Předkomorový dieselový motor je typ spalovacího motoru, který se používá v různých druzích dopravy, od automobilů až po lodě. Svůj název získal díky přítomnosti samostatné komory pro předběžné stlačení směsi vzduchu a paliva, která se nazývá předkomora.

Základním principem činnosti předkomorového vznětového motoru je sekvenční průchod čtyř zdvihů: sání, komprese, chodu a výfuku. Počínaje sacím zdvihem se směs vzduchu a paliva dostává přes ventily do válce motoru, kde v předkomoře dochází k předkompresi.

Poté se během kompresního zdvihu píst pohybuje nahoru a stlačuje směs v hlavní komoře válce. Pod tlakem z komprese se palivo v předkomoře vznítí, což vede k explozi a expanzi směsi. Výsledná energie způsobí, že se píst pohybuje dolů a vytváří mechanickou práci.

Na konci výfukového zdvihu jsou výfukové plyny vypuštěny přes výfukový ventil a cyklus se opakuje. Díky použití předkomory je předkomorový vznětový motor vysoce účinný a ekonomický, což jej činí atraktivním pro mnoho výrobců vozidel.

Předkomorový dieselový motor: jak to funguje?

Форкамерный дизельный двигатель: как он работает?

Princip činnosti vznětového motoru s předkomorou

Předkomorový dieselový motor se skládá ze dvou spalovacích komor – hlavní spalovací komory a předkomory. Hlavní spalovací komora je místo, kde dochází k hlavnímu spalování, zatímco předkomora slouží k zahájení spalovacího procesu.

Provozní proces předkomorového dieselového motoru se skládá z následujících fází:

Stage popis
Vstřikování paliva Do předkomory se vstříkne malé množství paliva. To vytváří podmínky pro iniciaci hoření.
Zapalování Když je palivo vstřikováno do předkomory, je zapáleno. Spalování probíhá poměrně rychle a zajišťuje přenos horkých plynů do hlavní komory.
prodloužení Horké plyny vzniklé spalováním v předkomoře jsou převedeny do hlavní komory, kde spalování pokračuje. Plyny expandují, což způsobuje, že se klikový hřídel otáčí a vytváří výkon.
Vyčerpat

Výhody předkomorových dieselových motorů

Преимущества форкамерных дизельных двигателей

Předkomorové vznětové motory mají ve srovnání s jinými typy motorů řadu výhod:

  • Zvýšená účinnost spalování paliva.
  • Zvýšený výkon a točivý moment.
  • Snížené emise škodlivých látek.
  • Lepší účinnost: Předkomorové vznětové motory spotřebují při stejném výkonu méně paliva ve srovnání s motory s jednou spalovací komorou.
  • Lepší startovací chování při nízkých teplotách.

Obecně platí, že předkomorové vznětové motory jsou vysoce spolehlivé a odolné. Jsou široce používány v nákladních automobilech, autobusech, lodích a dalších zařízeních, kde je vyžadována účinnost a spolehlivost motoru.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou důsledky, když 3 roky neplatíte daně?

Princip činnosti vznětového motoru s předkomorou

Принцип работы форкамерного дизельного двигателя

Základní princip činnosti předkomorového dieselového motoru je následující:

  1. Nejprve je vstřikováno palivo do hlavního spalovacího prostoru, kde je umístěn píst motoru.
  2. Vzduch potřebný pro spalování je pak stlačován pístem, což má za následek zvýšený tlak.
  3. Při dosažení určitého tlaku se píst dostane do horní úvrati a v tomto okamžiku je do předkomůrek přiváděno určité množství paliva.
  4. Výsledkem je, že komprese vzduchu vede ke zvýšení teploty a tlaku v předkomůrkách, což urychluje spalování paliva.
  5. Ke spalování dochází v hlavní komoře, kde je umístěn píst motoru.
  6. Po spalování nastává výkon motoru, během kterého se píst pohybuje dolů a pohání klikový hřídel.

