Odpružení je jedním z nejdůležitějších prvků automobilu, který je zodpovědný za pohodlí, bezpečnost a ovladatelnost vozidla. V závislosti na jejich konstrukci a vlastnostech mohou být odpružení různá a určená pro různé typy komunikací a provozní podmínky.

Klasický přívěsek – Jedná se o nejběžnější typ odpružení, který se používá u většiny moderních automobilů. Skládá se z pružin a tlumičů, které pomáhají udržovat konstantní výšku vozidla a absorbují vibrace při jízdě po nerovných vozovkách.

Vzduchové odpružení je moderní typ odpružení, který místo klasických ocelových pružin využívá vzduchové pružiny. Toto odpružení umožňuje měnit tuhost odpružení v závislosti na stavu vozovky a zatížení vozidla. Poskytuje zvýšený komfort a umožňuje vozu udržovat konstantní výšku nad vozovkou.

Odpružení s lichoběžníkovou kostí je další možností zavěšení, která se skládá z pák a tlumičů. Poskytuje lepší ovladatelnost a manévrovatelnost vozidla a také zvýšenou stabilitu při jízdě vysokou rychlostí. Tento typ odpružení je široce používán u sportovních vozů a vysoce výkonných vozidel.

Typy zavěšení: co potřebujete vědět?

Виды подвески: что нужно знать?

1. Nezávislé zavěšení

1. Независимая подвеска

Nezávislé zavěšení je nejběžnějším typem zavěšení u moderních automobilů. Zajišťuje nezávislý chod každého kola, což zlepšuje ovladatelnost vozidla a snižuje vibrace na vozovce. Nezávislé zavěšení může být vyrobeno ve formě vzpěr, pák, tlumičů a pružin.

2. Závislé zavěšení

2. Зависимая подвеска

Závislé zavěšení se liší v tom, že pohyb jednoho kola ovlivňuje činnost druhého kola na nápravě. Tento typ zavěšení není tak účinný jako nezávislé zavěšení, ale jeho výroba může být jednodušší a levnější. Závislé odpružení se často používá u nákladních automobilů a autobusů.

Existují i ​​další typy odpružení, jako je polonezávislé odpružení a vzduchové odpružení, které se vyznačují svými specifickými vlastnostmi a aplikací v určitých typech automobilů.

Typ zavěšení Vlastnosti přihláška
Nezávislé pozastavení Nezávislé ovládání každého kola Auta
Závislé zavěšení Pohyb jednoho kola ovlivňuje druhé Nákladní auta, autobusy
Polonezávislé odpružení Kombinace nezávislého a závislého odpružení Sportovní auta
Vzduchové odpružení Použití vzduchu pro odpružení Nákladní auta, autobusy, SUV

Výběr typu odpružení závisí na mnoha faktorech, včetně typu vozidla, provozních podmínek a požadavků na komfort a bezpečnost. Znalost různých typů odpružení vám pomůže učinit informované rozhodnutí při nákupu vozu nebo výměně odpružení na vašem stávajícím vozidle.

ČTĚTE VÍCE
Jak přesně určit skutečný počet najetých kilometrů vašeho vozu a vyhnout se podvodům

Typy odpružení páky

Разновидности рычажной подвески

Existuje několik typů odpružení páky, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a výhody. Tady jsou některé z nich:

1. Dvojité lichoběžníkové zavěšení

Jedná se o jeden z nejběžnějších typů lichoběžníkového zavěšení. Tento typ odpružení využívá dvě páky, které jsou připevněny k podvozku vozu a náboji kola. Tato konstrukce poskytuje dobrou stabilitu a ovladatelnost vozu a také umožňuje vysokou plynulou jízdu.

2. Příčné zavěšení

Visuté odpružení se používá hlavně na zadní nápravě automobilu. Skládá se z páky, která je namontována napříč vozidlem a připojena k náboji kola. Toto odpružení poskytuje dobrou boční stabilitu vozidla a zlepšuje jeho manévrovatelnost.

3. Torzní odpružení

Odpružení s torzní tyčí využívá k podpoře vozidla torzní tyč. Tyč se při zatížení otáčí a vytváří sílu pružiny, která zajišťuje pohyblivost kola. Tento design poskytuje vynikající stabilitu a jízdní komfort.

4. Víceprvkové zavěšení

Víceprvkové zavěšení využívá k podpoře vozidla více článků. To vám umožní dosáhnout optimální kombinace stability a jízdního komfortu a také zlepšit reakci vozidla na změny stavu vozovky.

