Kříž kardanového hřídele – jedna z nejdůležitějších součástí pohonu automobilu. Je zodpovědný za přenos točivého momentu z motoru na hnací kola. Aby kardanový převod sloužil po dlouhou dobu a bez poruchy, je nutné pravidelně provádět vstřikování. Dnes si povíme, jak a čím správně injektovat příčník křížového kloubu.

Proces vstřikování kardanového kříže není tak složitý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Hlavní je vybrat správný olej a řídit se doporučeními výrobce automobilu. Před zahájením procedury se ujistěte, že je vůz na zvedáku a může se volně otáčet v poloze kola. Po ruce mějte také injekční stříkačku a olej s požadovanou viskozitou.

Před zahájením postupu zkontrolujte křížový kloub a zkontrolujte, zda není viditelně poškozen (praskliny, praskliny, opotřebení). Pokud zjistíte nějaké problémy, doporučuje se před injektáží vyměnit příčník. Zkontrolujte také přítomnost maziva v příčném nosníku. Pokud chybí nebo je špatně aplikován, je to také známka nutnosti postupu injekční stříkačkou.

Jak správně napíchnout kardanový kříž

Как правильно шприцевать крестовину кардана

Krok 1: příprava

Шаг 1: Подготовка

Než začnete s injektáží křížového kloubu, musíte provést určitou přípravu. Vyměňte staré mazivo za nové, které poskytuje optimální úroveň mazání. Před zahájením práce se ujistěte, že hřídel a křížový kloub jsou dostatečně čisté. Odstraňte nečistoty a zbytky starého tuku štětcem a rozpouštědlem.

Krok 2: Naneste lubrikant

Шаг 2: Применение смазки

Naneste malé množství maziva na každou kuličku hnacího hřídele. Použijte nádobu na olej nebo jiný speciální stříkací nástroj. Při nanášení lubrikantu postupně otáčejte pavoukem, abyste zajistili jeho rovnoměrné rozložení. Neaplikujte příliš mnoho maziva, protože to může způsobit přehřátí a problémy se spojkou.

Po nanesení maziva zkontrolujte, zda zcela pokrývá všechny plochy kříže a kuliček. Pokud ne, přidejte malé množství lubrikantu a proces opakujte.

Je důležité si uvědomit, že periodické vstřikování kardanového kříže zajišťuje odolnost a účinnost celé sestavy. Doporučuje se provádět nástřik pravidelně nebo v případě potřeby, například po práci v podmínkách zvýšené prašnosti nebo znečištění.

Výběr maziva a nářadí

Выбор смазки и инструментов

Výběr maziva

Выбор смазки

Выбор смазки

Pro vstřikování kardanové příčky se doporučuje použít speciální mazivo určené pro kardanové hřídele. Toto mazivo má speciální vlastnosti, které mu umožňují efektivně pracovat v podmínkách vysokého zatížení a vibrací.

ČTĚTE VÍCE
Jak si sami na auto nainstalovat vyhřívané stěrače a mít jistotu pohodlné jízdy v zimě?

Je důležité zvolit mazivo, které je speciálně navrženo pro provoz při vysokých teplotách. Hnací hřídel se může během provozu zahřívat, proto je nutné zajistit, aby mazivo bylo účinné i při zvýšených teplotách.

Měli byste také věnovat pozornost viskozitě maziva. Optimální viskozita zajistí rovnoměrné rozložení maziva na povrchu kříže a sníží tření mezi jeho prvky.

Vstřikovací nástroje

Pro vstřikování maziva do kardanové příčky musíte použít speciální nástroj – mazací lis. Mazací lis umožňuje přesné dávkování maziva a jeho nasměrování na správné místo.

Pro práci s kardanovým pavoukem je také důležité vybrat si nástroj s vhodnou velikostí a designem. Menší nástroje mohou být snadněji použitelné, ale musí být dostatečně odolné, aby zvládly velké zatížení injekční stříkačkou.

Musíte se také ujistit, že nástroj poskytuje dobré ovládání a umožňuje snadno dosáhnout na těžko dostupná místa uvnitř kardanové sestavy.

