Záběh motoru je jedním z nejdůležitějších postupů, který se provádí bezprostředně po montáži nebo opravě motoru. Je nutné dosáhnout optimálního výkonu motoru a dlouhé životnosti. Ale aby byl záběh kompletní a úspěšný, je nutné dodržovat určitá pravidla a dávat si pozor na některé úkony.

Za prvé, neměli byste se snažit „vymáčknout“ maximální výkon z nového nebo repasovaného motoru. Prvních pár set kilometrů je potřeba omezit rychlost a vyhnout se extrémní zátěži. V opačném případě můžete způsobit deformaci kovových povrchů a dokonce poškodit písty, klikovou hřídel a další části motoru.

Zadruhé byste neměli nechat motor běžet po dlouhou dobu v nízkých otáčkách nebo se zahřívat při volnoběhu. Nízké otáčky a nedostatečné teplo vzhledem k zátěži vedou k nerovnoměrnému zahřívání dílů a tvorbě kondenzátu v motoru. To může způsobit korozi a předčasné opotřebení.

Za třetí, při vloupání je zakázáno používat palivo nebo olej nízké kvality. To může vést ke vstupu cizích částic a vysokému opotřebení součástí motoru. Doporučuje se používat pouze oleje a paliva doporučená výrobcem a pravidelně je měnit.

Chyby při záběhu motoru

Ошибки при обкатке двигателя

1. Nadměrná rychlost při vloupání.

Je velmi důležité dodržovat rychlostní limit doporučený výrobcem vozidla. Překročení rychlosti může způsobit poruchu a přehřátí motoru.

2. Nerovnoměrné zatížení motoru.

Při záběhu motoru byste se měli vyvarovat prudkého řazení a prudkého sešlápnutí plynového pedálu. Nerovnoměrné zatížení může vést k opotřebení třecích ploch a ztrátě životnosti motoru.

3. Velké skoky v otáčkách motoru.

Při prudkém řazení, zejména při nízkých rychlostech, dochází k prokluzům otáček. Mohou vést ke zvýšenému opotřebení součástí motoru a problémům s výkonem motoru v budoucnu.

4. Intenzivní zahřívání motoru.

Dlouhé a intenzivní zahřívání motoru není prospěšné. To může pouze zbytečně zatěžovat chladicí systém a vést k přehřívání motoru.

5. Nedodržení doporučení výrobce.

Každý výrobce stanoví svá vlastní doporučení pro záběh motoru. Pokyny je třeba dodržovat, aby byly zajištěny optimální provozní podmínky motoru a dlouhá životnost motoru.

Vyhněte se těmto chybám při záběhu motoru, abyste ze svého vozidla v nadcházejících letech vytěžili maximum.

Snižte otáčky během několika sekund

Понижение оборотов в пары секунд

Proč najednou nemůžete snížit rychlost?

Snížení otáček motoru může negativně ovlivnit výkon motoru a způsobit trvalé poškození. Při poklesu otáček dochází k prudkému poklesu mazání mezi díly motoru, což může vést ke tření a přehřívání. Navíc náhlé snížení rychlosti může způsobit zpětné vzplanutí a poškození palivového systému.

ČTĚTE VÍCE
Nemrznoucí koncentrát - zvažte význam, výhody a použití

Jak správně snížit otáčky motoru?

Pokud je nutné snížit otáčky motoru, mělo by to být provedeno postupně a plynule, aby měl motor čas na přechod do nového provozního režimu. Prudké snížení rychlosti může způsobit vážné poškození a poruchu motoru.

Upozorňujeme, že konkrétní doporučení pro záběh motoru se mohou lišit v závislosti na modelu a typu motoru. Vždy dodržujte pokyny výrobce a vyhledejte odbornou radu.

Dlouhá plavba při nízkých rychlostech

Длительное плавание на малых оборотах

Během záběhu motoru se nedoporučuje delší plavba při nízkých rychlostech. To může vést k nedostatečnému mazání a opotřebení motoru.

Cestování při nízkých otáčkách znamená provoz motoru při nízkých otáčkách motoru. V tomto provozním režimu motor pracuje neefektivně a nedostává dostatek vzduchu ke spálení paliva.

Dlouhodobý chod při nízkých otáčkách může způsobit přehřátí motoru, protože nízké otáčky klikového hřídele znesnadňují odvod tepla z motoru. To může vést k přehřátí motorového oleje a jeho další destrukci.

Kromě toho může dlouhotrvající jízda při nízkých rychlostech vést k usazování karbonu a usazenin uvnitř motoru. Saze a usazeniny zhoršují jeho výkon a mohou způsobit pokles výkonu a zvýšenou spotřebu paliva.

Aby se předešlo problémům spojeným s delší plavbou při nízkých rychlostech, doporučuje se při záběhu motoru používat různé provozní režimy – tedy měnit otáčky klikového hřídele. To umožní motoru získat potřebný objem vzduchu pro spalování paliva a zabránit přehřátí.

Dlouhodobý chod v nízkých otáčkách při záběhu motoru je nežádoucí, protože může vést k nedostatečnému mazání, přehřívání motoru a karbonovým usazeninám. Pro optimální výkon a předcházení problémům se během záběhu doporučuje používat různé provozní režimy motoru.

Náhlý start ihned po spuštění

Резкий старт сразу после запуска

Při rozbití motoru je důležité se vyvarovat náhlého startu ihned po jeho nastartování. Je to dáno tím, že se motor potřebuje v prvních minutách provozu zahřát, aby se všechny jeho části promazaly a dosáhly provozní teploty.

Náhlý start může vést k přehřátí motoru a opotřebení jeho částí, protože olej ještě neměl čas dostatečně se rozmístit v mazacím systému. Prudký start může navíc způsobit trhnutí a zvýšené zatížení převodovky, což může vést k poruše různých součástí a částí vozu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik kilometrů můžete ujet autem bez elektrocentrály?

Než začnete jezdit, musíte nechat motor několik minut zahřát, zejména v chladném počasí. Tento přístup umožní motoru dosáhnout provozní teploty a zajistí hladší a bezpečnější start.

Pamatujte: náhlý start bezprostředně po nastartování motoru může negativně ovlivnit jeho provoz a vést k neočekávaným poruchám. Počkejte několik minut, nechte motor zahřát a teprve poté se rozjeďte.

Video:

TOTO VÁM NEŘEKNOU ANI V SERVISU

Je nutné zahřát motor a rozbít nové auto? Je to nutné? Mýty, fakta

Proč moderní motory rychle umírají? TOP 6 hlavních důvodů!