Vstřikovače jsou jednou z klíčových součástí spalovacího motoru. Jsou zodpovědní za dodávku paliva do válců motoru ve správný čas a ve správném množství. Vstřikovače jsou ovládány pomocí speciálního systému, který řídí chod motoru.
Hlavní součásti řídicího systému vstřikovačů jsou elektronický ovladač a senzory, které monitorují různé parametry motoru, jako jsou otáčky motoru, poloha škrticí klapky, teplota chladicí kapaliny a tlak v sacím potrubí.
Na základě dat přijatých ze senzorů elektronický ovladač vypočítá a řídí dobu otevření vstřikovačů. V závislosti na učiněném rozhodnutí regulátor vysílá impulsy do elektromagnetického ventilu, který řídí otevírání a zavírání trysky.
Správné ovládání vstřikovačů umožňuje dosáhnout optimálního výkonu motoru, zvýšit jeho výkon a účinnost a minimalizovat emise škodlivých látek do atmosféry. Pokud dojde k poruše kterékoli součásti řídicího systému vstřikovačů, mohou se objevit problémy se startováním motoru, hrubý chod nebo volnoběh a zvýšená spotřeba paliva.
Princip činnosti vstřikovačů
Vstřikovače se používají v různých aplikacích včetně automobilových motorů, průmyslových procesů a chladicích systémů. Princip činnosti trysek je založen na přeměně energie proudění kapaliny na kinetickou energii.
1. Odpařování paliva
Než bude možné vstřikovat kapalné palivo, musí se odpařit. Vstřikovač obsahuje komoru obsahující palivo, které je vystaveno vysokému tlaku. To umožňuje palivu překonat svůj vlastní saturační tlak a stát se plynným. Palivo se mění na jemnou, drobnou páru, která zajišťuje lepší mísení se vzduchem.
2. Vstřikování paliva
Po odpaření paliva je vstřikováno do válce nebo do jiné oblasti, kde se má spálit nebo použít. V tomto okamžiku se vstřikovač otevře a umožní proudění vzduchu o vysoké teplotě a zapalovací svíčky. Výsledkem je jiskra, která způsobí explozi a pohyb pístu.
3. Nastavení množství paliva
Mnoho moderních vstřikovačů má schopnost upravit objem vstřikování paliva. To vám umožní přesně řídit množství paliva dodávaného do systému a optimalizovat výkon motoru. Nastavení lze provádět pomocí elektrických nebo mechanických zařízení.
Obecně je princip činnosti vstřikovačů založen na přesném dávkování a vstřikování paliva a také jeho efektivním mísení se vzduchem pro zajištění optimálního chodu motoru nebo jiného systému.
Jak se kontroluje dodávka paliva?
Palivo je dodáváno do motoru automobilu pomocí vstřikovačů. Činnost vstřikovačů je řízena elektronickou řídicí jednotkou (ECU). ECU přijímá informace z různých snímačů, jako je snímač polohy škrticí klapky, lambda sonda, snímač otáček klikového hřídele a další, a na základě těchto údajů vypočítává optimální množství paliva dodávaného do každého vstřikovače.
Elektronická řídicí jednotka (ECU)
ECU je centrální zařízení pro ovládání motoru vozidla. Sleduje a řídí činnost různých systémů motoru včetně dodávky paliva. ECU přijímá informace ze snímačů a na základě těchto informací rozhoduje o požadovaném množství paliva dodávaného do vstřikovačů.
Regulace tlaku paliva
Regulátor tlaku paliva je zodpovědný za udržování konstantního tlaku paliva v napájecím systému. Reguluje tlak v rozdělovači paliva regulací průtoku paliva z palivového čerpadla. ECU přijímá informace o tlaku paliva z regulátoru a v případě potřeby upravuje přívod paliva do každého vstřikovače.
Trysky
Vstřikovače jsou klíčová zařízení pro přívod paliva do válců motoru. Rozstřikují palivo pod vysokým tlakem na malé kapičky, které se mísí se vzduchem a jsou spalovány během spalovacího zdvihu. Činnost vstřikovače je řízena elektronickou řídicí jednotkou (ECU), která upravuje dobu otevření vstřikovače a množství dodávaného paliva v souladu s aktuálními provozními podmínkami motoru.
Výsledkem je, že díky koordinované práci elektronické řídicí jednotky (ECU), regulátoru tlaku paliva a vstřikovačů je palivo dodáváno do motoru vozidla optimálním způsobem s ohledem na aktuální podmínky a požadavky.
Systém vstřikování paliva
Hlavním prvkem systému jsou trysky. Vstřikovače jsou solenoidové ventily, které se otevírají a zavírají v souladu s příkazy z elektronické řídicí jednotky motoru. Když se vstřikovač otevře, vysokotlaké palivo ze systému přívodu paliva proudí do vstřikovače a je rozstřikováno do válce motoru.
Rozprášené palivo se smísí se vzduchem ve válci a následně hoří a exploduje, čímž vzniká síla, která pohybuje písty a otáčí klikovým hřídelem motoru. Tento proces probíhá mnohokrát za minutu a zajišťuje nepřetržitý pohyb vozidla.
Mezi hlavní výhody vstřikování paliva patří přesnější dodávka paliva ve srovnání s karburátorovými systémy. To umožňuje lepší účinnost spalování, což zase vede ke zvýšení výkonu a spotřeby paliva.
Systém vstřikování paliva také poskytuje možnost přesnější kontroly úrovně emisí škodlivých látek ve výfukových plynech vozidla. Tento systém dosahuje nízké úrovně emisí a splňuje přísné ekologické normy.
Je důležité si uvědomit, že systém vstřikování paliva vyžaduje pravidelnou údržbu a výměnu filtrů a součástí, aby byla zachována jeho spolehlivost a účinnost. Pravidelná údržba systému také pomáhá předcházet možným poruchám a nákladným opravám.