Při výběru maziva a nástrojů pro vstřikování kardanového kloubu vždy dodržujte pokyny výrobce. To pomůže zajistit maximální výkon a dlouhou životnost kardanové sestavy.

Příprava na injekci

Подготовка к шприцеванию

Před zahájením injekce musíte provést následující kroky:

1. Očistěte povrch kardanu. K tomu použijte speciální přípravky k odstranění nečistot, prachu a rzi. Před zahájením práce je důležité, aby byl povrch hnacích hřídelí čistý.

2. Zkontrolujte stav kuličkových ložisek. Zkontrolujte každé kuličkové ložisko, zda není opotřebené, prasklé nebo jinak poškozené. Pokud zjistíte závady, vyměňte ložiska před vytlačením.

3. Nastavte axiální polohu kříže. Pomocí speciálního nástroje nebo šroubováku nainstalujte příčník do požadované polohy. To zajistí, že kuličková ložiska jsou správně usazena a připravena k vstřikování.

4. Připravte si injekční stříkačku s lubrikantem. Používejte pouze výrobcem doporučené mazivo hnacího ústrojí. Zkontrolujte množství maziva v mazacím lisu, abyste se ujistili, že je dostatek maziva pro řádné pokrytí všech kuličkových ložisek.

5. Připravte si ochranné rukavice a vycpávky. Pro pohodlnou a bezpečnou práci noste rukavice a připravte si těsnění, které zabrání úniku maziva a ochrání povrch kardanu před znečištěním.

Podle těchto doporučení jste připraveni začít s injekcí univerzálního kloubu. Správná příprava vám umožní provést tento postup bezchybně a zajistí spolehlivý provoz hnacího hřídele.

ČTĚTE VÍCE
Jak bezpečně a efektivně zastavit auto na silnici a předejít případným nehodám

Technika injekce a bezpečnostní opatření

Техника шприцевания и предосторожности

Výběr maziva

Před zahájením provozu je nutné vybrat vhodné mazivo pro křížový kloub. Nejlepší možností je mazivo doporučené výrobcem automobilu. Má potřebné vlastnosti k ochraně pavouka a zvýšení životnosti kardanu.

Kromě toho je nutné vzít v úvahu provozní podmínky vozidla. Pokud je vůz provozován v podmínkách vysoké vlhkosti, vibrací nebo vysokých teplot, měli byste zvolit mazivo, které poskytuje spolehlivou ochranu proti korozi, má vysoké kluzné vlastnosti a vysokou tepelnou odolnost.

Správná technika vstřikování

Chcete-li provést injekční stříkačku, musíte dodržovat určitou techniku:

  1. Očistěte povrch příčníku od nečistot a starého tuku pomocí rozpouštědla nebo speciálního čisticího prostředku.
  2. Naneste malé množství nového maziva na vnější stranu pavouka.
  3. Vložte injekční stříkačku s novým mazivem do otvoru v kardanovém kloubu a pomalu stlačte vstřikovací páku tak, aby mazivo rovnoměrně vyplnilo vnitřní dutinu pavouka.
  4. Postupně vypouštějte staré mazivo ze vstřikovacího otvoru, dokud nebude vytékat pouze nové mazivo.

Po dokončení operace se ujistěte, že je vstřikovací otvor zcela uzavřen a těsně přiléhá k příčce. Zkontrolujte kvalitu vstřiku posouzením jeho rovnoměrnosti a množství použitého maziva.

Technika vstřikování kardanového kříže vyžaduje určitou zručnost a péči. Při nedodržení techniky nebo použití nesprávného maziva může dojít k poškození pavouka, zvýšenému opotřebení nebo dokonce selhání kardanového kloubu jako celku. Proto je důležité pečlivě dodržovat pokyny a doporučení výrobce.

Video:

UAZ Patriot. Vstřikování příčníků kardanové hřídele.

Udělejte to a zapomenete na gimbal! “Life hacks” od IZHSWAP.

trysky pro vstřikování kardanových hřídelí UAZ, a to nejen