Kotouč spojky je jednou z nejdůležitějších částí automobilu, která je zodpovědná za přenos točivého momentu z motoru na převodovku. Někdy však řidiči narazí na problém, když spojkový kotouč začne prokluzovat. To se projevuje tak, že motor běží, ale auto se nehýbe nebo se pohybuje jen velmi obtížně. Pro pochopení tohoto problému je důležité znát jeho příčiny.

Jedním z hlavních faktorů vedoucích k prokluzování spojkového kotouče je jeho opotřebení. Kotouč spojky se skládá z třecí plochy, která se časem opotřebovává. To vede ke snížení jeho účinnosti a schopnosti přenášet točivý moment. Opotřebený kotouč spojky může začít klouzat po povrchu protitlaku a způsobit nesprávný přenos točivého momentu do převodovky.

Dalším důvodem prokluzu spojkového kotouče může být vadný tlakový spínač. Tlakový spínač je zodpovědný za přitlačení kotouče spojky směrem k hnacímu kotouči a jeho uvolnění. Pokud tlakový spínač nefunguje správně, kotouč spojky se nemusí dostatečně stlačit nebo se nemusí úplně uvolnit a způsobit prokluzování.

Hlavní důvody prokluzu kotouče spojky

Основные причины буксования диска сцепления

1. Opotřebení spojkového kotouče

1. Износ диска сцепления

Jedním z hlavních důvodů prokluzu kotouče spojky je jeho opotřebení. V průběhu času se kotouč může opotřebovat a ztratit tření s protitlakem. K tomu může dojít v důsledku nesprávného použití spojky, jako je nadměrné používání spojky v silničním provozu nebo nesprávné ovládání spojkového pedálu.

2. Stav povrchu kotouče spojky

2. Состояние поверхности диска сцепления

Prokluzování spojkového kotouče může být způsobeno i stavem jeho povrchu. Pokud jsou na kotouči stopy oleje, mastnoty nebo nečistot, může to způsobit snížení tření mezi kotoučem a protitlakem. Navíc, pokud je kotouč spojky vyroben z nekvalitního materiálu nebo má nedokonalosti na svém povrchu, může to také vést k prokluzování.

Všechny tyto důvody prokluzu kotouče spojky mohou vést k vážným problémům s převodovkou a vyžadují okamžitou odbornou péči. Pokud zjistíte známky prokluzování, musíte kontaktovat autoservis, aby provedl diagnostiku a opravu spojkového systému.

Opotřebení spojky

Износ механизма сцепления

K opotřebení může dojít z několika důvodů. Za prvé to může být způsobeno nesprávným provozem vozidla, jako je uvolněný spojkový pedál nebo náhlé řazení. To vede k nadměrnému tření a nakonec k opotřebení spojkového kotouče.

Za druhé, opotřebení může být způsobeno použitím nekvalitních náhradních dílů nebo nesprávnou údržbou spojkového mechanismu. Nedostatečné mazání nebo nesprávné seřízení může vést k opotřebení dílů spojky a v důsledku toho k prokluzování kotouče.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat správné tlumiče pro zvednutí a držení víka kufru nebo kapoty auta?

Známky opotřebení spojky

Признаки износа механизма сцепления

Pokud je spojkový mechanismus opotřebovaný, může se to projevit několika způsoby. Za prvé, řidič si může všimnout, že pedál spojky je měkčí a méně citlivý. Může mít také potíže s řazením nebo si všimnout, že rychlostní stupeň při zařazení začíná „drbat“.

Kromě toho může opotřebení spojkového mechanismu vést ke spáleninám nebo zápachu a také ke zvýšené spotřebě paliva. Řidič musí tyto značky pečlivě sledovat, aby rychle vyměnil opotřebované díly a zabránil možným nehodám.

Nesprávné nastavení spojky

Неправильная настройка механизма сцепления

Jedním z důvodů prokluzování spojkového kotouče může být nesprávné nastavení spojkového mechanismu. To se může stát, pokud systém spojky nebyl správně seřízen během instalace nebo opravy.

Pokud není spojkový mechanismus správně seřízen, může dojít k nesouladu mezi přítlačným kotoučem a kotoučem spojky. Pokud je kotouč příliš stlačen, může prokluzovat a neposkytuje dostatečnou trakci setrvačníku a převodovce.

Také nesprávné seřízení spojkového mechanismu může mít za následek, že se přítlačný kotouč od spojkového kotouče uvolní se zpožděním nebo se neuvolní vůbec. To může způsobit prokluzování kotouče spojky a problémy s řazením.

Abyste tomuto problému zabránili, musíte při instalaci nebo opravě spojkového mechanismu dodržovat všechna doporučení a pokyny. Je důležité správně nastavit přítlačný kotouč, aby bylo zajištěno optimální stlačení a uvolnění kotouče spojky.

Pokud máte problémy s prokluzem kotouče spojky, doporučujeme kontaktovat odborníka, aby zkontroloval a správně seřídil spojkový mechanismus. Nesprávné seřízení může vést k vážným následkům a poškození spojkového mechanismu.

Poškození nebo deformace kotouče spojky

Повреждение или деформация диска сцепления

Hlavní příčiny poškození nebo deformace kotouče spojky mohou být:

  • Odpisy
  • Poškození vnějšími vlivy
  • Přehřátí
  • Nedostatečné mazání

Opotřebení spojkového kotouče může nastat v důsledku neustálého tření a namáhání, kterému jsou vystaveny při jízdě vozidla. Při opotřebení může kotouč ztratit hladký povrch, což vede ke zhoršení jeho adhezních vlastností a problémům s přenosem adhezní síly.

V důsledku nesprávné obsluhy nebo nouzových situací může dojít k poškození vnějšími vlivy. Například klepání nebo náraz na kotouč spojky může způsobit jeho deformaci nebo prasknutí, což se okamžitě projeví na jeho výkonu.

K přehřátí kotouče spojky může dojít v důsledku příliš intenzivního zatížení nebo nesprávného provozu vozidla. Při přehřátí může kov ztratit svou pevnost a kotouč spojky se zdeformuje nebo dokonce zlomí.

ČTĚTE VÍCE
Plastelína - historie vzniku jména a jeho široké využití v kreativitě a rozvoji dětí

Nedostatečné mazání spojkového mechanismu může vést ke tření a opotřebení kotouče a také k poškození jeho povrchu. K tomu může dojít, pokud se olej nebo mazivo dostane do spojkového mechanismu nebo není správně namazáno.

V každém případě poškození nebo deformace kotouče spojky může vést k jeho nefunkčnosti a problémům s přenosem síly spojky v autě. V takových případech se doporučuje kontaktovat odborníka za účelem kontroly a případné opravy nebo výměny spojkového kotouče.

Video:

BMW E-34 prokluzuje spojka A problém byl.

SPOJKA PROKLUZUJE. Jednoduchý lidový způsob, jak zkontrolovat stav spojky!

Spojka prokluzuje na ZIL. Nalezen problém.