Pístové motory je jedním z nejběžnějších typů motorů v automobilech, motocyklech a dalších vozidlech. Svůj název získaly díky speciální konstrukci, ve které se písty pohybují ve válcích pod vlivem pracovní směsi.

Existuje několik různých typů pístových motorů, z nichž každý má své vlastní výhody a nevýhody. Jedním z nejběžnějších typů je čtyřtaktní motor. Skládá se ze čtyř hlavních zdvihů: interakce pístu a ventilů (směs vzduchu a paliva vstupuje do válce), stlačení pracovní směsi (píst stoupá a stlačuje směs), silový zdvih (spalování směsi, pohyb pístu směrem dolů) a vypouštění výfukových plynů (otevření výfukového ventilu a vytlačení plynů).

Dalším oblíbeným typem pístového motoru je dvoutaktní motor. Charakteristickým rysem tohoto motoru je, že všechny čtyři zdvihy probíhají v jedné otáčkě klikového hřídele, což umožňuje dosáhnout vyššího výkonu na jednotku objemu. Kvůli tomu však bývají dvoudobé motory hlučnější a více znečišťují životní prostředí.

Za zmínku stojí i existence šestiválcové motory. Jedná se o pokročilejší verzi čtyřválcových motorů, která jim umožňuje mít větší výkon a točivý moment. Takové motory jsou však složitější na výrobu a údržbu, což může ovlivnit jejich cenu.

Závěrem lze říci, že pístové motory jsou důležitou součástí moderních vozidel. Výběr typu motoru závisí na mnoha faktorech, jako je výkon, účinnost, spolehlivost a požadavky na bezpečnost životního prostředí.

Typy pístových motorů: co potřebujete vědět o konstrukci a principech fungování

Hlavní typy pístových motorů:

1. Spalovací motor (ICE). Toto je nejběžnější typ pístového motoru a funguje spalováním paliva uvnitř válce. ICE se dělí na dva hlavní typy: motory se zapalovacími svíčkami (benzínové motory) a vznětové motory (dieselové motory).

2. Motor s rotačním (rotačním) pístem. Tento typ motoru používá rotující písty místo pohyblivých pístů. Jedním příkladem rotačního motoru je motor Vankal.

Princip činnosti pístových motorů:

Принципы работы поршневых двигателей:

Princip činnosti pístových motorů je založen na cyklickém pohybu pístů uvnitř válců. Během pracovního cyklu dochází k sání, kompresi, spalování a výfuku palivové směsi nebo motorové nafty.

U spalovacích motorů se sání a výfuk plynů provádí pomocí ventilů. Ventily se otevírají a zavírají v určitých časech, aby byla zajištěna správná výměna plynů.

ČTĚTE VÍCE
Složení autošamponu – zjistěte, co používají k mytí aut

Písty se pohybují nahoru a dolů uvnitř válců a přenášejí mechanickou energii přes ojnici a klikový hřídel.

Rotační motor pracuje na jiném principu, používá písty rotující kolem centrální hřídele. To umožňuje vyrábět větší výkon a umožňuje motoru mít kompaktní velikost.

Vnitřní spalování a způsoby přívodu hořlavé směsi

Způsoby dodávání hořlavé směsi

Existuje několik způsobů, jak dodávat hořlavou směs do pístových motorů:

Metoda popis
Systém karburátoru V tomto systému se palivo odebírá z nádrže, mísí se se vzduchem v karburátoru a vstupuje do válců motoru jako hořlavá směs. Karburátorové systémy byly běžné u starších automobilů, ale nyní byly téměř zcela nahrazeny modernějšími systémy.
Systém vstřikování paliva Systém vstřikování paliva využívá elektroniku k určení přesného množství a načasování vstřiku paliva. Palivo vstupuje do válců motoru ve formě aerosolové směsi vytvořené vstřikovači.
Přímé vstřikování paliva Přímé vstřikování paliva je modernější technologie, kdy je palivo vstřikováno přímo do spalovacích komor motoru, nikoli do sacího potrubí. To umožňuje efektivnější využití paliva, zlepšení hospodárnosti a výkonu motoru.

Každý z těchto způsobů dodávání paliva má své výhody a nevýhody a výběr konkrétního systému závisí na typu motoru, požadavcích na výkon a spotřebě paliva.

