Brzdové kotouče jsou jednou z důležitých součástí brzdového systému automobilu. Jsou vystaveny neustálému namáhání a časem se opotřebovávají. Nabízí se otázka: je možné vyměnit brzdový kotouč pouze na jedné straně, nebo je potřeba vyměnit oba kotouče současně?

Předně je třeba si uvědomit, že výměna brzdového kotouče je vždy individuální případ a závisí na mnoha faktorech. Jedním z nich je stav disku. Pokud je pouze jedna strana kotouče opotřebovaná a ve špatném stavu, pak lze v zásadě vyměnit pouze jednu stranu.

Je však třeba připomenout, že disky pracují v párech, což znamená, že nášlapná vrstva se může na různých stranách lišit. Pokud je vyměněna pouze jedna strana, může to způsobit nerovnováhu ve výkonu brzd a způsobit problémy s brzdami v budoucnu.

Je třeba také poznamenat, že pokud se brzdové kotouče opotřebují, doporučuje se je vždy vyměnit na obou stranách současně. To umožňuje vyvážení brzdového systému a zabraňuje vzniku problémů v budoucnu.

Mýtus nebo pravda: je možné vyměnit brzdový kotouč pouze na jedné straně?

Миф или правда: можно ли менять тормозной диск только с одной стороны?

Brzdový kotouč je důležitou součástí brzdového systému vozu, který je zodpovědný za vytváření tření nutného k zastavení vozu. Během provozu jsou brzdové kotouče namáhány a opotřebovávány. Pokud jsou brzdové kotouče vyměněny pouze na jedné straně, může to vést k nevyváženosti a zhoršení brzdného výkonu vozidla.

Když je jeden brzdový kotouč nový a druhý starý, různé vlastnosti kotoučů, jako je tloušťka a stav povrchu, mohou způsobit nerovnoměrný brzdný výkon. To může ovlivnit brzdný výkon a zvýšit opotřebení ostatních částí brzdového systému.

Výměna brzdových kotoučů na obou stranách zajišťuje rovnoměrný brzdný výkon a optimální výkon celého brzdového systému. Pomáhá také předcházet některým problémům spojeným s přehříváním brzd, jako je praskání a deformace kotoučů.

Je důležité si uvědomit, že se doporučuje měnit brzdové kotouče pouze v páru – přední nebo zadní kotouče. Pokud je jeden disk opotřebovaný nebo poškozený, je velká šance, že se problémy znovu objeví na druhé straně. Pro zajištění bezpečnosti a optimálního výkonu brzdového systému se proto doporučuje vyměnit oba kotouče současně.

ČTĚTE VÍCE
Návod na nalepení matné fólie na auto - návod krok za krokem pro svépomocné balení fólie
Mýtus Pravda
Můžete změnit pouze jednu stranu Je nutné vyměnit kotouče na všech stranách najednou
Změnou pouze jedné strany ušetříte peníze Výměna kotoučů na obou stranách zajišťuje bezpečné a rovnoměrné brzdění
Při výměně kotoučů pouze na jedné straně auto pojede bez problémů Nerovnoměrné brzdění a nevyváženost mohou vést k problémům s brzdovým systémem.

Princip činnosti brzdového systému

Принцип работы системы тормозов

Hlavní součásti brzdového systému

Основные компоненты тормозной системы

Hlavními součástmi brzdového systému jsou brzdové destičky, brzdové kotouče, hydraulický systém a posilovač brzd.

Brzdové destičky jsou části, které tlačí na brzdový rotor a vytvářejí tření, které zpomaluje otáčení kol automobilu. Brzdové kotouče jsou kovové kotouče namontované na hřídelích kol, které jsou přitlačovány destičkami. Hydraulický systém přenáší tlak z brzdového pedálu na brzdové destičky. Posilovač brzd zvyšuje sílu řidiče na pedál pro účinnější brzdění.

Jak systém funguje

Принцип работы системы

Během brzdění řidič sešlápne pedál a přenese sílu na brzdové destičky prostřednictvím hydraulického systému. Brzdové destičky jsou přitlačovány brzdovými válci, které jsou posouvány tlakem brzdové kapaliny. Destičky tlačí na brzdové rotory a vytvářejí tření, které zpomaluje otáčení kol a zastavuje vůz.

Protiblokovací brzdový systém (ABS) zároveň sleduje rychlost kol a v případě zablokování brzd automaticky upraví tlak na destičky, čímž zabrání ztrátě kontroly nad vozidlem.

Je důležité, aby všechny součásti systému byly v perfektním stavu a spolupracovaly s cílem co nejúčinněji snížit rychlost a zajistit bezpečnost silničního provozu.

Poškození při výměně brzdového kotouče pouze na jedné straně

Вред от замены тормозного диска только с одной стороны

Výměna brzdového kotouče pouze na jedné straně může vést k negativním důsledkům a ovlivnit bezpečnost při jízdě. Zde je několik důvodů, proč to není vhodné:

    Nerovnoměrné opotřebení: Brzdový rotor je součástí brzdového systému vozidla a je zodpovědný za zpomalení a zastavení vozidla. Výměna pouze jedné strany disku může mít za následek nerovnoměrné opotřebení.

Video:

DEMONTÁŽ OBRÁBKY BRZDOVÉHO KOTOUČE VLASTNÍM RUKOU

Drážkování brzdového kotouče bez experimentu na soustruhu