hypertextový odkaz popisující generátory plynových airbagů).

ČTĚTE VÍCE
Co se skrývá za pojmem „přerušovaná dvojitá pevná látka“ a jak to mění odvětví!

Pro aktivaci airbagu je však důležitý nejen přijatý signál ze senzorů, ale také určité podmínky. Například airbagy se aktivují pouze v případě čelního nárazu s výraznou silou nárazu. Systém ovládání airbagu může také deaktivovat aktivaci airbagu, pokud je na sedadle spolujezdce umístěna dětská sedačka nebo pokud je cestující připoután bezpečnostním pásem.

Je důležité si uvědomit, že aktivace airbagu je jednorázový proces. To znamená, že jakmile je airbag aktivován, stane se neúčinným a musí být vyměněn. Důvodem je, že technologie používaná u airbagů neumožňuje jejich opětovné použití.

V důsledku toho je aktivační mechanismus airbagu komplexním systémem založeným na činnosti senzorů, elektronického řídicího systému a generátorů plynu. Díky aktivaci airbagů se vůz stává spolehlivým prostředkem ochrany řidiče a cestujících v případě nouze.

Role senzorů při aktivaci airbagu

Роли датчиков в активации подушек безопасности

Ve voze jsou instalovány různé typy senzorů, které plní specifické funkce při aktivaci airbagů. Zde jsou některé z rolí, které senzory hrají:

  • Nárazové senzory – zodpovídají za určení okamžiku srážky nebo silného otřesu. Když se vozidlo stane účastníkem nehody, snímače nárazu vysílají signál do modulu airbagu, který následně aktivuje airbagy, aby se nafoukly.
  • Senzory přetížení – jsou určeny k detekci výrazného zvýšení zatížení vozidla, které může být způsobeno například převrácením. Když senzory přetížení zaznamenají tuto situaci, pošlou signál do modulu airbagu k aktivaci airbagů.
  • Senzory sedadel – slouží k detekci přítomnosti cestujících na předních sedadlech. Pokud senzory sedadel detekují, že jsou sedadla prázdná, airbagy na těchto sedadlech se neaktivují. Tím se zabrání zbytečnému nafukování airbagů, když na sedadle spolujezdce nesedí žádný cestující.

Různé senzory spolupracují, aby poskytly systému airbagů přesné informace o dění ve voze a určily přesný okamžik, kdy je potřeba airbagy nafouknout. Díky senzorům se airbagy aktivují okamžitě a ve správný čas a snižují tak riziko vážného zranění v případě nehody.

Video:

jak správně složit airbag

Výroba airbagů. Bezpečnostní vak

Je zapnutá chyba AIRBAGU. ELIMINUJEME! VZDUCHOVÉ VÁLKY. Volkswagen, Škoda, Audi, Seat