Během provozu automobilu často vznikají problémy s motorem. Jedním z těchto problémů je výskyt rýh ve válcích. Bodování je poškození povrchu válců, obvykle způsobené abrazivními částicemi nebo kovovými hoblinami. Takové poškození je způsobeno především nekvalitním olejem nebo jeho nedostatečným množstvím při tření motoru.

Existuje několik důvodů pro bodování ve válcích. Za prvé to může být způsobeno nesprávným používáním vozu. Někteří řidiči, aniž by sledovali stav a kvalitu oleje, zanedbávají jeho včasnou výměnu, což vede k výskytu škodlivých nečistot, které mají abrazivní účinek. Navíc nedostatečná údržba motoru a nekvalitní olej mohou také vést k zadření.

Za druhé, výskyt oděrek může být způsoben opotřebením částí motoru. Pokud se části jako písty, kroužky nebo ojnice opotřebují, zvyšuje se pravděpodobnost oděru. To je způsobeno tím, že při opotřebení se kovové částice dostávají do oleje a začínají působit jako abrazivní látka, což vede k poškození povrchu válce.

Příčiny skórování ve válcích

Причины возникновения задиров в цилиндрах

Důvody oděru mohou být následující:

Причины задиров могут быть следующими:

1. Nedostatek mazání. Absence nebo nedostatečné mazání mezi pístem a stěnami válce může vést ke tření a přehřívání povrchů, což následně vede k rýhování.

2. Znečištění. Prach, písek nebo jiné pevné částice vnikající do válce mohou způsobit poškrábání v důsledku jejich abrazivního účinku na povrch stěny válce.

3. Porucha pístních kroužků. Pokud jsou pístní kroužky opotřebované nebo poškozené, mohou se oddálit od stěny válce a způsobit tření a rýhy.

4. Přehřátí motoru. Překročení přípustné teploty motoru může způsobit deformaci kovu a tvorbu rýh na povrchu válců.

Vzhled rýhování ve válcích nejen snižuje výkon motoru, ale může také vést k vážnému poškození. Proto je důležité rychle odstranit příčiny a vyměnit opotřebované díly, aby se předešlo následkům a prodloužila životnost motoru.

Opotřebení pístního kroužku

Opotřebení pístního kroužku může být způsobeno několika důvody:

1. Přehřátí motoru. Vysoké teploty mohou poškodit nebo dokonce roztavit pístní kroužky a způsobit jejich opotřebení.

2. Nedostatek mazání. Nedostatek oleje nebo olej nízké kvality může způsobit tření mezi pístními kroužky a válcem a způsobit jejich opotřebení.

3. Znečištění motoru. Přítomnost prachu, nečistot nebo jiných nečistot v oleji nebo vzduchu může způsobit otěr pístních kroužků a jejich zrychlené opotřebení.

ČTĚTE VÍCE
Naučte se určovat směr otáčení kola pomocí jednoduchých metod a triků

4. Nesprávný olejový akumulátor. Pokud se v motoru nahromadí přebytečný olej, může unikat přes pístní kroužky do pracovních komor a způsobit jejich opotřebení.

5. Zvýšené zatížení motoru. Neustálé zvýšené zatížení nebo nesprávné používání motoru může vést k urychlenému opotřebení pístních kroužků.

Pravidelná údržba motoru, včasná výměna pístních kroužků a pečlivé dodržování doporučení výrobce může pomoci předejít opotřebení pístních kroužků a oděru válců motoru.

Nedostatečné mazání

Недостаточная смазка

Nedostatečné množství maziva nebo jeho špatná kvalita vede ke zvýšenému tření a opotřebení. V tomto případě dochází mezi stěnami válce a pístem k suchému tření, které může způsobit odření. Nedostatečné mazání může také způsobit poškození čepu klikového hřídele a dalších částí motoru.

Aby nedocházelo k odírání válců, je velmi důležité pravidelně kontrolovat hladinu a kvalitu motorového oleje. Pro výměnu oleje a použití konkrétního typu nebo značky oleje se doporučuje řídit se doporučeními výrobce. Je také nutné sledovat stav olejového filtru a urychleně jej vyměnit.

Zvláště důležité je věnovat pozornost kvalitě oleje při jeho výběru pro použití v motoru. Použití nekvalitního oleje s nízkou viskozitou může vést ke zvýšenému tření a opotřebení součástí motoru. Doporučuje se používat olej, který splňuje specifikace a požadavky výrobce.

Vstup cizích materiálů

Попадание посторонних материалов

Cizí materiály ve válci mohou způsobit tření a odírání povrchů, což má za následek rýhy. To platí zejména pro válce z hliníkových slitin, které jsou měkčí než ocel a snadno podléhají oděru.

Systém nasávání vzduchu

Воздухозаборная система

Prach, nečistoty a zrnka písku se mohou dostat do válce přes systém sání vzduchu. Mohou projít vzduchovým filtrem, pokud není správně zajištěn nebo pokud je poškozený nebo prasklý. To je běžné zejména při provozu v prašných nebo špinavých podmínkách, jako je jízda v terénu nebo na stavebních plochách.

Mazací systém

Смазочная система

K zadření může také dojít v důsledku vniknutí cizích materiálů do mazacího systému. Pokud je olejový filtr poškozen nebo není vyměněn včas, mohou se do oleje dostat zbytky maziva a kovové částice z částí motoru. To může vést k rýhování na povrchu válců.

Video:

Proč se u moderních motorů neustále tvoří oděrky pístu?

Odkud se takové oděrky ve válcích berou?

Nejdůležitější důvod pro bodování ve válcích je jasný