Uklouznutí – jedná se o nepříjemnou situaci, kdy kola automobilu neposkytují správnou přilnavost k vozovce. K tomu může dojít v důsledku nesprávné techniky jízdy nebo špatného stavu vozovky. Bez ohledu na to, jaký typ převodovky má vaše auto – manuální nebo automatickou – existují způsoby, jak se vypořádat s prokluzem a bezpečně sjet ze silnice.

Pokud jste zkušený řidič, pak si nejspíš pamatujete na své první jízdy v manuálním autě. Přeřadit a pokusit se jet bez uklouznutí může být skutečnou výzvou. To platí zejména při rozjezdu ve stoupání nebo na kluzké vozovce.

S automatem je samozřejmě vše jednodušší: systém sám zvolí pohodlný rychlostní stupeň a umožní vám bez problémů se vzdálit. Ale i zde může dojít ke skluzu v důsledku nepřesného chodu plynového pedálu nebo náhlého zrychlení. V tomto článku vám prozradíme, jak správně nastartovat s prokluzem na automatickém i manuálním vozidle, abyste předešli problémům a zajistili hladký a bezpečný start.

Jak zabránit uklouznutí při startování s manuálním nebo automatickým autem

Při rozjezdu s manuální převodovkou:

При трогании на механике:

V případě uklouznutí na manuální převodovce jsou nutná následující opatření:

  1. Zkontrolujte spojku: Ujistěte se, že při rozjezdu používáte spojku správně. Několikrát sešlápněte pedál spojky, abyste zajistili správný výkon.
  2. Vyberte správný převod: Při rozjezdu s manuální převodovkou zvolte rychlostní stupeň, který vyhovuje rychlosti a jízdním podmínkám. Při rozjezdu ve svahu nebo v podmínkách nízké trakce nepoužívejte příliš vysoké převody.
  3. Zvyšte výkon motoru: Pokud je prokluz stále problémem, zvyšte výkon motoru. Obraťte se na odborníka, abyste zjistili, zda je možné vyladit nebo upgradovat váš motor pro zvýšení výkonu.

Při jízdě s automatickou převodovkou:

При трогании на автомате:

Ke skluzu na automatické převodovce může dojít i v důsledku nesprávného použití nebo nastavení systému. Zde je několik doporučení, jak tento problém odstranit:

  1. Zkontrolujte hladinu oleje: Ujistěte se, že hladina oleje v automatické převodovce je v určeném rozsahu. Nízká hladina oleje může způsobit poruchu převodovky.
  2. Dodržujte svůj jízdní režim: Při rozjezdu s automatickou převodovkou věnujte pozornost zvolenému jízdnímu režimu. Některé režimy mohou omezit výkon a vést k prokluzování. Pokud je to možné, použijte sportovní režim nebo režim manuálního řazení pro efektivnější start.
  3. Kontaktujte servisní středisko: Pokud se problém s automatickou převodovkou nevyřeší, kontaktujte autorizované servisní středisko. Budou schopni diagnostikovat systém a identifikovat možné příčiny prokluzu.
ČTĚTE VÍCE
Odborné poradenství – jak vybrat správné mazivo pro vaše čelní sklo a zajistit bezpečnost na silnici

Obecně platí, že zamezení prokluzu při rozjezdu s manuální nebo automatickou převodovkou vyžaduje správné použití spojky a řazení převodových stupňů a také udržení dostatečného výkonu motoru. Pokud problém nelze vyřešit těmito metodami, doporučuje se kontaktovat odborníka, který dokáže identifikovat a vyřešit příčinu prokluzu.

Pravidelná kontrola předního pohonu

Регулярная проверка переднего привода

1. Vizuální kontrola

1. Визуальный осмотр

Pravidelně provádějte vizuální kontrolu předního pohonu. Zkontrolujte poškození nebo opotřebení dílů, jako jsou kulové čepy, manžety, těsnění a pružiny. Pokud zjistíte nějaké závady, vyměňte příslušné díly.

2. Kontrola hluku a vibrací

Při jízdě dávejte pozor na hluk a vibrace, které se mohou vyskytnout v důsledku problémů s pohonem předních kol. Pokud se objeví podivné zvuky nebo neobvyklé vibrace, obraťte se na odborníka pro diagnostiku a opravu.

