Auto, které v zatáčce dostane smyk, může způsobit vážné obavy a dokonce i nehody na silnicích. Ale proč se to děje? Co dělat, abyste se takovým situacím vyhnuli? V tomto článku se podíváme na hlavní příčiny smyku vašeho auta a dáme vám několik užitečných tipů, které vám pomohou bezpečně řídit auto v zatáčkách.

První důvod smyku v zatáčce může souviset se stavem vozovky. Kluzký nebo mokrý povrch může vytvářet nepříznivé podmínky pro přilnavost pneumatik na vozovce. Pokud vaše pneumatiky neposkytují dostatečnou trakci, může se vaše vozidlo dostat do smyku, zejména při ostrých manévrech.

Druhým důvodem smyku je nesprávné rozložení hmotnosti vozidla. Například pokud je zadní část vozidla přetížená nebo pokud není na předních kolech dostatečné zatížení, může to způsobit smyk v zatáčce. Rozložení hmotnosti musí být rovnoměrné, aby vozidlo mělo lepší ovladatelnost a trakci.

Důvody smyku auta

Причины заноса автомобиля

1. Stav vozovky

1. Состояние дороги

Jedním z hlavních důvodů, proč auto v zatáčce dostává smyk, je stav vozovky. Pokud je na vozovce sníh, led, voda nebo olej, může to způsobit ztrátu přilnavosti pneumatik a smyk vozidla.

2. Vysoká rychlost

2. Высокая скорость

Čím vyšší je rychlost vozu při zatáčení, tím větší je pravděpodobnost smyku. Vysoká rychlost snižuje stabilitu vozu a zvyšuje riziko ztráty trakce. Při akceleraci na rovném úseku silnice před zatáčkou může vozidlo vjet do zatáčky nepřiměřenou rychlostí, což může také způsobit smyk.

Kromě stavu povrchu vozovky a rychlosti jízdy může smyk vozu ovlivnit také zhoršení přilnavosti pneumatik, nesprávné nastavení odpružení, nesprávné rozložení zátěže ve voze a další faktory.

Řidiči by měli zejména při odbočování dodržovat pravidla bezpečnosti silničního provozu a brát v úvahu výše uvedené důvody smyku, aby riziko vzniku této situace bylo co nejmenší.

Specifika povrchu vozovky

Специфика дорожного покрытия

Jednou z vlastností povrchu vozovky, která přispívá ke smyku, jsou nerovnosti a rozbití asfaltu v zatáčkách. Když auto projíždí dírami, prasklinami a výmoly, jeho kola ztrácejí trakci. To může vést ke ztrátě kontroly a smyku.

Stav vrchní vrstvy asfaltu také ovlivňuje. Při nízkých teplotách asfalt ztrácí své vlastnosti a stává se více kluzkým. Pokud jsou za zatáčkou olejové skvrny nebo jiné nečistoty, může to také snížit trakci a způsobit smyk.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když přepravíte nadrozměrný náklad?

Když k tomu přidáme omezenou viditelnost a špatné povětrnostní podmínky, které se mohou vyskytnout v zatáčkách, máme další faktor přispívající ke smyku. Když je na vozovce sníh, led nebo déšť, trakce je snížena, což zvyšuje riziko smyku vašeho vozidla.

Kontrola a údržba povrchu vozovky

Контроль и обслуживание дорожного покрытия

Aby se zabránilo smyku při zatáčení, je důležité sledovat stav povrchu vozovky. Častá kontrola a oprava děr, prasklin a výmolů pomůže udržet vaši silnici v bezpečném jízdním stavu. Také pravidelné čištění a čištění povrchu zabrání uklouznutí kvůli nečistotám.

Důležité je také dodržovat bezpečnostní opatření při otáčení za nepříznivých povětrnostních podmínek. Pravidelné odklízení sněhu a pískování nebo solení povrchu vozovky pomůže zvýšit trakci pneumatik a snížit riziko smyku.

