Automatická převodovka (automatická převodovka) je jedním z nejdůležitějších prvků automobilu. Tento komplexní a spolehlivý systém zajišťuje plynulé a pohodlné řazení a olej v automatické převodovce hraje roli maziva a chladicí kapaliny. Co ale dělat, když je potřeba vyměnit olej v automatické převodovce?
Někteří majitelé automobilů, vedeni radami a doporučeními, provádějí kompletní výměnu oleje v automatické převodovce. Tento přístup však může vést k vážným následkům a negativně ovlivnit provoz převodovky. Jak a proč se to děje?
Hlavním důvodem je, že v automatické převodovce je řada míst, která nelze úplně vyčistit od starého oleje. I při maximálním odvodu z klikové skříně automatické převodovky zůstává určité množství oleje v koncových skříních, v měniči momentu a dalších součástech systému. V důsledku kompletní výměny oleje dochází ke smíchání nového a starého oleje, což negativně ovlivňuje účinnost mazání a chlazení a také chod převodovky jako celku.
Proč se nedoporučuje úplně měnit olej v automatické převodovce?
- Životní prostředí. Olej automatické převodovky je součástí mazacího a chladicího systému a jeho výměna může vést k nepředvídatelným negativním důsledkům. Při úplné výměně oleje může zejména u starších vozidel dojít ke ztrátě mazání, což může vést k opotřebení dílů.
- Stopy starého oleje. Při částečné výměně oleje v automatické převodovce zůstává část starého oleje v systému a nadále plní své funkce mazání a čištění. Kompletní výměna oleje může odstranit tyto prospěšné zbytky, které mohou vést ke špatnému výkonu a předčasnému opotřebení dílů.
- Kompatibilita s olejem. Automatická převodovka během provozu používá určitý olej, který je nejvhodnější pro provoz systému a zajišťuje jeho účinnost. Při úplné výměně oleje existuje riziko použití nesprávného oleje, což může vést k nekompatibilitě a problémům při provozu automatické převodovky.
- Cena a složitost postupu. Kompletní výměna oleje v automatické převodovce je ve srovnání s částečnou výměnou složitější a nákladnější. Tento postup vyžaduje dodatečné zdroje a specializované vybavení, což může zvýšit náklady na údržbu vozidla.
S ohledem na tyto faktory se doporučuje řídit se doporučeními výrobce automobilu ohledně údržby oleje v automatické převodovce. Částečné výměny oleje a pravidelné kontroly jeho hladiny a kvality mohou zajistit spolehlivý provoz automatické převodovky a prodloužit její životnost.
Správná údržba automatické převodovky
Automatická převodovka (AT) vyžaduje pravidelnou údržbu, aby byl zajištěn spolehlivý a bezpečný provoz vozidla. Správná údržba automatické převodovky zahrnuje řadu činností, které musí provádět odborníci:
1. Výměna oleje automatické převodovky: Důležitým aspektem údržby automatické převodovky je včasná výměna oleje. Během provozu je olej v automatické převodovce vystaven silnému opotřebení a znečištění. Výměna oleje se doporučuje každých 50 000 – 80 000 kilometrů nebo dle doporučení výrobce vozidla.
2. Kontrola hladiny oleje: Pravidelná kontrola hladiny oleje v automatické převodovce je také nezbytná pro udržení normálního provozu převodovky. Nedostatek nebo přebytek oleje může vést k poruše automatické převodovky nebo ke snížení výkonu. Hladinu oleje je třeba kontrolovat podle pokynů výrobce.
3. Zkontrolujte těsnost: Únik oleje z automatické převodovky může být vážným problémem, který může vést k problémům s převodovkou. Proto je nutné pravidelně kontrolovat úniky oleje a přijímat opatření k jejich odstranění.
4. Kontrola a seřízení třecích spojek: Třecí spojky hrají důležitou roli při provozu automatických převodovek. Zajišťují plynulé řazení a optimální rozložení výkonu. Kontrola a seřízení třecích spojek se musí provádět podle doporučení výrobce vozidla.
