Chladicí systém vozu je zodpovědný za udržování optimální teploty motoru. Někdy se však může v systému vytvořit vzduchový zámek, který může vést k různým problémům. Aby se předešlo vážným následkům, je nutné tento problém odhalit a odstranit včas.

Jedním z příznaků vzduchového uzávěru v chladicím systému je zvýšení teploty motoru. Pokud si všimnete, že indikátor teploty na palubní desce stoupá výše než normálně, může to znamenat problém. Můžete také věnovat pozornost výskytu kovových zvuků nebo zvuků při běžícím motoru, což může znamenat neúčinný provoz chladicího systému.

Přítomnost vzduchového zámku můžete zkontrolovat pomocí speciálního nástroje – utěsněné zátky s hadicí. Nejprve počkejte, až motor zcela vychladne. Poté musíte otevřít uzávěr expanzní nádrže a nainstalovat zátku na její místo. Poté je třeba opatrně pumpovat vzduch do zátky pomocí pumpy a opatrně odšroubovat spodní uzávěr chladiče. Pokud se z otvoru objeví vzduchové bubliny, znamená to, že v systému je vzduchový uzávěr.

Pokud je detekován vzduchový uzávěr, musí být odstraněn, aby byla zajištěna normální funkce chladicího systému. Doporučuje se kontaktovat specialisty nebo servisní střediska, která se tímto problémem profesionálně zabývají. Budou schopni adekvátně vyhodnotit situaci a navrhnout potřebná opatření k odstranění problému.

Jak zkontrolovat vzduchový zámek v chladicím systému automobilu?

1. Kontrola hladiny a barvy chladicí kapaliny

Prvním krokem při kontrole vzduchového uzávěru je kontrola hladiny a barvy chladicí kapaliny v expanzní nádržce nebo chladiči automobilu. Normální hladina kapaliny by měla být obvykle mezi značkami minima a maxima. Pokud je hladina kapaliny pod značkou minima, může být v systému vzduchový uzávěr.

Pozor také na barvu chladicí kapaliny. Musí být průhledná a mít požadovanou barvu, obvykle zelenou nebo oranžovou. Pokud je kapalina zakalená nebo bílá, může to znamenat vzduchový uzávěr nebo nečistoty.

2. Kontrola provozu ohřívače

2. Проверка работы отопителя

Dalším způsobem, jak zkontrolovat vzduchový zámek, je zkontrolovat činnost topení automobilu. Zapněte topení na maximální výkon a počkejte několik minut. Pokud vzduch vycházející z ventilačních otvorů zůstává studený nebo se dostatečně rychle neohřeje, může to být známkou toho, že v chladicím systému je vzduchový uzávěr.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně odstranit mastnotu z třmenů před lakováním? Metody a doporučení

Podívejte se také na zamlžení nebo zakalení oken uvnitř vozu. Pokud k tomu dojde, i když ohřívač běží, může být v chladicím systému vzduchový uzávěr.

3. Zkontrolujte, zda v systému nejsou bubliny

Dalším způsobem, jak zkontrolovat vzduchový uzávěr v chladicím systému, je zkontrolovat, zda v chladicí kapalině nejsou nějaké bubliny. K tomu můžete použít speciální nástroje, jako je špachtle nebo šroubovák.

Zahřejte motor auta na provozní teplotu a opatrně otevřete expanzní nádrž nebo uzávěr chladiče. Buďte opatrní, protože chladicí systém může být pod tlakem. Pokud vidíte bubliny plovoucí na povrchu chladicí kapaliny, může to být známka vzduchového uzávěru.

4. Kontrola tlaku v chladicím systému

Dalším způsobem, jak zjistit přítomnost vzduchového uzávěru, je kontrola tlaku v chladicím systému. K tomu můžete použít speciální nástroj – manometr pro kontrolu tlaku.

Připojte manometr k expanzní nádobě nebo chladiči a zkontrolujte tlak v systému. Normální tlak by měl být v rozmezí hodnot uvedených v návodu k obsluze vozidla. Pokud je tlak pod normální hodnotou, může to znamenat přítomnost vzduchového uzávěru.

Pokud při kontrole chladicího systému zjistíte známky vzduchového zámku, doporučujeme vám kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a odstranil problém. Nezapomeňte, že chladicí systém je důležitou součástí výkonu vašeho vozu a vyžaduje neustálou pozornost a péči.

Vizuální kontrola chladicího systému

Визуальный осмотр системы охлаждения

Pravidelná vizuální kontrola chladicího systému může pomoci identifikovat přítomnost vzduchového uzávěru. Vzduchový uzávěr může vést k přehřátí motoru a problémům s chladicím systémem, proto je důležité pravidelně kontrolovat stav systému.

