Jízda v zimním období vyžaduje od řidiče zvláštní péči a pozornost. Důležité je především umět si poradit se situací, jako je smyk u vozidla s předním náhonem. I když je váš vůz vybaven systémem pohonu předních kol, neznamená to, že nemůžete skončit ve smyku. Správné reakce a řidičské dovednosti vám pomohou dostat se zpět na silnici bezpečně a bez nehod.

Když vaše auto dostane smyk, je důležité zachovat klid a nepropadat panice. Náhlé pohyby řízení a brzdění mohou situaci jen zhoršit. Začněte pomalým, plynulým otáčením volantu ve směru, ve kterém se auto naklání. To vám pomůže udržet kontrolu a snížit nadměrnou rychlost. Stiskněte spojkový pedál a zároveň uvolněte plynový pedál, abyste snížili výkon a zvýšili trakci.

Chcete-li se vrátit na silnici ze smyku v autě s pohonem předních kol, musíte plynule otočit volantem ve směru, kterým se chcete pohybovat, a zrychlit kola pomocí plynového pedálu. Pamatujte však, že škubáním a náhlými pohyby riskujete, že opět ztratíte kontrolu nad vozem. Odborníci doporučují snížit všechny rychlosti a vyvarovat se náhlých manévrů, aby se vozidlo mohlo kontrolovaně otáčet a znovu získat kontrolu.

Preventivní opatření před smykem

Jezdit s autem s předním náhonem je bezpečné, ale při nesprávném použití nebo za špatných povětrnostních podmínek může auto začít na vozovce smyk. Chcete-li snížit pravděpodobnost smyku a zvýšit bezpečnost, měli byste přijmout několik preventivních opatření.

Zkontrolujte stav pneumatik

Проверьте состояние шин

Pneumatiky jsou důležitým faktorem ovlivňujícím bezpečnost a ovladatelnost vozidla. Při smyku je důležité především to, aby pneumatiky měly dostatečný dezén a správný tlak. Pravidelně kontrolujte stav svých pneumatik a v případě potřeby je vyměňte.

Správné vyvážení a naladění odpružení

Правильная балансировка и настройка подвески

Nesprávné vyvážení kol a nesprávně nakonfigurované systémy odpružení mohou vést k nepředvídatelnému chování vozidla a smyku. Provádějte pravidelnou údržbu vozidla, včetně kontroly vyvážení kol a seřízení odpružení.

Opatření Činnost
Správné rozložení hmotnosti Náklad v autě rozložte rovnoměrně, abyste nevytvářeli nerovnováhu a nezvyšovali pravděpodobnost smyku.
Dodržování rychlostních limitů V případě potřeby snižte rychlost, zejména v zatáčkách a na silnicích se špatným povrchem.
Účast na řidičském výcviku Absolvujte řidičský kurz, kde se naučíte reagovat na smyk a jak správně ovládat své auto v extrémních situacích.
Vyhněte se náhlým manévrům Jezděte s vozidlem plynule, vyhněte se náhlým změnám rychlosti a směru.
ČTĚTE VÍCE
Předpisy pro používání cyklostezek - kdo má právo se po nich pohybovat?

Dodržováním těchto preventivních opatření můžete snížit pravděpodobnost smyku a zvýšit bezpečnost při jízdě s vozidlem s pohonem předních kol.

Správné zimní pneumatiky

Pokud jde o bezpečnost silničního provozu, zejména v zimním období, je správná montáž a používání zimních pneumatik obzvláště důležitá. Ostatně právě to zajišťuje maximální přilnavost kol a zlepšuje ovladatelnost vozidla na kluzkém povrchu.

Zimní pneumatiky se od letních liší designem a složením. Má speciální vzorek běhounu, který podporuje lepší přilnavost na sněhu a ledu, a také velký počet doušků pro zlepšení trakce na zledovatělých vozovkách.

Je však důležité si uvědomit, že správná montáž zimních pneumatik nezaručuje úplnou bezpečnost na silnici. Abyste zajistili svou bezpečnost, musíte také dodržovat pravidla silničního provozu, zejména na kluzkém povrchu.

Jak vybrat ty správné zimní pneumatiky?

Před nákupem zimních pneumatik se doporučuje věnovat pozornost následujícím vlastnostem:

  • Rychlostní index (symboly na boku pneumatiky), který ukazuje maximální povolenou rychlost jízdy na této pneumatice.
  • Index nosnosti, který určuje maximální zatížení, které daná pneumatika vydrží.
  • Označení M+S (Mud and Snow) nebo 3PMSF (3 Peak Mountain Snowflake) značí, že pneumatika je určena pro použití v zimních podmínkách.
  • Rozměr pneumatik, který musí odpovídat doporučení výrobce vozidla.

Doporučuje se také věnovat pozornost recenzím a hodnocením zimních pneumatik od ostatních řidičů, abyste si vybrali nejspolehlivější a nejodolnější variantu.

Kdy nasadit zimní pneumatiky?

V závislosti na oblasti vašeho bydliště a povětrnostních podmínkách se doporučuje namontovat zimní pneumatiky na váš vůz v listopadu až prosinci a jezdit s nimi do března až dubna. Přesné termíny na základě počasí v konkrétním roce se však doporučuje ověřit u specialistů.

Nutnost výměny zimních pneumatik

Zimní pneumatiky mají omezenou životnost. Opotřebení běhounu zimních pneumatik může výrazně snížit trakci, zejména ve sněhových a zledovatělých podmínkách. Pro zachování dobrého brzdného výkonu a bezpečnosti je proto nutné zimní pneumatiky vyměnit, když hloubka dezénu dosáhne 4-5 mm.