Předkomorový dieselový motor tak díky použití předkomůrek zajišťuje dokonalejší spalování paliva, což zvyšuje jeho účinnost a hospodárnost. Tato konstrukce motoru navíc umožňuje snížit emise škodlivých látek a zlepšit ekologický výkon vozů s takovým motorem.

Výhody a nevýhody předkomorového dieselového motoru

Преимущества и недостатки форкамерного дизельного двигателя

Výhody předkomorového dieselového motoru:

1. Účinnost: Díky systému dvou spalovacích komor, ve kterých dochází k postupnému spalování paliva, poskytuje předkomorový vznětový motor vysokou účinnost spalování a úsporu paliva.

2. Nízká hlučnost a vibrace: Konstrukce motoru s předkomůrkou pomáhá snižovat hluk a vibrace během provozu, což zajišťuje pohodlnější používání vozidla.

3. Odolnost vůči nízkým teplotám: Předkomorový vznětový motor se dobře hodí pro provoz v chladném klimatu, protože má vysokou tepelnou stabilitu a nízkou mrazuvzdornost.

Nevýhody předkomorového dieselového motoru:

Недостатки форкамерного дизельного двигателя:

1. Větší konstrukční složitost: Díky použití dvou spalovacích komor vyžaduje předkomorový vznětový motor složitější konstrukci a montáž, což může znamenat zvýšené náklady na výrobu a údržbu.

2. Špatná distribuce paliva: Druhá spalovací komora v předkomorovém motoru pracuje při nízkém tlaku, což může vést k nerovnoměrnému rozložení paliva a snížení kvality spalování.

3. Omezení výkonu: Předkomorové vznětové motory mají určitá omezení výkonu kvůli jejich konstrukci a spalovacím charakteristikám.

Celkově vznětový předkomorový motor nabízí důležité výhody, jako je vysoká účinnost a komfort obsluhy, ale má také své nevýhody, které je třeba vzít v úvahu při výběru vozidla.

Aplikace a vlastnosti předkomorového dieselového motoru

Применение и особенности форкамерного дизельного двигателя

Předkomorové dieselové motory jsou široce používány v různých oblastech, kde je důležitá především vysoká účinnost a ekonomický provoz. Používají se v automobilovém průmyslu, stavbě lodí, železniční dopravě, stavebnictví a dalších odvětvích, kde je vyžadován vysoký výkon a spolehlivost.

ČTĚTE VÍCE
Plastelína - historie vzniku jména a jeho široké využití v kreativitě a rozvoji dětí

Jednou z vlastností předkomorových dieselových motorů je přítomnost dvou spalovacích komor: první hlavní komory a druhé přední předkomory. V hlavní komoře dochází k hlavnímu procesu spalování paliva a v přední komoře je směs paliva a vzduchu předem stlačena, což zlepšuje účinnost spalování, snižuje emise a zvyšuje účinnost motoru.

Předkomorové dieselové motory nabízejí dobrý výkon a točivý moment, díky čemuž jsou vhodné pro použití v náročných podmínkách. Vyznačují se nízkou hladinou hluku a vibrací, což zvyšuje komfort obsluhy. Předkomorové vznětové motory mají navíc vysokou životnost a provozní spolehlivost, což je činí atraktivními pro použití v různých odvětvích hospodářství.

Použití předkomorového vznětového motoru umožňuje snížit náklady na palivo a snížit emise škodlivých látek, což je důležitý aspekt v podmínkách přísné ekologické kontroly. Díky svým vlastnostem a výhodám jsou předkomorové vznětové motory nadále aktivně využívány v různých průmyslových odvětvích a poskytují spolehlivý a efektivní provoz.

Video:

Jak funguje dieselový motor? (Animace)

Jak zahřát dieselový motor v chladné zimě a je to nutné? Studený start dieselového auta. Funkce a tipy

Startování dieselového motoru. Část 4: Předkomorové motory