Každý z těchto typů lichoběžníkového zavěšení má své vlastní charakteristiky a používá se v různých typech automobilů. Pomáhají zajistit pohodlnou a bezpečnou jízdu vozu a také zlepšují jeho ovladatelnost a manévrovatelnost.

Vzduchové odpružení: výhody a vlastnosti

Пневматическая подвеска: преимущества и особенности

Výhody vzduchového odpružení:

Преимущества пневматической подвески:

1. Pohodlná cesta: Vzduchové odpružení vyhlazuje nedokonalosti vozovky a zvyšuje pohodlí pro cestující i řidiče. Přizpůsobuje se různým podmínkám povrchu vozovky a umožňuje vozu plynule překonávat výmoly a výmoly.

2. Nastavení úrovně vozidla: Vzduchové odpružení lze použít k nastavení výšky vozidla. To je užitečné zejména při parkování ve stísněných prostorech nebo při přepravě nákladu. Výšku odpružení lze měnit pomocí speciálních tlačítek nebo automatického systému.

3. Vylepšená stabilita: Vzduchové odpružení poskytuje lepší stabilitu vozidla na silnici. Řídí houpání karoserie při zrychlování, brzdění a zatáčení, což zlepšuje bezpečnost a ovladatelnost vozidla.

Vlastnosti vzduchového odpružení:

Особенности пневматической подвески:

1. Vzduchové pružiny: Vzduchové odpružení má speciální vzduchové pružiny, které udržují vozidlo v optimální výšce a tlumí nárazy. Mohou být nastavitelné, což vám umožní přizpůsobit odpružení tak, aby vyhovovalo vašim individuálním preferencím.

2. Kompresor a regulátor tlaku: Vzduchové odpružení vyžaduje kompresor, který stlačuje vzduch a dodává jej do pružin. K regulaci úrovně odpružení se také používá speciální regulátor tlaku, který řídí množství vzduchu vstupujícího do pružin.

ČTĚTE VÍCE
Zvyšování nálady a vyjadřování vděčnosti na silnici – účinná gesta, která pomáhají vyjádřit vděčnost řidiči

3. Elektronický řídicí systém: Vzduchové odpružení je obvykle řízeno elektronickým systémem, který řídí výšku a tuhost odpružení. Analyzuje údaje o rychlosti vozidla, stavu vozovky a jízdním režimu, aby optimálně nastavil odpružení.

Výhody Vlastnosti
Pohodlné cestování Vzduchové pružiny
Nastavení úrovně vozidla Kompresor a regulátor tlaku
Vylepšená stabilita Elektronický řídicí systém

Závislé a nezávislé odpružení: co si vybrat?

Зависимая и независимая подвеска: что выбрать?

Závislé odpružení je tradiční typ odpružení, který byl široce používán u prvních modelů automobilů. Skládá se z několika částí, které jsou vzájemně propojené a závislé na sobě. U tohoto typu odpružení jsou kola na jedné nápravě vzájemně spojena, takže pohyb jednoho kola ovlivní ostatní kola na této nápravě. Závislé odpružení poskytuje dobrou ovladatelnost, ale může být méně pohodlné na nerovných silnicích, protože změny na jednom kole mohou ovlivnit ostatní kola. Nejčastěji se používá u zadních kol vozidel s pohonem zadních kol.

Nezávislé odpružení je modernější typ odpružení, který se používá u většiny moderních automobilů. Poskytuje větší pohodlí a stabilitu na nerovných cestách. Každé kolo má své nezávislé zavěšení, což jim umožňuje fungovat nezávisle na sobě. To poskytuje lepší trakci a zlepšuje tlumení nárazů. Nezávislé zavěšení je široce používáno u předních kol vozidel s pohonem předních kol a všech kol vozidel s pohonem všech kol.

Volba mezi závislým a nezávislým odpružením závisí na mnoha faktorech, včetně typu vozidla, jeho účelu a ceny. Výroba závislého odpružení může být jednodušší a levnější, ale nezávislé odpružení poskytne lepší jízdní komfort a ovladatelnost. Při výběru odpružení je důležité vzít v úvahu požadavky na vůz a rozhodnout se o prioritách.

Video:

NOVÉ ODPRUŽENÍ VOZU | Ještě měkčí než Kruzak!

Top 5 aut, která NEREZUJÍ! 2021!