Hlavní typy pístových motorů podle principu činnosti

Основные типы поршневых двигателей по принципу работы

Existuje několik hlavních typů pístových motorů, které se liší svým principem činnosti. Každý z těchto typů má své výhody a vlastnosti, díky kterým je vhodný pro různé aplikace.

1. Spalovací motory (ICE)

Spalovací motory (ICE) jsou nejběžnější typy pístových motorů. Fungují na principu zapálení směsi paliva a vzduchu uvnitř válce, čímž vzniká hnací síla. ICE se dělí na dva hlavní typy: benzínové a naftové motory.

Benzínové motory fungují na principu zapalování směsi benzínu a vzduchu pomocí zapalovací svíčky. Obvykle mají vysoký výkon a dobré zrychlení, ale vyžadují více paliva a jsou méně účinné.

Vznětové motory fungují na principu, že motorová nafta se zapaluje vysoce stlačeným vzduchem. Mají vyšší účinnost než benzínové motory, ale jsou typicky hlučnější a mají vyšší emise.

2. Motory s vnějším spalováním

Motory s vnějším spalováním jsou méně běžné, ale v některých aplikacích se stále používají. Fungují na principu zapálení paliva pomocí externího zdroje jako je hořák. Jedním z příkladů takových motorů je parní stroj, který běží na páru vyráběnou ohřevem vody pomocí hořáku.

ČTĚTE VÍCE
Co určuje náklady – výkon, účinnost a životnost – kompresory nebo turbíny?

Motory s vnějším spalováním jsou obecně pomalejší a méně účinné než motory s vnitřním spalováním. Mají však vysoký točivý moment a používají se v některých specializovaných aplikacích, jako je stavba lodí a výroba energie.

3. Kompresorové expanzní motory

Kompresorové expanzní motory, také známé jako spalovací motory a motory s plynovou turbínou, jsou kombinací spalovacího motoru a motoru s plynovou turbínou. K výrobě energie využívají kompresi a expanzi plynů.

Tyto motory jsou široce používány v letadlech a útočných zařízeních, stejně jako v průmyslových instalacích, kde je vyžadován vysoký výkon.

Vlastnosti údržby a péče o pístové motory

Pro zajištění spolehlivého provozu pístového motoru a udržení jeho výkonu je nutná pravidelná údržba a péče. Mezi důležité aspekty údržby a péče o pístový motor patří:

1. Pravidelná kontrola a výměna oleje

Olej v pístovém motoru plní několik důležitých funkcí, jako je mazání, chlazení a čištění. Pravidelná kontrola a výměna oleje pomáhá předcházet opotřebení a poškození motoru. Interval výměny oleje se může lišit v závislosti na konkrétním modelu motoru a provozních podmínkách, proto se doporučuje řídit se doporučeními výrobce.

2. Čištění systému přívodu vzduchu

Čistý vzduch je nezbytný pro normální provoz pístového motoru. Prach, nečistoty a jiné nečistoty se mohou dostat do přívodu vzduchu a ucpat filtry. Pravidelné čištění a výměna vzduchového filtru pomáhá udržovat účinnost motoru a předcházet poškození.

Je důležité si uvědomit, že pro dosažení nejlepších výsledků je lepší svěřit práci s čištěním a výměnou olejového a vzduchového filtru profesionálům v autoservisu.

3. Pravidelná kontrola a výměna zapalovacích svíček

Zapalovací svíčky hrají důležitou roli ve spalovacím procesu v pístovém motoru. Opotřebované zapalovací svíčky mohou vést ke špatnému výkonu motoru a problémům se startováním. Kontrola a výměna zapalovacích svíček podle doporučení výrobce pomůže udržet správný výkon motoru.

4. Pravidelně kontrolujte chladicí systém

Chlazení hraje klíčovou roli při udržování optimální provozní teploty pístového motoru. Pravidelná kontrola hladiny a stavu chladicí kapaliny a také kontrola chodu ventilátoru pomůže zabránit přehřátí a poškození motoru.

Dodržováním těchto základních doporučení můžete zajistit spolehlivý a trvanlivý provoz vašeho pístového motoru. Pro složité postupy údržby a péče je však vždy lepší obrátit se na profesionály, aby se předešlo případným chybám a poškození.

Video:

Struktura motoru automobilu. Spalovací motor (ICE) ve 3D

Uvedení nejvýkonnějších motorů na světě!

⬤ROTAČNÍ ŠROUBOVÝ MOTOR je výkonnější než pístový motor.