Zapalovací cívka – Jedná se o jednu z nejdůležitějších součástí motoru automobilu. Jeho úkolem je vytvořit vysoké napětí nutné k zapálení paliva ve válcích. Pokud zapalovací cívka nefunguje správně, může to způsobit problémy motoru, jako je vynechávání zapalování, hrubý chod a ztráta výkonu.
Pokud máte podezření, že zapalovací cívka selhala, musíte ji zkontrolovat. Existuje několik způsobů, jak můžete určit, zda je zapalovací cívka dobrá nebo ne.
Jedním ze způsobů je kontrola odporu zapalovací cívky pomocí multimetru. K tomu je potřeba odpojit cívku od zapalovacích svíček a změřit odpor mezi kontakty cívky. Obvykle je přijatelná hodnota odporu specifikována ve specifikacích vozidla. Pokud se naměřený odpor výrazně liší od přijatelné hodnoty, pak je zapalovací cívka s největší pravděpodobností vadná a vyžaduje výměnu.
Jak zjistit výkon zapalovací cívky
Pokud potřebujete zkontrolovat funkčnost zapalovací cívky, můžete použít následující metody:
- Kontrola odporu. Pomocí multimetru můžete měřit odpor primárního a sekundárního vinutí zapalovací cívky. Normální hodnoty odporu se mohou lišit v závislosti na modelu vozidla, proto se pro přesné výsledky doporučuje nahlédnout do uživatelské příručky.
- Zkontrolujte ztrátu izolace. Vizuální kontrola zapalovací cívky pomůže odhalit známky opotřebení nebo poškození izolace. Pokud je poškozena celistvost izolačního povlaku, může to vést ke zkratu a nesprávné funkci zapalovací cívky.
- Zkontrolujte jiskru. Pokud motor nenastartuje nebo běží špatně, můžete zkontrolovat jiskru pomocí speciálního nástroje, jako je zapalovací drát nebo zkoušečka jisker. Pokud není jiskra žádná nebo je slabá, může být nutné vyměnit zapalovací cívku.
- Kontrola odporu v primárním vinutí. Pomocí multimetru můžete změřit odpor v primárním vinutí zapalovací cívky. Normální hodnota odporu se může lišit v závislosti na typu cívky.
Před prováděním jakýchkoli testů nebo kontrol zapalovací cívky ji musíte odpojit od zapalovacího systému a odpojit svorky baterie. Pokud jsou zjištěny jakékoli poruchy, doporučuje se kontaktovat odborníka pro další opravu nebo výměnu zapalovací cívky.
Kontrola vzhledu cívky
Při kontrole zapalovací cívky může vzhled součásti poskytnout určité informace o jejím stavu. Je důležité věnovat pozornost následujícím aspektům:
- Fyzický stav: Zkontrolujte, zda tělo cívky není prasklé, zalomené nebo jinak poškozené. Pokud jsou takové závady nalezeny, měla by být cívka vyměněna.
- Znečištění: Dávejte pozor na přítomnost prachu, nečistot nebo jiných nečistot na povrchu cívky. Pokud jsou přítomny, doporučuje se vyčistit spirálu, aby se předešlo možným problémům s chladičem.
- Koroze: Zkontrolujte, zda na kolících a konektorech cívky není rez nebo oxidace. Pokud se objeví známky koroze, je třeba je důkladně vyčistit nebo vyměnit cívku.
Kromě toho stojí za to věnovat pozornost celkovému vzhledu cívky. Pokud se objeví známky přehřátí (ztmavnutí nebo vyhoření), může to znamenat nesprávnou funkci cívky nebo problémy se zapalovacím systémem jako celkem.
Posouzení vzhledu cívky je pouze subjektivní posouzení a nemůže poskytnout úplný obraz o stavu součásti. Pro přesnou diagnózu se doporučuje používat specializované vybavení a provádět testy elektrické integrity.
Použití zkoušečky zapalovací cívky
Chcete-li otestovat zapalovací cívku pomocí testeru, postupujte podle pokynů:
- Před zahájením testu se ujistěte, že je motor auta vypnutý a zapalování je vypnuté.
- Otevřete kapotu a najděte zapalovací cívku. Obvykle se nachází v blízkosti zapalovacích svíček a je to zařízení připojené k drátům zapalovacích svíček.
- Odpojte vodiče od zapalovací cívky. Obvykle je můžete jednoduše vytáhnout, ale v některých případech budete možná muset použít šroubovák nebo speciální nástroje.
- Připojte zkoušečku zapalovací cívky k příslušným svorkám na cívce. Typicky bude mít tester značky „PLAY“ a „TEST“, které odpovídají těmto kolíkům.
- Zapněte tester a proveďte test podle pokynů výrobce. Během testu by měl tester generovat vysoké napětí, které by mělo být v normálních mezích.
- Pokud tester ukáže, že napětí na zapalovací cívce je nesprávné, může to znamenat, že cívka je vadná a je třeba ji vyměnit.
Použití testeru zapalovací cívky pomáhá určit stav tohoto důležitého prvku zapalovacího systému vozidla. Pokud je zjištěna závada na zapalovací cívce, doporučuje se kontaktovat odborníka pro další diagnostiku a v případě potřeby výměnu cívky.
Kontrola odporu zapalovací cívky
- Multimetr
- Kabel s krokosvorkami nebo dráty pro připojení multimetru
Chcete-li zkontrolovat odpor zapalovací cívky, postupujte takto:
- Odpojte napájecí kabel od akumulátoru vozidla.
- Odpojte vodiče od nálitků zapalovací cívky.
- Připojte multimetr k zapalovací cívce. Připojte jeden z kabelů multimetru k tělu cívky a druhý postupně ke každému z nálitků.
- Zkontrolujte odpor pomocí multimetru. Normální odpor zapalovací cívky je obvykle mezi 0,2 a 3 ohmy (v závislosti na modelu). Pokud se odpor výrazně liší od specifikované hodnoty nebo je nekonečně vysoký, zapalovací cívka s největší pravděpodobností selhala a vyžaduje výměnu.
Je důležité, aby se:
Před provedením testu se ujistěte, že zapalovací cívka po spuštění motoru dostatečně vychladla, abyste předešli možnému popálení.
Při provádění kontroly dodržujte pokyny a doporučení výrobce vozidla a nářadí, aby nedošlo k poškození zapalovací cívky nebo jiných součástí zapalovacího systému.
Pokud si nejste jisti svými vlastními schopnostmi nebo nemáte potřebné nástroje, je lepší kontaktovat profesionální autoservis pro diagnostiku a opravy.