Monoinjekce и injektor jsou dva různé typy systémů vstřikování paliva používané v moderních automobilech. Plní stejnou funkci – dodávají palivo do válců motoru, ale mají různé konstrukce a principy fungování.
Monoinjekce je systém, ve kterém má každý válec motoru samostatný vstřikovač. Jsou umístěny v těsné blízkosti sacího ventilu a přivádějí palivo přímo do válce. Tento systém vstřikování umožňuje přesnější řízení dodávky paliva a poskytuje lepší výkon a účinnost motoru.
Vstřikovač Jde o systém, ve kterém jsou všechny válce motoru vybaveny jedním nebo více vstřikovači, které jsou umístěny uvnitř sacího potrubí. Palivo je přiváděno do sacího potrubí, kde se mísí se vzduchem a poté vstupuje do válců. Motor se vstřikováním je obvykle méně složitý a spolehlivější, ale může mít nižší účinnost a dynamiku než motor s jedním vstřikováním.
Volba mezi mono vstřikováním a vstřikováním tedy závisí na požadovaném výkonu a účinnosti motoru a také na preferencích výrobce automobilu. Obě možnosti mají svá pro a proti a volba konkrétního typu systému vstřikování paliva je kompromisem mezi různými faktory.
Jediný vstřik a vstřikovač: srovnání systémů vstřikování paliva
Monoinjekce
Mono vstřikování je systém vstřikování paliva, který využívá jeden vstřikovač pro všechny válce motoru. Palivo je přiváděno do sacího potrubí, kde se mísí se vzduchem a poté se přes otevřené ventily dostává do válců motoru. Hlavní výhodou jednorázového vstřiku je jeho jednoduchost a nízká cena. Takový systém má však určitá omezení v přesnosti rozdělování paliva mezi válce, což může negativně ovlivnit rovnoměrnost chodu motoru.
Vstřikovač
Vstřikovač je modernější a přesnější systém vstřikování paliva, ve kterém má každý válec motoru samostatný vstřikovač. Palivo je dodáváno přímo do každého válce prostřednictvím vstřikovačů, což vede k rovnoměrnější distribuci paliva a přesnému dávkování. To zlepšuje výkon, snižuje emise a zlepšuje účinnost motoru. Injektorový systém je však složitější a nákladnější na instalaci a údržbu.
Srovnání monovstřikovacích a vstřikovacích systémů | Monoinjekce | Vstřikovač |
---|---|---|
Výhody | – Jednoduchost | — Rovnoměrná distribuce paliva |
Omezení | — Nepřesná distribuce paliva | – Složitější a dražší systém |
výsledky | – Menší výkon a účinnost | — Velký výkon a účinnost |
V důsledku toho by volba mezi monovstřikovacími a vstřikovacími systémy měla být založena na požadavcích a preferencích jednotlivých majitelů vozu. Mono vstřikování je atraktivní díky své jednoduchosti a nízké ceně, zatímco vstřikovač zajišťuje přesnější dávkování a rovnoměrné rozdělení paliva, což může být důležitější pro hospodárnost a výkon motoru.
Co je mono injekce a jak funguje?
Provoz Mono Injection je založen na principu tlaku. Systém obsahuje plynovou nádrž, ze které je palivo přiváděno do palivového čerpadla. Čerpadlo dodává palivo přes vstřikovací filtr do potrubí, které spojuje všechny válce motoru.
V blízkosti hlavy válců je tyč, kterou prochází palivo. Samotná tyč je umístěna uvnitř vstřikovače paliva. Když se sací ventil otevře, čerpadlo pošle vysokotlaké palivo přes vstřikovač. Palivo procházející kanálem vstřikovače se mění na nejjemnější drobné kapičky, které tvoří takzvanou „mlhovinu“. To zajišťuje lepší směs paliva a vzduchu a dokonalejší spalování ve válci motoru.
Mono vstřikování je řízeno elektronickým systémem řízení motoru, který analyzuje data ze senzorů, jako je senzor polohy škrticí klapky nebo kyslíkový senzor, a určuje požadované množství paliva, které se má dodat. Tyto informace jsou odesílány do solenoidového ventilu, který řídí otevírání a zavírání vstřikovače a reguluje průtok paliva do válce.
Mono vstřikování má několik výhod oproti jiným systémům vstřikování paliva. Zajišťuje přesnější a rovnoměrnější rozdělení paliva mezi válce, což přispívá k efektivnějšímu chodu motoru a snižuje emise škodlivých látek. Mono vstřikování se navíc snadněji udržuje a diagnostikuje díky elektronickému řídicímu systému.
Jak funguje injektor a čím se liší od monovstřiku?
Vstřikovač neboli systém vstřikování paliva funguje následovně: palivo z nádrže vstupuje do palivového čerpadla, které jej pod tlakem dodává do vstřikovačů. Vstřikovače vstřikují palivo do válců motoru v mikroskopických kapičkách. To umožňuje výrazně zlepšenou směs paliva a vzduchu během spalování, což vede k dokonalejšímu spalování a lepší účinnosti motoru.
Jednovstřikování neboli systém vstřikování paliva s jedním vstřikovačem funguje jednodušeji: jeden vstřikovač dodává palivo do všech válců současně. Tento systém nemá senzory, které řídí množství a dobu dodávky paliva, takže přesnost vstřikování je snížena.
Výhody vstřikovacího systému:
1. Ekonomika: vstřikovací systémy poskytují přesnější a účinnější vstřikování paliva, což snižuje spotřebu paliva. Díky dokonalejšímu spalování paliva se také snižuje emise škodlivých látek do atmosféry.
2. Vysoký výkon: vstřikovací systémy umožňují zvýšit výkon motoru díky zlepšenému výkonu a optimální dodávce paliva.
3. Vyšší spolehlivost: Vstřikovací systémy mají díky své konstrukci dlouhou životnost a menší dopad na součásti motoru.
Nevýhody mono vstřikování:
1. Nízká přesnost vstřikování: kvůli nedostatku senzorů a řídicího systému poskytuje monovstřikování méně přesné a efektivní dodávání paliva do válců motoru.
2. Vyšší spotřeba paliva: Vzhledem k nízké účinnosti spalování paliva může být spotřeba paliva u mono vstřikování vyšší než u vstřikovače.
3. Omezené možnosti přizpůsobení: monovstřik neumožňuje pružné nastavení množství a časování vstřiku paliva, což omezuje možnosti optimalizace chodu motoru.
Výsledkem je, že ačkoliv vstřikovač a monovstřik plní stejnou funkci – dodává palivo do motoru, vstřikovací systém má oproti monovstřiku velké výhody z hlediska účinnosti, výkonu a spolehlivosti. Moderní automobily proto stále častěji využívají systémy vstřikování paliva.