5. Výměna filtru automatické převodovky: Filtr automatické převodovky je důležitou součástí, která zabraňuje vnikání nečistot do systému mazání automatické převodovky. Výměna filtru se doporučuje každých 30 000 – 50 000 kilometrů nebo podle doporučení výrobce.
6. Diagnostika a opravy dílů: Při servisu automatické převodovky je nutné diagnostikovat stav jejích dílů a v případě potřeby díly vyměnit nebo opravit, aby se předešlo případným poruchám a poškození.
Pro správný servis automatické převodovky vašeho vozu kontaktujte specialisty. Budou schopni efektivně provádět všechny nezbytné postupy údržby a zaručit dlouhý a bezpečný provoz vaší automatické převodovky.
Problémy s kompletní výměnou oleje
Úplná výměna oleje v automatické převodovce (automatická převodovka) může vést k některým problémům a zhoršení systému. Zde jsou některé z potenciálních problémů, které mohou nastat:
1. Špatný typ oleje
Při úplné výměně oleje je možné použít nesprávný typ nebo třídu oleje. Různé typy olejů mají různé vlastnosti pro zajištění optimálního výkonu automatické převodovky. Použití nesprávného oleje může způsobit zvýšené opotřebení a závady v systému.
2. Srážky a nečistoty
Během let provozu automatické převodovky se v oleji mohou nahromadit usazeniny, nečistoty a další nečistoty. Při kompletní výměně oleje budou všechny tyto usazeniny a nečistoty smyty. To však může způsobit zanesení filtrů a průchodů převodovky a eliminovat příznivé tření, které je nezbytné pro správnou funkci systému.
3. Nedostatek mazání
Úplná výměna oleje může dočasně postrádat potřebnou vrstvu mazání, která umožňuje hladké a přesné řazení. V důsledku toho může dojít k narušení provozu systému a poškození jeho prvků.
4. Ztráta aditiv
Olej pro automatické převodovky často obsahuje speciální přísady, které zlepšují vlastnosti mazání a ochrany. Při úplné výměně oleje dojde také k odstranění a ztrátě přísad. To může ovlivnit celkový výkon automatické převodovky a její životnost.
Úplná výměna oleje v automatické převodovce může zřejmě způsobit řadu problémů a zhoršit výkon systému. Pro předcházení těmto problémům se doporučuje pravidelně měnit pouze část oleje (dle doporučení výrobce), dále provádět údržbu a diagnostiku automatické převodovky dle doporučení výrobce vozidla.
Optimální způsob aktualizace oleje v automatické převodovce
Servis částečného vypuštění zahrnuje vypuštění pouze části převodového oleje a jeho výměnu za nový olej. Tento přístup odstraňuje přebytečné usazeniny, jemné částice a nečistoty, které se mohly nashromáždit v oleji, a zároveň zachovává část starého oleje, který může mít prospěšné přísady a vlastnosti.
Úplná výměna oleje v automatické převodovce může způsobit problémy, jako je ztráta prospěšných vlastností nového oleje, změny třecích a hydraulických vlastností převodovky, stejně jako nevyváženost aditiv a přísad, které mohou být ve starém oleji a jsou nezbytné pro správnou funkci převodovky.
Údržba částečného vypouštění pomáhá udržovat rovnováhu mezi starým a novým olejem a také odstraňuje nečistoty a usazeniny, které mohou negativně ovlivnit činnost automatické převodovky. To umožňuje převodovce zachovat si optimální výkon a spolehlivost po celou dobu životnosti.
V ideálním případě by mělo být částečné vypouštění oleje automatické převodovky prováděno pravidelně v souladu s doporučeními výrobce vozidla. To může být přibližně každých 30 000-50 000 kilometrů nebo každé 2-3 roky. Pokud však řidič neustále provozuje vozidlo v náročných podmínkách, například v horských oblastech nebo při přepravě těžkých nákladů, může být servis vyžadován častěji.