Benzín 95 je jedním z nejoblíbenějších druhů paliva pro automobily. Málokdo však přemýšlí o tom, jak se vyrábí a co tvoří jeho základ. Pro získání benzinu 95 je nutné projít několika fázemi rafinace ropy.

První fází je destilace ropy. Pomocí speciálního zařízení je ropa separována na různé frakce na základě teploty. To umožňuje separaci lehkých uhlovodíků, které jsou základem pro výrobu benzinu.

Následuje hydrorafinační proces. Tento krok odstraňuje sirovodík, dehty a další nečistoty z uhlovodíkových plynů, které vznikly v předchozím kroku. Hydrorafinace zlepšuje kvalitu benzínu a jeho oktanové číslo.

Posledním, ale neméně důležitým krokem je katalytické krakování. Podstatou procesu je, že uhlovodíky s vyšší molekulovou hmotností jsou štěpeny na lehčí uhlovodíky. Zvyšuje se tak výtěžnost benzínu vhodného pro použití v automobilech.

V důsledku těchto fází zpracování se získá benzin 95, který se od ostatních typů benzinu liší svým oktanovým číslem. Oktanové číslo udává jeho schopnost samovolného vzplanutí při stlačení, a proto je benzín 95 považován za jedno z nejúčinnějších paliv pro spalovací motory.

Proces získávání benzínu 95

Процесс получения бензина 95

1. Těžba surovin

1. Добыча сырья

Prvním krokem k získání benzinu 95 je těžba ropy, hlavní suroviny pro výrobu. Ropa se těží z podzemních ložisek a čerpá se do rafinérií.

2. Destilace oleje

2. Перегонка нефти

V ropných rafinériích prochází ropa destilačním procesem. Během tohoto procesu dochází k separaci ropy na různé složky, včetně benzínu, nafty, petroleje a dalších. Hlavní složkou používanou k výrobě benzínu 95 je lehký benzín.

Lehký benzin prochází dalšími rafinačními a odsiřovacími procesy, aby splnil požadavky normy pro benzin 95. Výsledný benzin 95 je pak expedován na čerpací stanice pro použití v automobilech.

Sekce 1: Destruktivní destilace ropy

Раздел 1: Деструктивный перегон нефти

K rozkladu ropy dochází ve speciálních instalacích zvaných destruktory. V destruktorech se olej zahřívá na velmi vysoké teploty v přítomnosti katalyzátorů. Při tomto zahřívání se molekuly oleje rozkládají na lehčí uhlovodíky.

Proces destruktivní destilace

Proces destruktivní destilace se provádí v několika fázích:

  1. Příprava oleje: olej prochází předčištěním, aby se odstranily nečistoty a pevné částice.
  2. Ohřev oleje: rafinovaný olej vstupuje do destruktoru, kde se zahřeje na vysokou teplotu.
  3. Rozklad molekul ropy: Rozkladem molekul ropy vznikají lehčí uhlovodíky.
  4. Separace frakcí: uhlovodíky získané během rozkladu se dělí do samostatných frakcí.
  5. Získání benzinu 95: jedna z těchto frakcí je benzin 95.
ČTĚTE VÍCE
Má výměna pneumatik pouze na jednom kole vliv na ovladatelnost vozu a bezpečnost silničního provozu?

Výsledný benzín 95 po destruktivní destilaci ropy lze využít v různých průmyslových odvětvích a dopravě. Důležitou výhodou tohoto procesu je možnost vyrábět benzín 95 z různých druhů surovin, což z něj činí univerzálnější a spolehlivější zdroj paliva.

Oddíl 2: Katalytická rektifikace

V první fázi, neboli katalytickém krakování, procházejí suroviny, jako je frakce vstupního plynu, speciálním katalyzátorem, který přeměňuje těžké uhlovodíky na lehčí. Tento proces se nazývá „krakování“ a umožňuje vám získat frakce benzínu s požadovaným oktanovým číslem.

Po katalytickém krakování následuje rektifikační stupeň, kde jsou výsledné frakce separovány na různé složky, včetně benzínu 95. Rektifikace je založena na rozdílech ve fyzikálních vlastnostech složek, jako je bod varu a hustota. Tímto způsobem lze oddělit frakce a oddělit požadovaný benzin.

Proces katalytické rektifikace vyžaduje použití speciálního zařízení a kontrolu parametrů. To umožňuje vyrábět benzín s vysokými kvalitativními charakteristikami včetně požadovaného oktanového čísla.

Část 3: Přidávání přísad a stabilizátorů

Раздел 3: Добавление присадок и стабилизаторов

Po všech fázích destilace a čištění prochází vysokooktanový benzín 95 procesem přidávání přísad a stabilizátorů, které zlepšují jeho kvalitu a vlastnosti. Tyto přísady pomáhají benzinu stát se stabilnějším, zabraňují tvorbě usazenin a korozi a zlepšují jeho mazací vlastnosti.

Jedním z klíčových aditiv, které se přidává do benzínu 95, je antidetonační přísada. Zabraňuje nežádoucí detonaci paliva, která může poškodit motor. Do benzínu 95 se také přidávají oktanové stabilizátory, které pomáhají zvýšit jeho oktanové číslo a zvýšit účinnost spalování.

Navíc se přidávají aditiva zabraňující tvorbě usazenin a korozi v systému přívodu paliva. Pomáhají udržovat vnitřní části motoru čisté a chráněné před opotřebením. Aditiva mohou také zlepšit mazivost benzínu, což pomáhá motoru plynuleji a snižuje opotřebení součástí motoru.

Všechna aditiva a stabilizátory, které se přidávají do benzínu 95, procházejí přísným testováním a splňují určité normy a standardy. To zaručuje vysokou kvalitu a bezpečnost paliva pro motor automobilu.

Video:

AI 95, AI 92 míchání. Benzín, část 3

Je benzín AI92 lepší než AI95? Skutečný TEST.

Jak levně proměnit AI-92 NA AI-98