Zapomínat bychom neměli ani na pravidelnou péči o auto. Správně zvolené pneumatiky s dobrým dezénem zlepší trakci a sníží riziko smyku v zatáčkách.

Obecně platí, že specifika povrchu vozovky hrají důležitou roli při výskytu smyků v zatáčkách. Správná údržba a monitorování vozovky, stejně jako péče o vůz, pomohou snížit rizika a zajistit bezpečnou jízdu.

Nesprávná technika jízdy

Неправильная техника вождения

Jednou z nejčastějších chyb je náhlé sešlápnutí plynového pedálu při zatáčení. To vede k převodovým ztrátám a ztrátě trakce kol, což může způsobit smyk vozu. Někteří řidiči navíc při zatáčení správně nerozloží hmotnost vozidla, což může také vést ke ztrátě trakce.

Další častou chybou je nesprávné zařazení rychlostního stupně. Pokud řidič při nájezdu do zatáčky zařadí příliš vysoký rychlostní stupeň, může to způsobit ztrátu výkonu a trakce a způsobit smyk.

Řidiči však mohou chybovat i při volbě pojezdové linie a ovládání volantu. Pokud řidič nezvolí nejoptimálnější linii zatáčení, může docházet ke zbytečnému tření mezi pneumatikami a vozovkou, což může vést ke smyku. Navíc nekontrolované a náhlé pohyby volantu mohou způsobit ztrátu trakce vozidla.

Je důležité pochopit, že správná technika zatáčení je zásadní pro bezpečnost a pohodlí. Vlastnit auto vyžaduje zručnost a praxi a špatná technika jízdy může mít vážné následky. Proto je důležité řídit se doporučeními instruktorů a neustále zlepšovat své řidičské dovednosti.

Nesprávné vyvážení hmotnosti

Некорректная балансировка веса

Pokud je hmotnost vozidla nerovnoměrně rozložena, například v důsledku nesprávného zatížení nebo mechanického poškození, může to způsobit nestabilitu a ztrátu trakce v zatáčkách. Nerovnoměrné vyvážení hmotnosti může způsobit přetížení na jedné nebo více stranách vozidla a vést k nedostatečné trakci pneumatik, což může mít za následek smyk.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně nastavit mezeru zapalovací svíčky na autech VAZ-2106 a VAZ-2107? Užitečné tipy a doporučení od zkušených automobilových nadšenců

Nakládání auta

Загрузка автомобиля

Rozložení nákladu ve vozidle musí být provedeno správně, aby bylo zajištěno rovnoměrné vyvážení hmotnosti. Nesprávné naložení, kdy je většina nákladu v zadní části vozidla nebo je nerovnoměrně rozložena podél nápravy, může způsobit neovladatelnost v zatáčkách.

Doporučuje se dodržovat pokyny výrobce vozidla týkající se správného zatížení a hmotnosti na přední a zadní nápravě. Kromě toho je třeba věnovat zvláštní pozornost rozložení nákladu v zavazadlovém prostoru, aby nebyla příliš namáhána zadní náprava vozidla.

Mechanické poškození

Nesprávné vyvážení hmotnosti může být způsobeno i mechanickým poškozením vozidla. Například poškození odpružení, vadné tlumiče nebo problémy s koly mohou způsobit nerovnoměrné zatížení kol a smyk v zatáčkách.

Abyste předešli nesprávnému vyvážení hmotnosti, pravidelně kontrolujte stav odpružení vozidla, tlumičů a kol. Pokud zjistíte poškození, vyměňte nebo opravte příslušné díly.

Nesprávné vyvážení hmotnosti je tedy významnou příčinou smyku vozu v zatáčce. Správné rozložení hmotnosti ve vašem vozidle a pravidelná údržba mechanických součástí pomůže tomuto problému předejít a vaše vozidlo bude na silnici bezpečné a stabilní.

Video:

Jak se dostat ze smyku na předním náhonu a Jak se dostat ze smyku na zadním náhonu

Proč jezdí zadní část auta?

DBO: “Hlavní věcí je sešlápnout plyn!” Chyby pohonu předních kol!