Parkovací brzda – jedná se o jeden z nejdůležitějších prvků vozu, který zajišťuje spolehlivé a bezpečné parkování vozu ve svahu nebo při dlouhém zastavení. Správné používání parkovací brzdy brání vozidlu v pohybu a chrání ho před nehodami, jako je jízda z kopce nebo řazení při parkování.

Abyste mohli parkovací brzdu správně používat, musíte nějakou dobu sledovat proces její činnosti a naučit se, jak správně provádět všechny potřebné akce. V první řadě je třeba při parkování ve svahu dbát na dostatečné zajištění páky parkovací brzdy. Chcete-li to provést, musíte páku co nejvíce zvednout a ujistit se, že je spolehlivá. Poté zatáhněte parkovací brzdu sešlápnutím pedálu umístěného nalevo od plynového a brzdového pedálu. Když pedál dopadne na podlahu, zámek automaticky zablokuje páku motoru.

Pokud parkujete na svahu, ujistěte se, že přední kola směřují k chodníku nebo k krajnici. Tím zabráníte nechtěné jízdě vozidla z kopce, pokud je při parkování uvolněna parkovací brzda. Je třeba mít na paměti, že pokud parkujete na svahu směrem dolů, páka parkovací brzdy by měla být zvednutá, a pokud je nahoře, spuštěna.

Možná jste se setkali se situací, kdy se vaše auto snadno pohybuje se zataženou parkovací brzdou. To může být způsobeno několika důvody: opotřebenými brzdovými destičkami nebo problémy s hydraulickým systémem. V takovém případě musíte kontaktovat odborníka, aby zkontroloval a opravil brzdy. Nezapomeňte, že nefunkční parkovací brzda může mít vážné následky, včetně nehody.

Jak správně funguje parkovací brzda?

Parkovací brzda se skládá z několika klíčových součástí. Jedním z hlavních prvků je páka, která uzamkne vůz v nehybném stavu. Zatažením parkovací brzdy se zvednou přední nebo zadní brzdové destičky v závislosti na konstrukci vozidla.

Parkovací brzdu lze použít ve dvou hlavních situacích: při parkování automobilu a při zastavení ve svahu do kopce nebo z kopce. Při parkování parkovací brzda zabraňuje nechtěnému pohybu vozidla, zejména na nakloněném povrchu. Při zastavení ve svahu do kopce nebo z kopce parkovací brzda dodatečně zablokuje vozidlo v bezpečné poloze a sníží tak zatížení hlavního brzdového systému.

Aby ruční brzda fungovala správně, musíte dodržovat několik jednoduchých doporučení. Za prvé, před instalací parkovací brzdy se musíte ujistit, že se auto úplně zastaví. Poté by měla být páka parkovací brzdy zvednuta nebo zatlačena na maximální úroveň, aby se aktivovaly brzdové destičky.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je maximální pokuta za poškození stromů a jak se před tím chránit?

Buďte opatrní při uvolňování parkovací brzdy. Před uvolněním páky parkovací brzdy se ujistěte, že se vozidlo úplně zastavilo. Postupně plynule uvolňujte ruční brzdu a kontrolujte, zda se auto nehýbe.

Je důležité si pamatovat, že parkovací brzda není určena k použití jako jediný brzdový systém za jízdy vozidla. Slouží pouze k zamezení náhodného pohybu vozidla, když je v klidu.

Princip činnosti parkovací brzdy

Принцип работы стояночного тормоза

Princip činnosti parkovací brzdy je založen na mechanickém systému, který blokuje zadní kola vozu. Při použití parkovací brzdy se síla přenáší na brzdy zadních kol pomocí lanka nebo hydraulického systému.

Při použití lanového systému je parkovací brzda vázána na brzdové bubny nebo kotouče zadních kol. Když je parkovací brzda aktivována, páka nebo tlačítko zapadne na místo, napnou se lanka a působí brzdná síla na kola.

U vozidel se systémem hydraulické parkovací brzdy se tlak v systému vytváří pomocí speciálního pístu nebo válce. Při použití parkovací brzdy vytváří píst nebo válec tlak, který se přenáší na brzdy zadních kol.

