Bubnové nebo kotoučové brzdy? To je otázka, kterou si klade mnoho automobilových nadšenců, když stojí před výběrem auta nebo plánují výměnu brzdového systému svého vozu. Navzdory skutečnosti, že oba typy brzd plní stejnou funkci – zastavení vozu – mají řadu významných rozdílů.

Bubnové brzdy jsou tradičnějším řešením. Na autech se používají desítky let a za tuto dobu si vydobyly pověst spolehlivých a snadno udržovatelných. Bubnové brzdy se skládají z brzdového bubnu ve tvaru krabice a brzdových čelistí, které se při sešlápnutí brzdového pedálu otírají o povrch bubnu. Tento jednoduchý a účinný mechanismus umožňuje dosáhnout vysoké úrovně trakce za všech povětrnostních podmínek a zajistit spolehlivé zastavení vozu.

Kotoučové brzdy se na trhu objevil mnohem později a rychle si získal oblibu mezi automobilovými nadšenci. Skládají se z brzdového kotouče (rotoru) a speciálních brzdových destiček, které se upínají kolem kotouče, vytvářejí tření a zastavují vůz. Kotoučové brzdy mají vyšší koeficient tření, což jim umožňuje efektivní výkon i při vysokých rychlostech. Mají také účinnější chladicí systém a jsou menší ve srovnání s bubnovými brzdami.

Výhody a nevýhody bubnových brzd

Преимущества и недостатки барабанных тормозов

Преимущества и недостатки барабанных тормозов

Výhody bubnových brzd:

Преимущества барабанных тормозов:

Преимущества барабанных тормозов:

  • Jednoduchost a spolehlivost. Bubnové brzdy se skládají z několika klíčových součástí a vyžadují méně dílů než kotoučové brzdy. To usnadňuje jejich výrobu a instalaci. Bubnové brzdy jsou navíc obvykle spolehlivější ve špinavých a mokrých podmínkách.
  • Efektivní při nízké rychlosti. Bubnové brzdy lépe zpomalují vůz při nízkých rychlostech, takže jsou vhodnější pro městské prostředí a tam, kde je vyžadována maximální přesnost brzdění.
  • Bezpečnost. Bubnové brzdy svým principem činnosti zajišťují rovnoměrné rozložení brzdných sil po celé ploše brzdového bubnu, což zvyšuje bezpečnost jízdy.

Nevýhody bubnových brzd:

Недостатки барабанных тормозов:

Недостатки барабанных тормозов:

  • Vysoká vyhřívatelnost. Při těžkém a dlouhodobém používání se bubnové brzdy rychleji zahřívají a nemusí si dobře poradit s odvodem tepla. To může vést ke snížení účinnosti brzd a problémům s fungováním brzd.
  • Těžká váha. Bubnové brzdy mají obvykle větší hmotnost ve srovnání s kotoučovými brzdami. To může negativně ovlivnit celkovou hmotnost vozidla a jeho dynamické vlastnosti.
  • Potíže s údržbou. Když je potřeba vyměnit brzdové destičky nebo seřídit bubnové brzdy, je údržba složitější a časově náročnější. To je na rozdíl od kotoučových brzd, které se snadněji kontrolují a opravují.
ČTĚTE VÍCE
Cena stroje na soustružení brzdových kotoučů - faktory ovlivňující cenu a jak zvolit optimální řešení

Bubnové brzdy tedy mají řadu výhod a nevýhod, které je třeba vzít v úvahu při výběru brzdového systému pro automobil. Pro nejlepší volbu je také důležité zvážit individuální preference a provozní podmínky.

Jak fungují bubnové brzdy?

Как работают барабанные тормоза?

Hlavní struktura bubnové brzdy se skládá z rotoru (bubnu), čelistí, válce a brzdového mechanismu. Rotor je instalován na kole automobilu a otáčí se s ním. Podložky jsou zase umístěny uvnitř bubnu a zpomalují jeho rotaci.

Proces provozu bubnové brzdy:

Процесс работы барабанного тормоза:

  1. Když sešlápnete brzdový pedál, síla se přenese z hlavního válce na válce kol bubnové brzdy.
  2. Tlak vytvořený ve válcích kola nutí podložky vyjít z pouzdra a přitlačit se k vnitřnímu povrchu bubnu.
  3. Když se destičky dostanou do kontaktu s rotujícím bubnem, začnou drhnout a vytvářet sílu, která může zpomalit rotaci kola.
  4. Chcete-li odstranit brzdný účinek, musíte uvolnit brzdový pedál a umožnit, aby se boty pod působením pružin vzdalovaly od bubnu.

Bubnové brzdy vám umožní bezpečně a efektivně zpomalit váš vůz. Mají dobrou brzdnou sílu a mohou fungovat v širokém teplotním rozsahu, díky čemuž jsou zvláště vhodné pro městské podmínky a dlouhodobé používání.

