Ve vozidle s konvenčním brzdovým systémem, který používá hydraulický brzdový systém, se kola na té straně vozidla, kde je sešlápnut brzdový pedál, zablokují. Pokud například zabrzdíte pravou nohou, mohou se pravá kola zablokovat. K tomu dochází, protože hydraulický systém přenáší tlak brzdové kapaliny na každý brzdový válec kola, což způsobuje zablokování kol.

Moderní vozy jsou však většinou vybaveny protiblokovacím brzdovým systémem (ABS), který zabraňuje zablokování kol při brzdění. ABS řídí tlak brzdové soustavy tak, aby se kola nezablokovala, ale nadále se otáčela s optimální brzdnou silou. To umožňuje řidiči udržet si kontrolu nad vozem i při nouzovém brzdění nebo na kluzké vozovce.

Výsledkem je, že když brzdíte, kola se mohou nebo nemusí zablokovat v závislosti na přítomnosti a činnosti protiblokovacího systému brzd. To je důležité mít na paměti, abyste zachovali bezpečnou vzdálenost a správně reagovali, pokud se kola zablokují nebo se vozidlo dostane do smyku.

Proč a kdy se při brzdění zablokuje kolo auta?

K zablokování kola automobilu při brzdění dochází v důsledku příliš silného sešlápnutí brzdového pedálu. K tomu dochází v důsledku neoptimálního použití brzdné síly, kdy brzdy jednoduše brání volnému otáčení kol.

Hlavním důvodem zablokování kola při brzdění je porucha protiblokovacího brzdového systému (ABS), který reguluje a řídí brzdnou sílu na každém kole. Pokud ABS nefunguje správně, kola vašeho vozidla se mohou zablokovat při použití brzd.

Když se kolo zablokuje, vzniká nebezpečí, protože je obtížné udržet kontrolu nad vozidlem a stabilitu. Zablokované kolo ztratí trakci, což může způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem a jeho smyk nebo nestabilitu při brzdění.

V minulosti bylo zablokování kol při brzdění obzvláště běžné a nebezpečné. S rozvojem technologií a zavedením ABS se však frekvence blokování kol při brzdění výrazně snížila. ABS řídí brzdnou sílu na každém kole a zabraňuje jejich zablokování. Díky ABS tak může řidič v nouzových situacích bezpečněji a účinněji brzdit, čímž se minimalizuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem.

Kdy se zablokuje kolo při brzdění?

Когда блокируется колесо при торможении?

Navzdory tomu, že zablokování kol při brzdění se díky ABS stalo vzácným jevem,

ČTĚTE VÍCE
Jak vytvořit optimální světelné podmínky pro garáž a zajistit pohodlí a bezpečnost v místnosti?

v některých situacích se to stále může stát:

Situace Důvod zablokování
Nerovnováha hmotnosti vozu Když se hmotnost na přední nápravě stane nedostatečnou ve srovnání se zadní nápravou, přední kola se mohou při prudkém brzdění zablokovat.
Silné sešlápnutí brzdového pedálu Pokud řidič sešlápne brzdový pedál příliš prudce a plnou silou, zvyšuje se pravděpodobnost zablokování kol.
Špatná kvalita povrchu vozovky Na nerovných nebo kluzkých vozovkách nemusí mít kola dostatečnou trakci, což může způsobit zablokování kol při brzdění.

Řidiči by si měli být vždy vědomi nebezpečí zablokování kol při brzdění a měli by praktikovat bezpečnou jízdu, včetně hladkého a opatrného sešlápnutí brzdového pedálu. Pokud ABS nefunguje správně nebo je deaktivováno, musí být řidič při brzdění obzvláště pozorný a velmi opatrný, aby nedošlo k zablokování kol.

Jak funguje brzdový systém?

Как работает тормозная система?

Hlavní součásti brzdového systému jsou brzdový kotouč nebo buben, brzdové destičky, brzdový válec a hydraulický systém. Když sešlápnete brzdový pedál, síla se přenese na brzdové destičky nebo bubny, které tlačí na brzdový kotouč nebo rotující část kola, vytvářejí tření a zpomalují vozidlo.

V závislosti na typu vozidla a jeho konstrukci mohou být použity i další prvky v brzdovém systému. Některá auta mají například ruční brzdu, která pomáhá zamknout auto na místě. Běžný je také systém ABS (antiblokovací brzdový systém), který zabraňuje zablokování kol při náhlém brzdění a zajišťuje kontrolu nad vozem i v obtížných podmínkách na vozovce.

Když použijete brzdy, na brzdové válce každého dvojkolí se vyvine hydraulický tlak. Tím se přenáší tlak na brzdové destičky nebo bubny, což způsobuje tření a zpomaluje kola. To umožňuje vozu zastavit nebo zpomalit.

Je důležité si uvědomit, že při použití brzd se nezablokují všechna kola současně. Za normálních provozních podmínek vozidla se nejprve zablokují přední kola, protože při brzdění nesou hlavní zatížení. Blokování kol znamená, že se přestanou otáčet a začnou klouzat po silnici. Mohlo by to způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem a jeho smyk nebo smyk. ABS reguluje hydraulický tlak, aby nedocházelo k zablokování kol a poskytovalo maximální brzdný výkon.

  • Brzdový systém je klíčem k bezpečnosti jízdy.
  • Hlavní součásti brzdového systému jsou brzdový kotouč nebo buben, brzdové destičky, brzdový válec a hydraulický systém.
  • Když sešlápnete brzdový pedál, síla se přenese na brzdové destičky nebo bubny, což vytváří tření a zpomaluje vozidlo.
  • Další prvky v brzdovém systému: ruční brzda, systém ABS.
  • Když použijete brzdy, tlak se přenese do brzdových válců na každém dvojkolí, čímž se zpomalí otáčení kol.
  • Při použití brzdy se nejprve zablokují přední kola.
  • Systém ABS zabraňuje zablokování kol a zajišťuje maximální účinnost brzd.
ČTĚTE VÍCE
Jaký výtah si vybrat - šroubový nebo hydraulický? $localtime_midnight

Která kola se mohou při brzdění zablokovat?

Какие колеса могут блокироваться при торможении?

Pokud zabrzdíte za jízdy, přední nebo zadní kola se mohou zablokovat.

U vozidel s pohonem předních kol mají přední kola primární brzdnou funkci, takže nesou hlavní břemeno brzdného zatížení. Pokud jsou přední kola znečištěná nebo ve špatném stavu, mohou se při prudkém brzdění zablokovat, což může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem.

U vozidel s pohonem zadních kol se mohou při brzdění zablokovat i zadní kola, zejména při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu na kluzké nebo mokré vozovce. Zablokování zadních kol může způsobit smyk vozidla a ztrátu kontroly.

U vozidel s pohonem všech kol se mohou při brzdění zablokovat všechna kola, protože systém pohonu všech kol zapojuje všechna kola, aby zajistil lepší trakci. Při nouzovém brzdění na kluzkém povrchu se mohou zablokovat všechna kola.

Aby nedocházelo k zablokování kol při brzdění, doporučuje se vědomě sešlápnout brzdový pedál, bez přílišného sešlápnutí a bez blokování kol, a také sledovat stav povrchu vozovky a údržbu brzdového systému.

Video:

Vibrace při brzdění. Odkud pochází tlukot v brzdovém pedálu?

Nejčastější PROBLÉM s hydraulickými brzdami.ŘEŠENÍ!

Bití při brzdění / Proč bubnují brzdové kotouče?