Jedním z důležitých aspektů údržby vozidla je geometrie kol. Vyrovnání kol je proces, při kterém se nastavuje úhel kol vozidla tak, aby se dosáhlo optimální polohy kol vzhledem k vozovce. Je důležité si uvědomit, že poloha kol přímo ovlivňuje stabilitu řízení, ovládání vozidla a výkon.

Během procesu odklonu a sbíhavosti musí být kola automobilu nastavena do určitého úhlu. Co ale dělat, když se geometrie kol ukáže jako negativní? Negativní geometrie kol může nastat z různých důvodů, například v důsledku prasklých ložisek nebo zlomených spojovacích tyčí.

Při negativním odklonu se kola vozu naklánějí směrem k přední části vozu. Výsledkem jsou problémy jako opotřebení pneumatik, špatná ovladatelnost, špatná trakce a zvýšené opotřebení odpružení.

Negativní prohnutí: sbíhavost a její význam

Negativní sbíhavost zajišťuje stabilitu vozidla při jízdě v přímém směru a v zatáčkách. Tento úhel vytváří určitý odpor vůči bočnímu pohybu vozu a celkově zvyšuje ovladatelnost a stabilitu na silnici.

Vliv negativního odklonu na chování vozidla

Влияние отрицательного развала на поведение автомобиля

Negativní sbíhavost může snížit opotřebení pneumatiky, protože při jízdě v přímém směru bude klást menší odpor vůči bočnímu pohybu než u kladné sbíhavosti.

Negativní sbíhavost také zlepšuje stabilitu vozidla v zatáčkách a snižuje pravděpodobnost prokluzování zadní nápravy, zejména při vysokých rychlostech nebo na mokré vozovce.

Negativní seřízení odklonu

Регулировка отрицательного развала

Nastavení negativního odklonu provádějí odborníci a závisí na typu odpružení vozidla, jeho vlastnostech a preferencích majitele. Správné seřízení geometrie pomáhá dosáhnout optimální ovladatelnosti a stability vozidla a také prodlužuje životnost pneumatik a dalších součástí odpružení.

Důležitost správného seřízení vozu

Важность правильного схождения для автомобиля

Správné seřízení snižuje opotřebení pneumatik, zlepšuje stabilitu vozidla a ovladatelnost a zlepšuje brzdný výkon. Při nesprávném seřízení se kola mohou naklánět dovnitř nebo ven, což způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik a sníženou trakci.

Opotřebení pneumatik

Nesprávné seřízení, zejména s negativním odklonem, je jednou z hlavních příčin nerovnoměrného opotřebení pneumatik. Když jsou kola nakloněna dovnitř, vnitřní okraj pneumatik se opotřebovává rychleji než vnější okraj. To může vést ke ztrátě trakce, špatné ovladatelnosti a prodloužení brzdné dráhy.

Stabilita a ovladatelnost

Устойчивость и управляемость

Správné vyrovnání má také přímý vliv na stabilitu a ovladatelnost vozidla. Pokud nejsou kola správně vyrovnána, může být vozidlo na silnici nestabilní, zejména v zatáčkách. Nesprávné seřízení může také způsobit vibrace ve volantu nebo nekontrolované vychýlení vozidla z požadované trajektorie.

ČTĚTE VÍCE
Kde je elektrická přípojka na zásuvce přívěsu? Vše, co potřebujete vědět o umístění závaží na přívěsu

Celkově je správné seřízení hlavním faktorem bezpečnosti silničního provozu. Pomáhá předcházet opotřebení pneumatik, snižuje riziko nehod v důsledku ztráty trakce a zajišťuje stabilitu a kontrolu vozidla. Proto je pravidelná kontrola a seřizování geometrie důležitou součástí údržby vašeho vozidla.

Jaká by měla být špička s negativním prohnutím?

Какое схождение должно быть при отрицательном развале?

Aby auto správně fungovalo, je nutné mít určité úhly sbíhavosti. S negativním odklonem by měly být zadní pneumatiky se špičkou dovnitř, což znamená, že horní část kola bude směřovat dovnitř od vozidla.

Optimální záporné hodnoty odklonu se mohou lišit v závislosti na typu vozidla a jeho vlastnostech. Obecně se doporučuje nastavit úhly sbíhavosti mezi 0° a -1°. Přesné hodnoty sbíhavosti však mohou být uvedeny v návodu k obsluze vozidla nebo doporučeny výrobcem pneumatik.

Typ konvergence Hodnota
Negativní odklon od 0° do -1°

Negativní odklon lze upravit v autoservisu pomocí speciálního zařízení. Pravidelné kontroly vyrovnání a seřízení jsou důležitými aspekty údržby vozidla. Vyrovnání se doporučuje kontrolovat každých 10 000 kilometrů nebo podle doporučení výrobce vozidla.

Video:

NEGATIVNÍ KOMORA, PROČ? MNOHO MOTORISTŮ TO NEVÍ!

Seřízení kol Udělej si sám, ANTIKRIZE. VAZ, Láďa Kalina, Priora, Granta

Proč auta potřebují seřízení geometrie kol (VAL)?