Mezichladič – nedílná součást systému přeplňovaného motoru, který ochlazuje vzduchovou hmotu přicházející z kompresoru do motoru. Bez něj nebude vůz schopen dosáhnout maximálního výkonu a účinnosti. Někteří majitelé aut si však kladou otázku, co se stane, když tuto důležitou jednotku budou ignorovat.
Chybějící nebo nesprávná operace mezichladič může mít vážné následky pro motor a jeho kompresor. Za prvé se vzduchová hmota dostane do motoru nechlazená, čímž se zvýší teplota stlačeného vzduchu a dojde k jeho přehřátí. Zvýšené teploty budou mít za následek snížení výkonu a účinnosti motoru a možné poškození bloku motoru nebo hlavy válců.
Za druhé, v nepřítomnosti mezichladič zvyšuje se nebezpečí požáru a rozžhavených pracovních částí turbíny a jejího pláště. Vzduch vstupující do motoru bez chlazení může způsobit přehřátí turbíny, což může vést k její destrukci a poruše celého přeplňovaného systému. Zvýšení teploty vzduchu navíc povede k intenzivnější oxidaci oleje v turbíně a možnosti tvorby usazenin koksu.
Co se stane, když auto jede bez mezichladiče?
Za prvé, bez mezichladiče se teplota stlačeného vzduchu zvyšuje. To může způsobit přehřátí a poruchu motoru. Přehřátý vzduch obsahuje méně kyslíku, což negativně ovlivňuje výkon motoru a snižuje jeho výkon.
Za druhé, nepřítomnost mezichladiče vede ke zvýšení množství sazí a dalších nečistot vstupujících do motoru. To může vést k ucpání rozvodu plynu a problémům s chodem ventilů.
Navíc bez mezichladiče může nastat problém s přehříváním pracovní kapaliny turbodmychadla. To může vést k poškození turbíny a dalších součástí tohoto důležitého nabíjecího prvku.
Obecně platí, že jízda bez mezichladiče může způsobit vážné poškození motoru a snížit účinnost motoru. Aby byl zachován spolehlivý provoz vozidla, musíte mezichladič vždy používat ve správném stavu a udržovat jej v čistotě.
Zničení motoru bez mezichladiče
Jedním z hlavních problémů, které vznikají při jízdě bez mezichladiče, je zvýšená teplota vzduchu vstupujícího do válců motoru. Pokud se ohřátý vzduch před vstupem do motoru neochladí, může dojít k přehřátí a poškození součástí motoru.
Za prvé, zvýšená teplota vzduchu může způsobit vznícení paliva dříve, než k němu dojde uvnitř válce. To může vést k detonaci, což je jev, kdy se palivo samovolně vznítí vlivem vysoké teploty a tlaku. V důsledku detonace může dojít k poškození pístu, ventilů a dalších částí motoru a také ke snížení jeho životnosti.
Za druhé, zvýšená teplota vzduchu může vést k přehřátí válců, což poškodí jejich stěny. Při přehřátí se kov stává méně odolným, což může způsobit praskliny nebo deformace. To může vést k úniku plynu nebo chladicí kapaliny, stejně jako ke špatnému těsnění válců a snížené kompresi.
Zvýšená teplota vzduchu může navíc nepříznivě ovlivnit činnost zpětného ventilu, který zabraňuje zpětnému proudění vzduchu z potrubí stlačeného vzduchu do turbíny. Vysoké teploty vzduchu mohou způsobit přehřátí a poškození vzduchu, což může způsobit netěsnosti a potíže se vstupem vzduchu do turbíny.
Snížený výkon a výkon
Bez mezichladiče se vzduch přicházející z turbíny neochlazuje a jde přímo do sacího potrubí, což může vést ke zvýšení jeho teploty. Zvýšení teploty vzduchu vstupujícího do válců může způsobit detonaci, která může poškodit motor.
Detonace může způsobit vysoké teploty a tlaky ve válcích motoru, které mohou poškodit písty, ventily a hlavu válců. To může způsobit, že motor ztratí výkon a nebude fungovat správně. Kromě toho mohou zvýšené teploty způsobit přehřátí a poškození dalších součástí chladicího systému motoru.
Snížený výkon a výkon motoru
Absence mezichladiče a zvýšená teplota vzduchu vstupujícího do válců může vést ke snížení výkonu a výkonu motoru. Zvýšená teplota snižuje hustotu vzduchu, což zase snižuje množství kyslíku dostupného pro spalování paliva. To znamená, že motor získá méně energie ze spalování paliva, a proto vyvine menší výkon.
Výsledné snížení výkonu a výkonu motoru může ovlivnit zrychlení vozidla, dynamiku a celkový výkon. Může také ovlivnit spotřebu paliva, protože motor spotřebuje více paliva, aby dosáhl stejného výkonu.
Jízda bez mezichladiče bude mít za následek snížení výkonu a výkonu motoru. Absence mezichladiče může způsobit zvýšení teploty vzduchu vstupujícího do válců, což může poškodit motor a vést ke snížení jeho výkonu. Použití mezichladiče v systému přeplňování motoru umožňuje ochlazení vzduchu a zvýšení jeho hustoty, což přispívá k efektivnímu spalování paliva a zvýšení výkonu motoru.
Zvýšená spotřeba paliva a opotřebení motoru
Jízda bez mezichladiče může vést k vážným problémům se spotřebou paliva a opotřebením motoru.
Mezichladič je určen k chlazení vzduchu vstupujícího do motoru. Snižuje jeho teplotu, což zlepšuje účinnost spalování a snižuje jeho tepelné namáhání.
Bez mezichladiče se vzduch vstupující do motoru zahřeje v důsledku komprese a zvýšeného tlaku. To způsobí, že vzduch bude méně hustý a méně okysličený.
Snížená hustota vzduchu povede k chudé směsi (více paliva, méně kyslíku), což povede ke zvýšené spotřebě paliva. K udržení požadované úrovně výkonu motoru bude zapotřebí další palivo.
Horší vzduch vstupující do válců motoru může také způsobit zvýšené opotřebení. Vysoké teploty mohou způsobit přehřátí ventilů, pístů a hlav válců.
V důsledku toho se bez mezichladiče zvyšuje nejen spotřeba paliva, ale také se snižuje životnost motoru. To může vést k vážnému poškození a nákladným opravám.
Pokud je tedy intercooler ve vašem autě vadný nebo chybí, doporučujeme okamžitě kontaktovat odborníka, aby jej vyměnil nebo opravil.