Zajímají vás auta a mechanismy? Měli byste tedy vědět, že naftový motor a benzínový motor mají určité rozdíly. Jedním z hlavních rozdílů je, že vznětový motor má ve srovnání s benzínovým motorem větší točivý moment.

Ale co je točivý moment? Je to míra síly, kterou může motor otáčet klikovým hřídelem. Točivý moment je nezbytný pro vytvoření výkonu a dává vozidlu plynulejší a rychlejší akceleraci.

Proč má dieselový motor větší točivý moment? Jedním z hlavních důvodů je jeho design. Dieselový motor má vyšší kompresi vzduchu, což umožňuje efektivnější spalování paliva. Efektivnější spalování má za následek větší, rovnoměrnější energetický výstup, který zase poskytuje větší točivý moment.

Proč má dieselový motor větší točivý moment?

Почему дизельный двигатель имеет больший крутящий момент?

Dieselový motor má díky svým konstrukčním prvkům a principu fungování větší točivý moment než benzínový motor.

  • Pracovní princip: Vznětový motor funguje na principu stlačení vzduchu ve válci a následného vstřikování paliva do ohřátého vzduchu. Během procesu komprese se vzduch zahřeje na vysoké teploty, což vede ke zvýšení tlaku ve válci. To umožňuje vznětovému motoru vyvinout větší výkon a točivý moment.
  • Vysoká komprese: Dieselový motor má vysoký kompresní poměr, který zajišťuje efektivnější spalování paliva. Díky tomu diesel produkuje více výkonu a má větší točivý moment.
  • Dlouhé hoření: Ve vznětovém motoru hoří palivo po dlouhou dobu, což mu umožňuje uvolnit více energie ve formě točivého momentu na hřídel motoru. U benzínového motoru dochází ke spalování rychleji, což omezuje vývoj točivého momentu.
  • Vysoký točivý moment při nízkých otáčkách: Dieselový motor má vysoký točivý moment při nízkých otáčkách, díky čemuž je velmi účinný pro velké zatížení a horský terén.

Obecně vznětový motor má větší točivý moment díky svému principu činnosti, vysoké kompresi, dlouhému spalování a schopnosti produkovat vysoký točivý moment při nízkých otáčkách. Díky tomu je obzvláště populární v komerčním automobilovém a zemědělském průmyslu.

Práce na principu samovznícení

Работа по принципу самовозгорания

Vznětový motor se od benzínového liší tím, že pracuje na principu samovznícení. To znamená, že vzduch vstupující do válce je smíchán s palivem a následně stlačen. Při stlačování směsi vzduch-palivo se zvyšuje teplota, což vede k samovznícení a explozi směsi. V benzínovém motoru dochází k výbuchu směsi v důsledku jiskry ze zapalovací svíčky.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat a nainstalovat solenoidový ventil pro různé systémy - zásobování vodou, vytápění a autonomní zavlažování

Právě díky principu samovznícení má vznětový motor vyšší točivý moment ve srovnání s benzínovým motorem. Když je směs vzduchu a paliva stlačena ve vznětovém motoru, palivo se spaluje efektivněji, což poskytuje větší výkon kinetické energie a tím i větší točivý moment.

Dieselový motor má navíc obvykle vyšší kompresní poměr, což zvyšuje teplotu vzduchu ve válci během komprese. Vysoká teplota vzduchu podporuje dokonalejší spalování paliva a zvyšuje točivý moment.

Obecně platí, že princip samovznícení a vyšší hodnota komprese umožňuje vznětovému motoru poskytovat efektivnější spalování paliva a v důsledku toho větší točivý moment ve srovnání s benzínovým motorem.

Vysoká stlačitelnost palivové směsi

Высокая сжимаемость топливной смеси

Vznětové motory využívají principu samovznícení, při kterém je palivo vstřikováno do vysoce stlačené vzduchové směsi, která je stlačena na velmi vysoký tlak. Na rozdíl od benzínových motorů, kde se palivo smísí se vzduchem za vzniku výbušné směsi a následně se zapálí zapalovací svíčkou, u dieselových motorů se palivo vznítí samovolně v důsledku vysokého tlaku a teploty uvnitř válce.

Vysoká stlačitelnost palivové směsi umožňuje vznětovému motoru vyvinout větší sílu při stlačování směsi plynů ve válci. Při větším stlačení směsi se zvyšuje energie uvolněná při spalování paliva, což vede ke zvýšení točivého momentu. Vznětové motory mohou mít navíc větší relativní plochu válců, což také přispívá ke zvýšení točivého momentu.

Vysoká stlačitelnost palivové směsi u vznětových motorů jim tedy umožňuje poskytovat větší točivý moment než benzínové motory, díky čemuž jsou vhodnější pro aplikace s vysokým točivým momentem, jako je použití nákladních vozidel nebo trakční práce.

Prodloužený zdvih pístu

Удлиненный ход поршня

Zdvih pístu je určen vzdáleností, o kterou se píst pohybuje uvnitř válce motoru. Při prodlouženém zdvihu pístu se úroveň točivého momentu zvyšuje v důsledku zvětšení plochy válce, ve kterém se spaluje směs paliva a vzduchu.

Prodloužení zdvihu pístu umožňuje zvýšení objemu spalování uvnitř válce. Díky tomu má vznětový motor vyšší úroveň točivého momentu v nízkých a středních otáčkách než benzinový motor se stejným zdvihovým objemem a počtem válců.

Prodloužený zdvih pístu lze realizovat několika způsoby. Například zvětšení délky ojnic nebo zmenšení průměru pístu. Takové změny mohou výrazně zvýšit točivý moment motoru, zejména v nízkých a středních otáčkách.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, kdy přestat nabíjet baterii – 5 znaků, které vám pomohou vyhnout se přebíjení

Výhody dlouhého zdvihu

Преимущества удлиненного хода поршня

Prodloužený zdvih pístu má řadu výhod:

  1. Zvýšení objemu spalování uvnitř válce;
  2. Zvýšení účinnosti spalování směsi paliva a vzduchu;
  3. Zvýšený točivý moment při nízkých a středních otáčkách motoru;
  4. Zlepšení trakčních vlastností vozu;
  5. Snížená hladina vibrací a hluku.

Všechny tyto faktory dohromady činí vznětový motor s dlouhým zdvihem výkonnější a ekonomičtější než benzinový motor. Je však třeba vzít v úvahu, že prodloužení zdvihu pístu vyžaduje speciální konstrukci motoru a může ovlivnit jeho rozměry a hmotnost.

Video:

Benzín nebo nafta? POHLEDNĚ POROVNÁVEJTE DVA TYPY MOTORŮ.

Tato úprava AUTO zvýší výkon a sníží spotřebu paliva!!

Výkon nebo točivý moment? Co je důležitější na trati a co ve městě? Naučte se číst graf motoru.