Výhodou ruční brzdy je, že je nezávislá na hydraulickém nebo pneumatickém systému hlavní brzdy. To znamená, že i když selžou hlavní brzdy, lze k přímému zastavení vozidla použít parkovací brzdu. Je také spolehlivým prostředkem, jak zabránit náhodnému pohybu vozidla při parkování ve svahu.

Součásti odpovědné za funkci parkovací brzdy

Parkovací brzda se skládá z několika součástí, z nichž každá hraje při jejím fungování jinou roli. Podívejme se na hlavní součásti ruční brzdy:

  • Páka parkovací brzdy: Jedná se o hlavní prvek, který ovládá aktivaci a deaktivaci parkovací brzdy. Páka může být umístěna na podlaze vozu nebo umístěna na středové konzole. Když se zvedne nebo spustí, parkovací brzda se odpovídajícím způsobem aktivuje nebo deaktivuje.
  • Lanko: Lanko je spojovacím článkem mezi pákou parkovací brzdy a brzdami kol. Lanko přenáší mechanickou sílu z páky na každé kolo, čímž aktivuje brzdy a zajišťuje vozidlo v parkovací poloze.
  • Brzdové destičky: Tyto komponenty zajišťují skutečné brzdění kol. Aplikují se na brzdové kotouče nebo bubny, vytvářejí tření a zpomalují otáčení kol. V případě parkovací brzdy zajišťují brzdové destičky statické přidržení vozidla a zabraňují jeho pohybu.
  • Uvolňovací páka: Některé parkovací brzdy mají přídavný uvolňovací mechanismus, který umožňuje uvolnit parkovací brzdu bez aktivace brzdových mechanismů. Uvolňovací páka je obvykle umístěna vedle páky hlavní parkovací brzdy a umožňuje dočasně uvolnit nebo uvolnit parkovací brzdu, například při mírném pohybu vozidla na nerovném povrchu.
  • Seřizovací mechanismy: Některé parkovací brzdy mají seřizovací mechanismy, které uživateli umožňují nastavit brzdnou sílu a dráhu páky parkovací brzdy. To umožňuje nastavení parkovací brzdy podle individuálních preferencí řidiče a různých provozních podmínek.
ČTĚTE VÍCE
Dekódování ESP - podstata a principy fungování

Všechny tyto komponenty se vzájemně ovlivňují a zajišťují spolehlivé fungování parkovací brzdy. Musí být v dobrém technickém stavu a pravidelně kontrolovány a udržovány, aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní parkování vozidla.

Jak správně používat parkovací brzdu

Как правильно использовать стояночный тормоз

Parkovací brzda nebo ruční brzda je navržena tak, aby udržela vozidlo v klidu při parkování nebo zastavení ve svahu. Je důležitý pro bezpečnost a musí být správně používán.

1. Příprava

1. Подготовка

Před použitím parkovací brzdy se ujistěte, že je vaše vozidlo zcela zastaveno. Ujistěte se, že jste na rovné zemi nebo zaparkovali na svahu a vozidlo je v neutrálu.

2. Aktivace

Pro aktivaci parkovací brzdy zatáhněte za páku nebo stiskněte tlačítko umístěné vedle sedadla řidiče. Ujistěte se, že je zajištěno v poloze “zapnuto”. Některá vozidla jsou vybavena elektronickou parkovací brzdou, která se automaticky zatáhne při vypnutí motoru nebo stisknutí tlačítka parkovací brzdy.

Když je parkovací brzda aktivována, zablokuje zadní kola vozidla a zabrání jeho pohybu. To je důležité zejména při parkování ve svahu, aby se zabránilo náhodnému rozjetí vozidla.

Vezměte prosím na vědomí, že parkovací brzda nenahrazuje běžné brzdy a neměla by být používána jako náhrada brzdění za jízdy. Je určen pouze k držení vozidla v klidu.

Pokud potřebujete deaktivovat parkovací brzdu, jednoduše uvolněte páku nebo stiskněte tlačítko a vraťte ji do původní polohy.

Dodržováním těchto jednoduchých pravidel můžete správně používat parkovací brzdu a zajistit bezpečnost při parkování nebo zastavování na svazích.

Video:

Musím při přesunu na parkoviště zatáhnout ruční brzdu?

Parkovací brzda, ruční brzda, nůžky, elektrická ruční brzda

Jak funguje ruční brzda | Mechanismus ruční brzdy zadního třmenu