Oprava tělesa škrticí klapky je jedním z nejčastějších úkolů autoservisů. A samozřejmě klíčovým bodem tohoto procesu je správné nastavení snímačů polohy škrticí klapky. Tyto snímače jsou zodpovědné za přenos informací o poloze škrticí klapky do elektronického systému vozidla a hrají důležitou roli při ovládání škrticí klapky.

Existuje několik různých typů snímačů polohy škrticí klapky, které lze použít v automobilech. Jedním z nejrozšířenějších typů je Hallův senzor, který pomocí magnetického pole zjišťuje polohu klapky. Tento senzor využívá magnety a Hallův senzor, který detekuje změny magnetického pole a vysílá odpovídající signál do elektronického systému vozidla.

Dalším typem snímačů polohy škrticí klapky jsou potenciometry. Tyto snímače pracují na principu změny odporu při změně polohy klapky. Použití potenciometrů umožňuje přesněji určit polohu tlumiče a přenést odpovídající signál do řídicího systému vozidla.

Některé vozy mohou být vybaveny jiným typem snímače polohy škrticí klapky – indukčním. Tyto snímače využívají změnu indukčnosti při pohybu klapky k určení její polohy. Indukční snímače také přenášejí informace o poloze škrticí klapky do řídicího systému vozidla.

Každý typ snímače polohy škrticí klapky má své výhody a nevýhody. Bez ohledu na typ použitého snímače je však důležité jej správně nastavit při opravě tělesa škrticí klapky, aby byl zajištěn optimální výkon vozidla. Tím se maximalizuje účinnost motoru a zlepší se celkový výkon vozidla.

Typy snímačů polohy škrticí klapky

1. Piezorezistivní snímače

1. Пьезорезистивные датчики

Piezorezistivní snímače měří tlak vyvíjený tlumičem na snímač a převádějí jej na elektrický signál. Tento typ snímače má obvykle vysokou přesnost a spolehlivost, zejména při nízkých a vysokých teplotách. Jsou však poměrně drahé a vyžadují složitou kalibraci.

2. Optické senzory

2. Оптические датчики

Optické senzory využívají světelné signály k měření polohy škrticí klapky. Jsou založeny na změně prostupu světla tlumičem a převádějí ho na odpovídající elektrický signál. Tyto senzory jsou obecně spolehlivé a přesné, ale mohou být náchylné ke kontaminaci a prachu, což může způsobit chyby měření.

3. Indukční snímače

Indukční snímače využívají změny velikosti elektromagnetického pole k měření polohy škrticí klapky. Obvykle pracují na principu změny indukčnosti v závislosti na poloze klapky. Indukční snímače se vyznačují vysokou spolehlivostí a stabilitou, ale mohou být citlivé na elektromagnetické rušení.

ČTĚTE VÍCE
Základní výběrová kritéria pro efektivní instalaci autodopravního systému

Každý z výše uvedených typů snímačů polohy škrticí klapky má své vlastní charakteristiky a výhody. Volba konkrétního typu snímače závisí na požadavcích výrobce a konkrétních provozních podmínkách.

Mechanické snímače polohy škrticí klapky

Механические датчики положения дроссельной заслонки

Základem činnosti mechanického snímače polohy škrticí klapky je mechanické spojení mezi tělesem škrticí klapky a snímačem. Když se ventil pohybuje, mechanický snímač tento pohyb detekuje a přenáší odpovídající informace do systému řízení motoru.

Princip činnosti

Nejjednodušším příkladem mechanického snímače polohy škrticí klapky je potenciometr. Skládá se z odporového prvku, po kterém klouže sběrací kroužek při pohybu klapky. Pohyb kontaktu způsobí změnu odporu v odporovém prvku, což umožňuje určit polohu tlumiče.

Mechanické snímače polohy škrticí klapky mohou být navrženy jako mechanické kyvné rameno, které je připojeno ke škrticí klapce. Při pohybu tlumiče se pohybuje i páka a přenáší informace o poloze tlumiče.

Výhody a nevýhody

Jednou z výhod mechanických snímačů polohy škrticí klapky je jejich relativní jednoduchost a spolehlivost. Mohou poskytovat přesné měření polohy tlumiče a mají dobrý stupeň stability.

Mechanické snímače však mají i nevýhody. Vzhledem ke své mechanické povaze podléhají opotřebení a mohou vyžadovat pravidelnou údržbu. Mají také mechanická omezení, která omezují jejich použití v některých aplikacích.

Potenciometrické snímače polohy škrticí klapky

Potenciometrické snímače polohy škrticí klapky se používají k měření úhlu, pod kterým je škrticí klapka v sacím potrubí vozidla otevřena nebo uzavřena. Využívají principu potenciometru, kde se změna odporu mění v závislosti na poloze natočení osy snímače.

Potenciometrické snímače polohy škrticí klapky se skládají ze tří hlavních součástí: pevná elektronika, tavné kontakty (vodiče) a pohyblivý jezdec. Pevná elektronika je obvykle reprezentována rezistorem, který má konstantní odpor. Tavné kontakty jsou připojeny ke dvěma vodičům připojeným k tělesu škrticí klapky, které tvoří obvod.

Při otáčení osy snímače se po délce rezistoru pohybuje pohyblivý jezdec, který mění odpor v obvodu. Tato změna odporu je převedena na elektrický signál, který je odeslán do ovladače motoru. Regulátor tento signál zpracovává a určuje polohu škrticí klapky, což umožňuje regulovat množství vzduchu a paliva dodávaného do motoru.

ČTĚTE VÍCE
Lze použít antidešťovou ochranu za deště? Praktický experiment a vědecké zdůvodnění

Potenciometrické snímače polohy škrticí klapky jsou obecně spolehlivé a snadno se používají. Poskytují přesné informace o poloze škrticí klapky, což je důležitý parametr pro správný chod motoru. Během provozu se však může snímač opotřebovat nebo vyžadovat seřízení, což způsobí nesprávné zobrazení polohy klapky. Proto je pravidelná kontrola a údržba snímače důležitou součástí údržby vozidla.

Indukční snímače polohy škrticí klapky

Základním principem činnosti indukčního snímače je změna elektromagnetického pole při pohybu rotoru snímače nebo pohybu magnetického prvku. Pod vlivem této změny pole generuje snímač elektrický signál, který je následně použit k určení polohy škrticí klapky.

Výhody indukčních snímačů polohy škrticí klapky:

Преимущества индуктивных датчиков положения дроссельной заслонки:

  • Vysoká přesnost měření.
  • Stabilní provoz v širokém rozsahu teplot a provozních podmínek.
  • Dlouhá životnost.
  • Malé rozměry a snadná instalace.
  • Nízká spotřeba energie.

Aplikace indukčních snímačů polohy škrticí klapky:

Применение индуктивных датчиков положения дроссельной заслонки:

Indukční snímače polohy škrticí klapky jsou široce používány v automobilovém a průmyslovém průmyslu. Používají se ke sledování a řízení chodu motoru, určování polohy škrticí klapky a také k zajištění optimálního chodu motoru a zlepšení energetické účinnosti.

Video:

Známky poruchy snímače polohy škrticí klapky, Jak zkontrolovat snímač polohy škrticí klapky, Nastavení snímače polohy škrticí klapky

Nastavení snímače polohy škrticí klapky Toyota (TPS).

Škrtící klapka, co to je a proč ji potřebujete vyčistit? Snímač polohy škrticí klapky.