Během procesu servisu automobilu vyvstává mnoho otázek o fungování jeho různých systémů a komponent. Jednou z těchto otázek je, který senzor je zodpovědný za jiskru? Koneckonců, jiskra, která vzniká v zapalování, je jedním z klíčových faktorů pro nastartování motoru.

Zapalovací systém často obsahuje snímač polohy klikového hřídele, který je zodpovědný za tvorbu jisker. Tento snímač informuje řídicí systém motoru o poloze klikového hřídele, což mu umožňuje přesně určit časování zapalování.

Kromě snímače polohy klikového hřídele však existují další snímače, které jsou důležité pro generování jiskry. Například snímač polohy vačkového hřídele, který signalizuje řídicímu systému polohu pístu a provozní režim motoru. Kyslíkový senzor výfukových plynů může také ovlivnit tvorbu jisker řízením složení směsi ve válci a optimalizací dodávky paliva.

Role senzoru v systému zapalování automobilu

Роль датчика в системе зажигания автомобиля

Snímač v systému zapalování nepřetržitě monitoruje polohu klikového hřídele a zjišťuje jeho aktuální polohu. Tyto informace umožňují systému řídit časování zapalování a optimálně upravovat časování jiskry.

Existuje několik typů senzorů, které se používají v zapalovacím systému automobilu. Jedním z nejběžnějších snímačů je snímač polohy klikového hřídele (CKP). Obvykle se nachází v blízkosti klikové hřídele a pomocí elektronických snímačů určuje její polohu vzhledem k válci.

Dalším běžným snímačem je snímač polohy vačkového hřídele (CMP). Sleduje také polohu klikového hřídele, ale zároveň určuje polohu vačkového hřídele. Tato informace umožňuje systému určit, kdy by měla být vytvořena jiskra ve správném válci.

Senzory v zapalovacím systému vozidla hrají důležitou roli při zajišťování spolehlivého provozu motoru. Díky nim je zapalovací systém schopen optimálně řídit časování jiskry, což zlepšuje účinnost motoru a snižuje emise škodlivých látek.

Který senzor je zodpovědný za jiskru?

Какой датчик отвечает за искру?

Hlavním snímačem zodpovědným za jiskru je zapalovací cívka. Je hlavním zdrojem elektrické energie nutné k vytvoření jiskry ve svíčkách. Zapalovací cívka se skládá z primárního a sekundárního vinutí, které jsou vyrobeny a otevřeny přes spínač, čímž vzniká vysoké napětí v sekundárním vinutí. Toto napětí se následně přenese na zapalovací svíčky, kde vznikne jiskra potřebná k zapálení směsi. Snímač umožňuje správně synchronizovat činnost zapalovací cívky a zajišťuje přesné načasování elektrického impulsu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zkontrolovat těsnost šnorchlu a chránit se při potápění

Kromě zapalovací cívky může zapalovací systém používat také další snímače, které jsou zodpovědné za určení časování zapalování. Například snímač polohy klikového hřídele (CKP) nebo snímač polohy vačkového hřídele (CMP) lze použít k určení polohy pístu ve válci a určení vhodného časování zapalování. Tyto snímače posílají signály do elektronického řídicího modulu motoru (ECM), který poté odešle příkaz do zapalovací cívky, aby ve správný okamžik vytvořila jiskru.

Zapalovací cívka je tedy hlavním senzorem zodpovědným za vytvoření jiskry v zapalovacím systému automobilu. Systém zapalování však může obsahovat i další snímače, které pomáhají určit správné načasování zapalování a zajišťují efektivní provoz motoru.

Hodnota údržby snímače zapalování

Значение обслуживания датчика зажигания

Jedním z hlavních parametrů, který je sledován senzorem zapalování, je časový okamžik, kdy by měla ve spalovací komoře válce dojít k jiskření. Optimální načasování zapalování závisí na různých faktorech, včetně otáček motoru, rychlosti vozidla, zatížení motoru a teplotě vzduchu. Snímač zapalování čte tato data a přenáší je do elektronické řídicí jednotky motoru, která upravuje zapalování pro nejlepší výkon.

V průběhu času a používání vozidla se však může snímač zapalování opotřebovat a vyžadovat údržbu. Znečištění elektrických kontaktů nebo snížená citlivost snímače může způsobit chyby při přenosu dat do elektronické řídicí jednotky motoru. To může mít za následek špatný výkon motoru, zvýšenou spotřebu paliva a zvýšené emise.

Proto je pravidelná kontrola a údržba snímače zapalování důležitou součástí údržby vozidla. To může zahrnovat čištění kontaktů, kontrolu citlivosti snímače, v případě potřeby jeho výměnu nebo seřízení jeho činnosti. Tyto postupy pomáhají udržovat optimální výkon zapalovacího systému a zlepšovat výkon motoru.

Celkově je význam údržby senzoru zapalování udržovat správný chod zapalovacího systému, potažmo celého motoru. To vám umožní dosáhnout nejlepšího výkonu a účinnosti vozidla a také prodloužit jeho životnost.

Video:

Příznaky a umístění snímače klikového hřídele

DPKV. Známky poruchy snímače