Rada: Pokud máte zkušenosti, můžete si sami přední pohon prohlédnout, zaklepat na díly a zkontrolovat pohyblivost kulových čepů. Pro diagnostiku a opravy je však lepší kontaktovat autoservis.

Pravidelná kontrola pohonu předních kol pomůže včas odhalit možné problémy a zabránit jejich rozvoji. Tím zajistíte nejen bezpečnou a spolehlivou jízdu, ale prodloužíte i životnost vozidla.

Preventivní údržba převodovky

Jednou z hlavních a nejjednodušších fází údržby převodovky je výměna oleje. Olej v převodovce plní roli mazání a chlazení dílů, proto musí být čistý a ve správném množství. Převodový olej se doporučuje měnit každých 30 tisíc kilometrů nebo v souladu s doporučeními výrobce.

Diagnostika převodovky

Диагностика трансмиссии

Pro zjištění stavu převodovky a identifikaci možných problémů se doporučuje provádět pravidelnou diagnostiku. To může provést kvalifikovaný autoservis nebo pomocí speciálního vybavení.

Při diagnostice se kontrolují provozní parametry převodovky, jako je hladina a stav oleje, přítomnost trhlin nebo opotřebení dílů, správná funkce spojky a řazení. Na základě výsledků diagnostiky lze identifikovat potenciální problémy a navrhnout doporučení pro další údržbu nebo opravu.

Výměna filtru a spojky

Kromě výměny oleje se doporučuje i výměna filtru a spojky. Filtr udržuje částice a nečistoty mimo převodový systém a spojka zajišťuje plynulé řazení. Výměna filtru a spojky může být doporučena, když je překročen určitý počet najetých kilometrů nebo když jsou přítomny příznaky problémů s převodovkou.

Je důležité mít na paměti, že preventivní údržba převodovky by měla být prováděna pravidelně, jak doporučuje výrobce vozidla, nebo když se objeví známky problémů. To pomůže předejít poruchám a zajistí dlouhý a bezpečný provoz převodovky.

ČTĚTE VÍCE
Jak určit prokluz řemenu variátoru - hlavní znaky a způsoby řešení problému

Pravidla pro opatrné startování

Každý pohyb vyžaduje zvláštní péči a dodržování určitých pravidel. Nesprávné jednání může vést ke smyku a ztížit manévrování na silnici.

Zde je několik důležitých pravidel, která je třeba dodržovat, když začínáte:

  1. Zkontrolujte ruční brzdu. Před jízdou se ujistěte, že je ruční brzda zcela uvolněna. Vyhnete se tak možnému prokluzování a prokluzování kol.
  2. Vyberte správný převod. Při jízdě s manuální převodovkou zvolte první nebo druhý rychlostní stupeň v závislosti na jízdních podmínkách. U automatické převodovky se k nastartování vozidla obvykle používá režim Drive.
  3. Plynule uvolněte spojku. Při rozjezdu s manuálem jemně uvolněte spojku, aby se výkon motoru postupně přenesl na kola. Povolení příliš rychle může způsobit, že se vozidlo roztočí a ztratí kontrolu.
  4. Plyn zvyšujte postupně. Po úplném uvolnění spojky postupně zvyšujte tlak na plynový pedál. Nadměrné používání plynu může vést k protáčení a zbytečnému opotřebení pneumatik.
  5. Sledujte povrch vozovky. Při rozjezdu dávejte pozor na povrch vozovky. Pokud je vozovka kluzká nebo pokrytá ledem, je třeba být obzvláště opatrní a nešlápnout náhle na plyn.

Dodržování těchto pravidel vám pomůže opatrně se vzdálit a vyhnout se uklouznutí na ručním nebo automatickém vozidle. Pamatujte, že bezpečnost a dodržování pravidel silničního provozu by měly být vždy na prvním místě!

Video:

Jak vyjet v hlubokém sněhu s manuální převodovkou?

Jak zrychlit co nejrychleji: jedním nebo dvěma pedály?

Skluz na pivo