Benzín je dnes jedním z nejběžnějších paliv používaných v automobilech, motocyklech a dalších spalovacích motorech. Účinnost motoru a jeho životnost závisí na jeho kvalitě a vlastnostech.

Jak ale toto známé a hojně používané palivo vzniklo? Zpočátku lidé používali k pohonu různé druhy paliva, jako je petrolej, alkohol a olej. Benzin jako samostatný produkt se však začal používat až koncem XNUMX. století.

Historie vzhledu benzínu začala s rozvojem průmyslu rafinace ropy. V důsledku dlouhého a složitého výzkumu vědci identifikovali možnost výroby benzínu z ropy. Díky postupnému rozvoji technologií a strojírenství se získávání benzínu z ropy stalo dostupnějším a cenově výhodnějším procesem. Benzín se postupem času stal hlavní složkou automobilového paliva a hrál klíčovou roli v průmyslovém rozvoji a dopravním systému společnosti.

Historie benzínu

История возникновения бензина

Benzín, jedno z hlavních paliv široce používaných v automobilovém průmyslu, má dlouhou a zajímavou historii.

Objev benzinu

Открытие бензина

Historie benzinu začíná v 19. století, kdy se vědci a inženýři zabývali výzkumem v oblasti petrochemie. V roce 1850 objevil americký chemik Benjamin Silliman petrolej, který měl velkou energetickou hodnotu a byl široce používán při osvětlení.

Petrolej však nebyl jediným produktem získaným destilací ropy. V roce 1864 začal italský chemik Eugene Abel Beor při pokusech s petrolejem získávat lehké organické kapaliny, které se později nazývaly benzin. Toto otevřené materiálové složení mělo vysokou výhřevnost a bylo velmi účinným zdrojem energie.

Aplikace benzínu

Применение бензина

Když byl benzín objeven, vědci si okamžitě všimli jeho velkého potenciálu a využití. Tento nový typ paliva se stal široce používán v pozdějších spalovacích motorech.

První automobil se spalovacím motorem na benzín sestrojil v roce 1885 německý inženýr Karl Benz. To otevřelo novou éru v dopravním průmyslu a stalo se výchozím bodem pro rozvoj silniční dopravy.

Rozvoj benzínového průmyslu

Развитие промышленности бензина

S rozvojem automobilového průmyslu vyvstaly nové požadavky na benzín. Proces výroby benzinu se začal zlepšovat, objevila se rafinace ropy a následně katalytické krakování. Tyto technologie umožnily vyrobit více benzínu z ropy.

Historie vzniku benzinu z výzkumu chemiků a vědců tak přerostla v celé odvětví, které dodnes zůstává důležité a potřebné pro různá odvětví hospodářství.

Rok Událost
1850 Benjamin Silliman objevil petrolej
1864 Objev benzínu Eugene Abel Beor
1885 První auto na benzín sestrojil Karl Benz
ČTĚTE VÍCE
Co si pořídit do auta pro zvýšení komfortu, bezpečnosti a zkvalitnění cesty

Původ benzínu z ropy

Происхождение бензина из нефти

Ropa, která je základem pro výrobu benzínu, se tvoří pod zemí miliony let. Hlavní výchozí složkou ropy jsou organické zbytky rostlinného a živočišného původu, které byly uzavřeny v sedimentech na dně oceánu nebo moří. Jelikož sedimenty byly pokryty vrstvami zeminy, byly vystaveny tlaku a teplu, což vedlo k přeměně organického materiálu na plyny, kapaliny a pevné látky – ropu a její frakce.

Produkce ropy

Добывание нефти

Ropa se těží vrtáním do země, aby se dostala do oblastí, kde se nacházejí její zásoby. Poté pod tlakem olej vystoupí na povrch. Po vytěžení prochází ropa několika zpracovatelskými kroky, aby se vyrobil konečný produkt, benzín.

Destilace oleje

Перегонка нефти

Hlavní fází výroby benzínu je destilace ropy. V této fázi je olej podroben vysokoteplotnímu ohřevu ve speciálních aparaturách – destilačních kolonách. Vlivem tepla se různé složky ropy vypařují a poté opět kondenzují, čímž vznikají různé frakce petrochemických produktů.

Jednou z těchto frakcí je benzín. Vzniká při destilaci ropy při teplotách od 90 do 200 stupňů Celsia. Výsledný benzín prochází dalším čištěním a rafinací, aby se z něj odstranily nečistoty a zlepšila se jeho kvalita.

Benzin je tedy jedním z mnoha produktů, které se získávají z ropy. Je široce žádaný v různých průmyslových odvětvích, zejména v automobilovém průmyslu, a je důležitým prvkem našeho moderního života.

Vynález a použití benzinu v automobilovém průmyslu

Изобретение и использование бензина в автомобильной промышленности

Historie vývoje benzínu je spojena s prací několika vědců a vynálezců. Jedním z prvních, kdo provedl experimenty s plynem jako palivem, byl italský inženýr Alessandro Volta. V roce 1807 sestrojil první spalovací motor, který mohl místo páry používat plyn.

Dalším důležitým krokem ve vývoji benzinu byl vynález čtyřdobého cyklového motoru německým inženýrem Nikolajem Ottem v roce 1876. Jako palivo pro svůj motor používal benzín. Tento motor se stal prvním prototypem moderního spalovacího motoru, který se v automobilech hojně používá dodnes.

Rozvoj automobilového průmyslu a rozšířené používání automobilů vedly ke zvýšení poptávky po benzínu. Na začátku 1870. století se objevily první ropné společnosti, které začaly vyrábět a prodávat benzín. Jednou z prvních společností tohoto druhu byla dnes slavná Standard Oil Company, založená Johnem Rockefellerem v roce XNUMX.

ČTĚTE VÍCE
Příčiny bublání z výfukového potrubí a způsoby, jak mu zabránit

S rozvojem technologií a nárůstem výroby automobilů význam benzinu jako primárního paliva jen vzrostl. Postupně se z výroby benzinu stal rozsáhlý a vysoce technologický proces, který vyžaduje značné investice a specializované znalosti.

Dnes se benzín stal nedílnou součástí našeho každodenního života. Je hlavním palivem pro automobily, motocykly a další vozidla. Díky neustálému vývoji a zdokonalování technologií nabízí mnoho společností různé typy benzinu s různými charakteristikami a oktanovým číslem, aby vyhovovaly potřebám různých typů motorů.

Použití benzinu v automobilovém průmyslu má velký význam pro globální ekonomiku a dopravní systém. Navzdory rozvoji alternativních zdrojů energie hraje benzín nadále klíčovou roli v dopravním průmyslu a očekává se, že jeho využití bude pokračovat i v budoucnu.

Video:

Co je ropa a kolik z ní zbývá?

Jak se vyrábí benzín z ropy. Prostě něco složitého