Bubnové brzdy však mají i přes svou účinnost řadu nevýhod, jako je velká hmotnost, sklon k přehřívání a omezená seřiditelnost. Proto při výběru brzdového systému pro auto stojí za to vzít v úvahu všechny jeho vlastnosti a provozní požadavky.

Výhody a nevýhody bubnových brzd

Bubnové brzdy se často používají na zadních kolech automobilů a mají své výhody a nevýhody ve srovnání s kotoučovými brzdami.

Výhody bubnových brzd:

  • Snadná instalace a údržba: Bubnové brzdy se skládají z několika základních komponentů a lze je snadno nainstalovat a udržovat bez velké zručnosti. Také výměna brzdových destiček na bubnové brzdě je jednodušší a levnější než výměna brzdových destiček na kotoučové brzdě.
  • Ochrana proti prachu a nečistotám: Bubnové brzdy jsou pokryty speciálním bubnem, který omezuje vnikání prachu, nečistot a vlhkosti na brzdové kotouče a destičky. To je užitečné zejména v prostředích proti fragmentaci a extrémních povětrnostních podmínkách.
  • Méně vystavené vlivům prostředí: Brzdové destičky bubnové brzdy jsou umístěny uvnitř bubnu, a proto jsou méně vystaveny vlivům prostředí, jako je posypová sůl nebo voda.
  • Vysoká účinnost při nízké rychlosti: Bubnové brzdy poskytují vysoký brzdný výkon při nízkých rychlostech a pomáhají vyhlazovat škubání a stabilně zpomalovat vozidlo.
ČTĚTE VÍCE
M se bubnové a kotoučové brzdy tak liší? Integrita, účinnost a spolehlivost podvozku vozidla

Nevýhody bubnových brzd:

  • Vysoká tepelná odolnost: Při častém a intenzivním používání se mohou bubnové brzdy přehřívat, což v konečném důsledku vede ke snížení účinnosti a dlouhé brzdné dráze.
  • Potíže s chlazením: Bubnové brzdy chladí mnohem hůř než kotoučové, což může být problematické při delším a intenzivním brzdění.
  • Větší váha: Bubnové brzdy mají ve srovnání s kotoučovými brzdami větší hmotnost, což může negativně ovlivnit dynamiku vozu a jeho celkovou ovladatelnost.
  • Neúčinnost v důsledku nesprávné údržby: Pokud nejsou bubnové brzdy udržovány a správně seřízeny, jejich účinnost může být značně snížena, což zvyšuje riziko nehody.

Výhody a nevýhody kotoučových brzd

Преимущества и недостатки дисковых тормозов

Jednou z hlavních výhod kotoučových brzd je jejich vysoká brzdná účinnost. Díky principu činnosti založenému na adhezi brzdového kotouče k brzdovým destičkám poskytují kotoučové brzdy silnější a spolehlivější brzdění i při vysokých rychlostech.

Kotoučové brzdy mají také nízké opotřebení brzdových destiček. Je to dáno tím, že při brzdění je tlak rozložen rovnoměrně po celé ploše brzdového kotouče, což zvyšuje životnost destiček a snižuje náklady na jejich výměnu.

Nevýhodou kotoučových brzd je jejich vyšší cena ve srovnání s bubnovými brzdami. Výměna nebo oprava kotoučových brzd může stát majitele vozu několikanásobně více než instalace nebo oprava bubnových brzd.

Kotoučové brzdy jsou navíc náchylnější ke korozi a opotřebení, zejména při vysokém obsahu soli nebo v drsných povětrnostních podmínkách. To může způsobit jejich zhoršení a případně vyžadovat výměnu součástí brzdy.

Navzdory těmto nevýhodám jsou však kotoučové brzdy stále preferovanou volbou pro většinu automobilů a jízdních kol kvůli jejich účinnosti a spolehlivosti.

Jak fungují kotoučové brzdy?

Как работают дисковые тормоза?

Když řidič sešlápne brzdový pedál, hydraulický systém přenese tlak na brzdový třmen. Třmen obsahuje písty, které přitlačují brzdové destičky k brzdovému rotoru.

Podložky jsou zase přitisknuty k oběma stranám disku. Brzdový kotouč je kovový kotouč, který je připevněn ke kolu automobilu. Když podložky stlačují kotouč, dochází ke tření mezi kotoučem a podložkami.

Toto tření způsobuje zpomalení kola a v důsledku toho i zastavení vozu. Kotoučové brzdy tedy plní svou hlavní funkci – zajišťují řízené zpomalení a zastavení vozu.

Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým řadu výhod, včetně lepšího odvodu tepla, účinnějšího chlazení a schopnosti rychleji reagovat.

ČTĚTE VÍCE
Ovlivňují potahy sedadel vyhřívaná sedadla – pravda nebo mýtus?

Video:

Neměňte bubnové brzdy za kotoučové, dokud se nepodíváte na toto video, je zde velmi důležitý bod!

Kotoučové nebo bubnové brzdy, co je lepší?

Které brzdy jsou lepší: kotoučové nebo bubnové?