Výběr správných zimních pneumatik a jejich včasná výměna jsou důležitými aspekty bezpečnosti silničního provozu v zimních podmínkách. Správně zvolené a namontované zimní pneumatiky vám umožní udržet si jistotu a kontrolu nad vaším vozem a zajistí bezpečnost jízdy i na kluzké a zledovatělé vozovce.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá naložení kamionu nebo přívěsu?

Údržba a kontrola brzdového systému

1. Kontrola brzdových destiček

1. Проверка тормозных колодок

Jedním z hlavních prvků brzdového systému jsou brzdové destičky. Při každém brzdění podléhají opotřebení a vyžadují pravidelnou kontrolu a výměnu.

Při kontrole brzdových destiček je třeba věnovat pozornost následujícím bodům:

  • Tloušťka podložky. Pokud je nižší než minimální přípustná hodnota, pak by měly být podložky vyměněny;
  • Jednotnost opotřebení. Pokud je jedna destička opotřebovaná výrazně více než ostatní, může to znamenat problém s brzdovým mechanismem a vyžadovat další diagnostiku;
  • Přítomnost prasklin a zlomů. Pokud je podložka prasklá nebo zlomená, měla by být také vyměněna.

2. Kontrola brzdových kotoučů

Brzdové kotouče je také potřeba pravidelně kontrolovat. Měly by být ploché a bez prasklin.

Při kontrole brzdových kotoučů věnujte pozornost následujícím bodům:

  • Tloušťka disku. Pokud mají tloušťku menší než minimální přípustná hodnota, je třeba je vyměnit;
  • Jednotnost opotřebení. V případě nerovnoměrného opotřebení kotoučů je nutná dodatečná kontrola brzdových mechanismů;
  • Přítomnost prasklin a zlomů. Praskliny a praskliny v brzdových rotorech jsou vážným poškozením a vyžadují výměnu rotoru.

Pokud zjistíte nějaké problémy s brzdovým systémem, doporučujeme kontaktovat odborníka za účelem diagnostiky a opravy. Nesprávná údržba brzd může vést k nehodě, proto byste tento postup měli brát se zvláštní odpovědností.

Pravidla chování při smyku

Правила поведения во время заноса

Řidič si musí pamatovat několik důležitých pravidel, která pomohou kompetentně reagovat při smyku vozu s pohonem předních kol:

  1. Nepanikařte. Veškerá panika vám jen zabrání správně reagovat na složitou situaci na silnici.
  2. Nebrzděte náhle. V okamžiku smyku uvolněte plyn a postupně snižujte rychlost, ale nebrzděte prudce. Prudké brzdění může situaci jen zhoršit a vést k úplné ztrátě kontroly nad vozem.
  3. Řídit správně. Při smyku musíte plynule a pomalu otáčet volantem ve směru, kam auto dostalo smyk. Postupně narovnejte přední kola, aby se vyrovnal pohyb vozidla.
  4. Neměňte rychlostní stupně. Při smyku neměňte rychlostní stupně, abyste nezpůsobili další skok v rychlosti a nezvýšili ztrátu kontroly nad vozem.
  5. Nenechte se unést protiotáčkami. Při ostrých protiotočkách můžete způsobit smyk vozu zpět, čímž se situace ještě zhorší. Vždy sledujte pohybující se vozidlo a udržujte jeho stabilitu.
  6. Nechte dostatečný prostor pro manévrování. Pokud je v blízkosti na silnici volný prostor, využijte jej k manévrování při smyku. To poskytne další čas a prostor pro znovuzískání kontroly nad vozidlem.
  7. Uklidněte cestující. Při smyku zůstáváme v klidu a uklidňujeme cestující. To nám pomůže soustředit se na situaci na silnici a dělat správná rozhodnutí.
ČTĚTE VÍCE
6 známek přehřátí automatické převodovky - jak pochopit a co dělat?

Pamatujte na tato jednoduchá pravidla a stanovte správnou reakci na smyk u vozidla s pohonem předních kol. Otestujte si své znalosti a dovednosti na speciálních školicích místech, abyste byli připraveni na neočekávané situace na silnici.

Netlačte na brzdu příliš silně

Náhlé použití brzd může situaci jen zhoršit a vést ke ztrátě trakce mezi koly a vozovkou. Také to může způsobit zablokování kol, což zase povede ke ztrátě kontroly nad vozem.

Při brzdění používejte „pulzní“ techniku, která zabrání zablokování kol. To znamená, že musíte plynule a rytmicky sešlápnout brzdový pedál a postupně snižovat rychlost.

Pokud auto stále pokračuje v klouzání, můžete zkusit otočit volantem mírně do protisměru od smyku. To pomůže obnovit trakci a znovu získat kontrolu nad vozidlem.

Je důležité si uvědomit, že pokud vaše auto dostane smyk, hraje důležitou roli klid a soustředění. Nepanikařte a neprovádějte náhlé pohyby.

  • Brzděte plynule, vyhněte se náhlým pohybům;
  • Při sešlápnutí brzdového pedálu použijte „pulzní“ techniku;
  • Otočte volantem proti smyku;
  • Zachovejte klid a soustřeďte se na znovuzískání kontroly nad vozidlem.

Video:

Smyk v pohonu všech kol při 150 km/h

Smyk vozidla s pohonem všech kol

DŮLEŽITÉ! Jak správně jezdit s pohonem zadních kol v zimě