Motor je jednou z hlavních součástí automobilu, která určuje jeho účinnost a výkon. Jednou z důležitých částí motoru je vypínací ložisko, které má na starosti přenos točivého momentu z náboje do převodovky.

Na některých autech, zejména sportovních modelech, se však používá dvojité mačkání. Co to znamená a k čemu to je? Double squeeze je speciální mechanismus, který umožňuje zvýšit spolehlivost a životnost přenosu točivého momentu, zejména v podmínkách zvýšeného zatížení.

Systém dvojitého stlačování se skládá ze dvou sad kotoučů a pružin, které snižují zatížení každého kotouče a rozdělují točivý moment mezi ně. To nejen zlepšuje spolehlivost systému, ale také snižuje opotřebení disků a zvyšuje jejich životnost.

Double Squeeze a jeho role v provozu motoru

Двойной Выжим и его роль в работе двигателя

Funkční princip dvojitého uvolnění

Принцип работы двойного выжима

Po uvolnění spojkového pedálu pružina zdvojnásobí tlak a spojí motor s převodovkou. Tření vytvářené soupravami umožňuje přenos točivého momentu z motoru na převodovku, což umožňuje řazení. Při sešlápnutí spojkového pedálu se pružina uvolní a přeruší spojení mezi motorem a převodovkou.

Role dvojitého mačkání v chodu motoru

Роль двойного выжима в работе двигателя

Dvouspojkový provoz hraje důležitou roli v bezpečnosti a účinnosti motoru vozidla. Umožňuje plynule a bezpečně řadit za jízdy vozidla. Dvojité uvolnění zajišťuje správnou funkci spojky a chrání díly převodovky před opotřebením.

Nesprávná funkce dvojité spojky může vést k problémům s řazením převodových stupňů, zvýšenému opotřebení dílů spojky a změnám točivého momentu spojky mezi motorem a převodovkou. Důležitou součástí údržby vozidla je proto pravidelná kontrola a výměna opotřebovaných komponentů s dvojitým uvolňovačem.

Princip činnosti dvojitého mačkání

Základní principy fungování Double Squeeze jsou:

  1. Princip spojky: Dvojité uvolnění zajišťuje spolehlivý záběr mezi setrvačníkem a spojkovým košem. To umožňuje přenos výkonu z motoru na převodovku při změně rychlostních stupňů a zajišťuje hladkou spojku při rozjezdu a zastavení vozidla.
  2. Princip rozdělení kompresní síly: dvojité uvolnění využívá mechanismus, který rozděluje kompresní sílu na dvě poloviny spojkového koše. To umožňuje rovnoměrné rozložení síly na obě poloviny a zvyšuje spolehlivost a životnost systému.
  3. Princip nastavení tlaku: dvojité uvolnění má schopnost upravit tlak na spojku. To umožňuje řidiči změnit tuhost spojky a zlepšit pohodlí a ovládání vozidla.
  4. Protiskluzový princip: Dvojité uvolnění zajišťuje optimální přilnavost mezi setrvačníkem a spojkovým košem, což zabraňuje prokluzu a ztrátě výkonu při převodu.
ČTĚTE VÍCE
Kde najít informace o barvě auta – nejlepší způsoby, jak rozpoznat jedinečné stínování

Všechny tyto principy fungování dual-squeeze přispívají k efektivnějšímu přenosu výkonu z motoru na převodovku a zajišťují spolehlivé a plynulé řazení.

Výhody použití dvojitého mačkání v motoru

Преимущества использования двойного Выжима в двигателе

Hlavní výhodou použití dvojitého vypínání je zlepšená adheze spojkového kotouče k hnanému kotouči. Díky této technologii se spojka stává silnější a spolehlivější, což pomáhá zvýšit točivý moment a výkon motoru.

Dvojité sevření navíc umožňuje efektivnější rozložení teploty na povrchu kotouče spojky. To je zvláště důležité, když motor běží pod velkým zatížením nebo v extrémních podmínkách, jako je závodění nebo delší jízda vysokou rychlostí. Díky rovnoměrnému rozložení teploty si spojkový kotouč déle zachovává své vlastnosti a nedochází k přehřívání.

Další výhodou dvojitého squeeze je jeho vylepšená konstrukce, která snižuje hluk a vibrace při chodu motoru. Díky tomu si řidič a spolujezdci mohou užít pohodlnější jízdu a také snížit únavu řidiče a zvýšit bezpečnost na silnici.

Celkově je použití dvojitého mačkání v motoru důležitým krokem ve vývoji moderních automobilů. Umožňuje zlepšit účinnost motoru, zvýšit jeho výkon, zajistit spolehlivější trakci a snížit vibrace. Není žádným překvapením, že tuto technologii do svých modelů začleňuje stále více automobilek.

Video:

Znovu lapání po dechu a dvojité zmáčknutí. Kompletní analýza “do posledního šroubu”

Jak změnit rychlost BEZ POUŽITÍ SPOJKOVÉHO PEDÁLU?

Jak správně ovládat pedály a převodovku v dopravních zácpách?