Převodovka je jednou z nejdůležitějších částí vozu, která přenáší točivý moment z motoru na kola. Podstatou jeho práce je změna převodového poměru mezi motorem a koly, což vozu umožňuje vyvíjet různé rychlosti a poskytuje výkon pro překonání rozjezdů a stoupání na svazích.

Převodovka se skládá z řady ozubených kol, které se liší velikostí a počtem zubů. Když řidič změní rychlostní stupeň, jeden rychlostní stupeň se vysune ze své zablokované polohy a zařadí se druhý rychlostní stupeň. To umožňuje přenos točivého momentu z motoru na kola pomocí různých převodových poměrů.

Auta mají obvykle několik rychlostních stupňů, například první, druhý, třetí, čtvrtý a pátý, stejně jako zpátečku. První rychlostní stupeň je navržen pro maximální točivý moment, což vozu umožňuje zrychlit a lépe stoupat. Druhý, třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň jsou již navrženy pro vysoké rychlosti na rovných silnicích. Zpětný chod, pokud je zřejmé, je určen pro pohyb vzad.

Použití různých převodových stupňů umožňuje vozidlu pracovat efektivněji v závislosti na konkrétní jízdní situaci. Znalost toho, jak převodovka funguje, umožňuje řidiči zvolit optimální rychlostní stupeň pro aktuální podmínky a šetřit palivo. Převodovka je důležitá pro bezpečnou a pohodlnou jízdu, její správný provoz a údržba jsou proto nedílnou součástí automobilové kultury každého řidiče.

Jak funguje převodovka?

Komponenty převodovky:

1. Spojka: Umožňuje odpojit a připojit motor k převodovce. Spojka přenáší část výkonu z motoru na převodovku a zajišťuje plynulé rozjezdy a změny otáček.

2. Ozubená kola: Hlavní prvky převodovky zodpovědné za řazení rychlostních stupňů. Ozubená kola různých velikostí a profilů zubů na sebe navazují a mění převodový poměr v závislosti na zvolené rychlosti.

3. Hřídele: Uvádějí do pohybu ozubená kola a přenášejí točivý moment na kola vozu. Hřídele pomáhají přenášet výkon z motoru na diferenciál a rozdělují jej na přední a zadní kola.

Princip činnosti převodovky:

Принцип работы коробки передач:

Převodovka funguje na principu řazení a změny převodového poměru. Řidič si může zvolit požadovanou rychlost pomocí řadicí páky. Při změně převodových stupňů jsou ozubená kola na hřídelích spojena různými kombinacemi převodů, čímž se mění převodový poměr a umožňuje vozu dosáhnout různých rychlostí.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejsložitější nástroj na světě a proč je potřeba?

Když je zařazen rychlostní stupeň, točivý moment z motoru se přenáší přes spojku na hřídele převodovky. Ozubená kola na hřídelích přenášejí točivý moment na diferenciál a kola a udržují vozidlo v pohybu. Při řazení spojka dočasně odpojí motor od převodovky a ozubená kola na hřídelích změní svou polohu, což vozu umožní přeřadit.

Je důležité si uvědomit, že správné používání převodovky umožňuje provoz vozidla efektivněji a hospodárněji, ale nesprávné řazení může způsobit opotřebení převodovky a ztrátu výkonu.

Struktura a princip činnosti

Структура и принцип работы

Hlavní součásti převodovky jsou:

  • Hřídele jsou nápravy, které přenášejí rotaci z motoru na kola. Převodovka má obvykle vstupní a výstupní hřídel.
  • Ozubená kola jsou ozubená kola různých velikostí, která přenášejí rotaci z jedné hřídele na druhou. V závislosti na převodovém poměru mohou převody zvýšit nebo snížit počet otáček kola.
  • Synchronizátory jsou mechanismy, které umožňují synchronizovat rychlost hřídelů před jejich připojením. Synchronizátory umožňují vyhladit přechod mezi převody a zajistit jejich plynulost.
  • Volič je mechanismus, který umožňuje zvolit požadovaný rychlostní stupeň z dostupné sady. Volič se obvykle ovládá řadicí pákou uvnitř vozu.

Princip činnosti převodovky je následující:

  1. Řidič volí požadovaný rychlostní stupeň pomocí voliče.
  2. Při daném převodovém stupni se rotace od motoru přenáší na vstupní hřídel převodovky.
  3. Uvnitř převodovky je převodový poměr aplikován pomocí vhodných převodů.
  4. Točivý moment se přenáší na výstupní hřídel převodovky a následně na kola vozu.

Převodovka tak umožňuje efektivně využívat výkon motoru a volit různé převodové stupně pro různé jízdní podmínky. Mechanismy převodovky zajišťují plynulé řazení a přenos točivého momentu s minimálními ztrátami.

Typy převodovek

V závislosti na způsobu ovládání převodů a počtu převodových stupňů existují v automobilech různé typy převodovek.

Jedním z nejběžnějších typů je manuální převodovka. V něm mění rychlostní stupně řidič pomocí řadicí páky. Manuální převodovka má obvykle šest rychlostních stupňů: pět vpřed a jeden vzad pro pohyb vzad.

Automatické převodovky umožňují měnit rychlostní stupně automaticky bez zásahu řidiče. Jsou vybaveny speciálním hydromechanickým zařízením, které určuje nejvhodnější převod v závislosti na otáčkách a otáčkách motoru.

Robotické převodovky spojují výhody manuálních a automatických převodovek. Mají páky pro manuální řazení, ale k ovládání řazení využívají elektroniku a hydrauliku. To umožňuje přesnější a rychlejší řazení.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi převodovkou a převodovkou?

Existují také CVT – převodovky s funkcí plynule měnitelné převodovky. Od ostatních typů převodovek se liší tím, že zde nejsou žádné pevné převody, ale plynulá změna převodového poměru v závislosti na potřebách jízdy.

Každý typ převodovky má své výhody a nevýhody a výběr závisí na konkrétních potřebách vozidla a řidiče.

Video:

Jak funguje automatická převodovka (2D animace)

JASNĚ. Obsluha mechanické převodovky.

Řízení manuálního auta. Řazení převodů. Proč potřebujete spojku?