Při vizuální kontrole je třeba věnovat pozornost následujícím prvkům chladicího systému:

Chladicí prvek Co zkontrolovat
Chladič Zkontrolujte poškození, korozi nebo netěsnosti.
Hadice Zkontrolujte praskliny, opotřebení nebo netěsnosti.
Čerpadlo Zkontrolujte netěsnosti a poškození.
Fan Zkontrolujte chod ventilátoru, když se motor zahřeje.
Expanzní nádoba Zkontrolujte hladinu a stav chladicí kapaliny v nádrži.
Termostat Zkontrolujte funkci termostatu a jeho pístu.

Pokud při kontrole zjistíme poškození, praskliny nebo netěsnosti, je nutné provést opatření k jejich odstranění nebo kontaktovat odborníka, aby provedl diagnostiku chladicího systému vozidla.

Měření teploty chladicí kapaliny

Измерение температуры охлаждающей жидкости

Chcete-li zkontrolovat vzduchový uzávěr v chladicím systému, musíte nejprve změřit teplotu chladicí kapaliny. To určí, jak efektivně chladicí systém funguje a zda existuje možnost ucpání.

ČTĚTE VÍCE
Je možné použít alkohol k dezinfekci kontaktních ploch? Seznamte se s účinnou metodou.

Nástroje potřebné k měření

Инструменты, необходимые для измерения

K měření teploty chladicí kapaliny budete potřebovat:

  • Teploměr s dlouhou tyčí nebo kovovou sondou;
  • Expanzní zátka nebo zátka s otvorem pro sondu.

Postup měření

Порядок измерения

Postup měření teploty chladicí kapaliny je obvykle následující:

  1. Ujistěte se, že je motor vychladlý a vypnutý.
  2. Otevřete kapotu auta a najděte expanzní nádržku chladicí kapaliny.
  3. Odstraňte zátku z expanzní nádoby. Pokud zástrčka nemá otvor pro sondu, nainstalujte zástrčku s otvorem na místě.
  4. Vložte teploměrovou sondu do expanzní nádrže, aniž byste se dotkli stěn nádrže.
  5. Zapněte zapalování vozidla bez nastartování motoru a nechte chladicí systém několik minut zahřát.
  6. Odečtěte teploměr. Obecně se doporučuje provádět měření každých 30 sekund po dobu několika minut.

Získaná data pomohou určit teplotu chladicí kapaliny a zkontrolovat její přítomnost v chladicím systému. Pokud se hodnoty teploměru velmi liší od doporučené teploty chladicí kapaliny, může to znamenat vzduchový uzávěr.

Vezměte prosím na vědomí, že postup měření teploty chladicí kapaliny se může lišit v závislosti na modelu a typu vozidla. Před měřením se doporučuje přečíst si uživatelskou příručku nebo kontaktovat odborníka.

Pomocí speciálních nástrojů zkontrolujte vzduchový uzávěr

Использование специальных инструментов для проверки наличия воздушной пробки

Pro přesnou diagnostiku přítomnosti vzduchového zámku v chladicím systému automobilu se používají speciální nástroje. Pomáhají určit přesnou příčinu přehřátí motoru a přijmout nezbytná opatření k odstranění problému.

Tlakoměr

Jedním z hlavních nástrojů je manometr pro kontrolu tlaku chladicí kapaliny. Umožňuje vám určit, jak efektivně systém cirkuluje chladicí kapalinu. Pokud je tlak příliš nízký, může to znamenat vzduchový uzávěr.

Vakuová pumpa

Вакуумный насос

Pro kontrolu vzduchového uzávěru v chladicím systému lze použít vakuovou pumpu. Umožňuje vytvořit podtlak v systému a pozorovat, zda nedochází při běžícím motoru ke ztrátě tlaku. Pokud tlak klesá nebo silně kolísá, může to znamenat vzduchový uzávěr.

Dalším nástrojem, který lze použít ke kontrole zátky v chladicím systému, je měřidlo zátky. Instaluje se na kulovou (balonovou) nádobu vybavenou manometrem a kalibrační zátkou s kalibrovanou úzkou štěrbinou nebo otvorem.

Výhody použití speciálních nástrojů Nevýhody použití speciálních nástrojů
Diagnostická přesnost Náklady na nástroje
Schopnost rychle identifikovat problémy Vyžaduje určité dovednosti k použití
Zvýšená účinnost systému
ČTĚTE VÍCE
Který druh energie – plyn nebo elektřina – je při domácím použití konvice levnější a co určuje náklady na její provoz?

Použití speciálních nástrojů ke kontrole vzduchového uzávěru v chladicím systému je nejspolehlivějším způsobem, jak tento problém identifikovat. Umožňují rychle a přesně určit přítomnost a umístění vzduchového uzávěru, což pomáhá odstranit problém a zabránit přehřátí motoru.

Video:

Jak snadno vyjmout vzduchovou zátku z radiátoru topení. Jak odstranit vzduch z radiátoru

VZDUCHOVÝ ZÁMEK | JAK ODSTRANIT VZDUCHOVÉ HODINY

Otevíráme uzávěr chladiče, když je horký? Po výměně nemrznoucí směsi odstraníme vzduch z chladicího systému.