Dvouhmotová spojka и Jednohmotová spojka – dva typy automobilových spojek, které lze použít ve vozidlech. Mají však řadu rozdílů v konstrukci a principu činnosti, což je důležité při výběru a servisu spojek.

Dvouhmotová spojka sestává ze dvou hmot: hlavního disku a sekundárního disku, které jsou spojeny pružinami. Hlavní disk je připojen k motoru a sekundární disk je připojen k převodovce. To vám umožní regulovat přenos točivého momentu a snížit vibrace během provozu motoru. Dvouhmotová spojka tak zajišťuje plynulé řazení a pohodlnou jízdu.

Jednohmotová spojka, na rozdíl od dvouhmotového se skládá pouze z hlavního disku. Používá se v jednodušších konstrukcích vozidel, kde není potřeba upravovat přenos točivého momentu a snižovat vibrace. Jednohmotová spojka je obvykle spolehlivější a snadněji se udržuje, protože má méně pohyblivých částí, které se opotřebovávají nebo selžou.

Dvouhmotová spojka: servisní vlastnosti a výhody

Двухмассовое сцепление: особенности обслуживания и преимущества

Hlavním znakem dvouhmotové spojky je přítomnost dvou hmot – primární a sekundární, které jsou odděleny tlumičem. Tím se snižuje zatížení převodovky a zvyšuje se životnost vozidla. Tlumič zajišťuje plynulé zapínání a vypínání spojky a také snižuje vibrace přenášené na motor a převodovku.

Dvouhmotová spojka má oproti jednohmotové spojce řadu výhod:

  • Zlepšený komfort: Díky přítomnosti tlumiče snižuje dvouhmotová spojka vibrace a hluk, díky čemuž je jízda pohodlnější.
  • Snížené namáhání součástí: Dvouhmotová spojka snižuje namáhání převodovky, což zvyšuje životnost.
  • Dodatečná ochrana motoru: přítomnost tlumiče pomáhá předcházet poškození motoru při náhlém startování nebo řazení.
  • Delší životnost spojky: Dvouhmotové spojky mají díky tlumiči delší životnost než spojky jednohmotové.

Údržba dvouhmotové spojky spočívá v výměně dílů pouze v případě, že se rozbijí nebo opotřebují. Pravidelná kontrola stavu tlumiče je důležitým preventivním postupem k rychlé identifikaci potenciálních problémů a předcházení vážným poruchám. Je také nutné sledovat činnost spojky a při prvním náznaku poruchy kontaktovat kvalifikovaného mechanika.

Rozdíl mezi dvouhmotovou a jednohmotovou spojkou

Разница между Двухмассовым и Одномассовым сцеплением

Jednohmotová spojka nebo jednohmotová spojka je jednodušší konstrukce a obvykle se používá ve vozidlech s manuální převodovkou. U tohoto typu spojky je hmotnost a setrvačnost kotouče spojky podobná hmotnosti a setrvačnosti setrvačníku motoru. Jednohmotová spojka má přímé spojení mezi motorem a převodovkou, což znamená, že sdílejí společnou osu otáčení. Při řazení a řazení spojky přenáší spojkový kotouč točivý moment z motoru na převodovku.

ČTĚTE VÍCE
Jaká jsou pravidla pro návštěvu jízdního okruhu pro osoby, které ztratily řidičský průkaz?

Dvouhmotová spojka je složitější a modernější varianta. Používá se ve vozidlech s automatickými převodovkami, zejména ve vozidlech s nízkým točivým momentem a lamelovými spojkami. Hlavní rozdíl mezi dvouhmotovou spojkou a jednohmotovou spojkou je v tom, že setrvačník a kotouč spojky jsou rozděleny na dvě části – první část má přímou vazbu na motor a druhá přímo na převodovku. Tyto dvě části jsou spojeny pružnými pružinami, které pomáhají kompenzovat vibrace vytvářené motorem a převodovkou.

Mezi výhody dvouhmotové spojky patří hladší řazení, snížené vibrace a menší namáhání převodovky a motoru. Dvouhmotová spojka také zlepšuje jízdní komfort a snižuje opotřebení dílů převodovky. Její údržba a opravy je však složitější a nákladnější než u jednohmotové spojky.

V konečném důsledku volba mezi dvouhmotovými a jednohmotovými spojkami závisí na typu vozidla a provozních podmínkách. Jednohmotové spojky se často používají u sportovních vozů, kde je vyžadován vyšší výkon a rychlejší řazení. Dvouhmotová spojka je naopak preferována u vozů s vysokým točivým momentem a zlepšeným jízdním komfortem.

Výhody dvouhmotové spojky

Преимущества Двухмассового сцепления

1. Zvýšená životnost

Dvouhmotová spojka je navržena tak, aby snižovala zatížení spojky a přenášela vibrace z motoru na převodovku. Díky tomu se výrazně zvyšuje životnost komponentů spojkového systému. Dvouhmotová spojka rovnoměrněji rozkládá zatížení a snižuje opotřebení, což zvyšuje životnost a šetří peníze na opravy a výměnu dílů.

2. Vyhlazení vibrací

Dvouhmotová spojka je vybavena oscilačním mechanismem se dvěma hmotami, který pomáhá vyhlazovat vibrace vznikající při chodu motoru a převodovky. Díky tomu si řidiči užívají pohodlnější a plynulejší cestu autem. Sníží se vibrace a hluk, což vytváří příjemnější prostředí pro jízdu.

3. Zlepšená účinnost

Protože dvouhmotová spojka snižuje zatížení motoru a zlepšuje vyhlazení vibrací, zlepšuje také účinnost vozidla. Vůz se lépe ovládá, zlepšuje se jeho výkon a zrychlení a snižuje se spotřeba paliva. To umožňuje řidiči ušetřit náklady na palivo a snížit negativní dopad na životní prostředí.

Celkově je dvouhmotová spojka pokročilou technologií, která poskytuje mnoho výhod oproti tradičním jednohmotovým spojkovým systémům. Díky delší životnosti, vyhlazení vibrací a zlepšené účinnosti se stává stále oblíbenější volbou mezi řidiči, kteří oceňují jízdní komfort a kvalitu.

Video:

Část 1. Spojka – dvouhmotový setrvačník na jednohmotový.

Dvouhmotový setrvačník! DIY opravy.

Jak ušetřit peníze za opravy dvouhmotového setrvačníku