Zapalovací cívka – důležitý prvek zapalovacího systému automobilu, zodpovědný za přenos vysokonapěťového impulsu do zapalovacích svíček. Normální funkce motoru závisí na jeho správném provozu. V průběhu času se však cívka může stát nepoužitelnou a vyžadovat výměnu.

Jak pochopit, že zapalovací cívka je mimo provoz? Nejprve byste měli věnovat pozornost příznakům, které mohou naznačovat poruchu. Jedním z hlavních příznaků je nerovnoměrný chod motoru. Pokud zaznamenáte drsnost motoru, zaváhání nebo vynechávání zapalování, může to být příznak problémů zapalovací cívky.

Za pozornost také stojí Máte problémy se startováním motoru?. Pokud vašemu autu trvá před nastartováním dlouho protočit startér nebo dokonce nenastartuje napoprvé, pak může být na vině špatná zapalovací cívka.

Jedním ze zřejmých příznaků je vzhled „blikání“ na palubní desce. Pokud má váš vůz kontrolku poruchy systému zapalování, může při běžícím motoru blikat nebo zůstat svítit. V takovém případě je třeba kontaktovat odborníka a zkontrolovat stav zapalovacích cívek.

Příznaky poruchy zapalovací cívky

Признаки неисправности катушки зажигания

Zapalovací cívka je zodpovědná za vytvoření elektrického impulsu nutného k zapálení paliva ve válci motoru. Když zapalovací cívka selže, existují určité příznaky, které naznačují problém. Podívejme se na některé z nich:

1. Ztráta výkonu motoru

1. Потеря мощности двигателя

Jedním z prvních příznaků špatné zapalovací cívky je ztráta výkonu motoru. Pokud cívka nefunguje správně nebo negeneruje dostatečný elektrický impuls, může to mít za následek snížení výkonu motoru. Vůz může reagovat pomaleji na sešlápnutí plynového pedálu, což je znát při zrychlování nebo předjíždění.

2. Špatné startování motoru

2. Плохой запуск двигателя

Vadná zapalovací cívka může způsobit problémy se startováním motoru. Pokud cívka nevydá dostatečně silný elektrický impuls k zapálení paliva, motor může mít potíže se startováním nebo se nemusí spustit vůbec. V tomto případě se při diagnostice auta často zjistí, že u zapalovacích svíček není jiskra.

3. Nerovnoměrný chod motoru

3. Неравномерная работа двигателя

Dalším příznakem vadné zapalovací cívky může být nerovnoměrný chod motoru. Pokud cívka produkuje nesprávný impuls, může to způsobit vynechávání zapalování válců motoru. To se projevuje chvěním, vibracemi a nerovnoměrným volnoběhem. Současně se mohou vyskytnout chyby v činnosti řídicího systému motoru, které se zobrazují na palubní desce vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zastavit auto ruční brzdou, když brzdy selžou?

Pokud si všimnete těchto příznaků, pak je pravděpodobnost vadné zapalovací cívky vysoká. Doporučuje se kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a v případě potřeby vyměnil cívku.

Typy poruch zapalovací cívky

Виды поломок катушки зажигания

1. Přerušení drátu

1. Обрыв провода

Jedním z nejčastějších typů poruch zapalovací cívky je přerušený vodič. Staré vodiče nebo špatné připojení mohou způsobit přerušení vodiče, což způsobí ztrátu kontaktu a nemožnost přenášet vysoké napětí do zapalovacích svíček. Pokud selže jeden nebo více válců, jednou z možných příčin může být přerušený drát zapalovací cívky.

2. Uzávěr

2. Замыкание

Další častou poruchou zapalovací cívky je zkrat. Může dojít ke zkratu v důsledku poškození izolace vodičů nebo vnitřních součástí zapalovací cívky. Zkrat způsobí přenos vysokého napětí na nesprávný válec nebo dokonce kostru, což může způsobit poruchu motoru. Pokud vaše auto jede špatně nebo má problémy se zapalováním, jednou z možných příčin může být zkratovaná zapalovací cívka.

Na základě znalosti těchto hlavních typů poruch můžete snadno určit, co přesně je ve vaší zapalovací cívce rozbité, pokud máte problémy se zapalováním. Před výměnou nebo opravou zapalovací cívky se však doporučuje provést diagnostiku pomocí specializovaného zařízení nebo kontaktovat profesionálního automechanika pro přesnější diagnostiku a opravy.

Jak zjistit vadnou zapalovací cívku?

Как определить неисправность катушки зажигания?

Pro zjištění, zda je zapalovací cívka vadná, lze provést několik testů:

1. Kontrola odporu

Pomocí multimetru můžete zkontrolovat odpor zapalovací cívky. Správný odpor závisí na typu cívky a výrobci vozidla. Obvykle se pohybuje od 6 do 12 kOhm. Pokud je naměřený odpor zapalovací cívky mimo tento rozsah, může být špatný.

2. Vizuální kontrola

Vizuální kontrola může pomoci odhalit vnější poškození zapalovací cívky, jako jsou praskliny, oxidační skvrny nebo problémy s izolací. Pokud má cívka nějaké viditelné poškození, bude pravděpodobně nutné ji vyměnit.

3. Jiskrová zkouška

Chcete-li zkontrolovat, zda zapalovací cívka vydává jiskru, lze ji odpojit od zapalovací svíčky a připojit k nespeciálnímu vodiči. Poté je třeba nainstalovat drát s cívkou tak, aby jeho konec byl blízko kovové části motoru a požádat asistenta, aby nastartoval auto. Pokud při pokusu o nastartování uvidíte jasnou jiskru, je zapalovací cívka s největší pravděpodobností dobrá.

ČTĚTE VÍCE
Funkce Coming Home - zařízení, princip činnosti a výhody

Je důležité si uvědomit, že test zapalovací cívky by měl být proveden v souladu se všemi bezpečnostními opatřeními. Pro podrobnější informace a doporučení kontaktujte specialisty nebo manuál k vozidlu.

Video:

Příznaky poruchy zapalovací cívky

Udělejte si sami kontrolu zapalovacích cívek automobilu

Známky vadné zapalovací cívky.