Ruční brzda neboli ruční brzda je jednou z důležitých součástí vozu. Je navržen tak, aby držel vůz na místě při zaparkování se zařazeným rychlostním stupněm nebo při klesání. Co se ale stane, když z nějakého důvodu začnete používat ruční brzdu? Mohlo by to způsobit poruchu nebo poškození vozidla? Podívejme se na tento problém.

Za prvé, je důležité si uvědomit, že rozjezd s ruční brzdou není žádoucí a může mít negativní důsledky. Pokud je auto na ruční brzdě a řidič se omylem pokusí pohnout, uslyší křupavý zvuk a ucítí odpor v podobě třesu nebo škubání. To může způsobit poškození různých částí vozidla, jako je převodovka, přední nebo zadní náprava, převody atd.

Navíc tření, ke kterému dochází při pokusu o rozjezd pomocí ruční brzdy, může vést k opotřebení a nesprávné funkci brzdových mechanismů. To může způsobit snížený brzdný výkon nebo dokonce úplnou ztrátu brzd v extrémních situacích.

Obecně je rozjíždění s ruční brzdou nežádoucí a může mít negativní důsledky pro vůz. Proto je vždy důležité před rozjezdem zkontrolovat, zda je ruční brzda zcela uvolněna. Jedna neopatrná chyba může vést k vážným problémům a nákladným opravám.

Příčiny selhání ruční brzdy

Bohužel ruční brzda na autě může z různých důvodů prasknout, což může vést k nebezpečné situaci na silnici. Níže jsou uvedeny hlavní příčiny selhání ruční brzdy:

  • Opotřebené brzdové destičky: Pokud jsou brzdové destičky, které jsou zodpovědné za udržení vozu v poloze při zatažení ruční brzdy, silně opotřebené, může to vést k poruše. Opotřebované destičky nebudou schopny vůz bezpečně držet, což může vést k jeho klouzání nebo pohybu z kopce i se zataženou ruční brzdou.
  • Prodloužená ruční brzda: Ruční brzda má lanko, které přenáší sílu na brzdy. Pokud je lanko natažené nebo přerušené, ruční brzda již nemusí spolehlivě fungovat, což může vést k její poruše.
  • Porucha mechanismu ruční brzdy: Mechanismus ruční brzdy se může zlomit v důsledku koroze, opotřebení nebo jiného poškození. Pokud mechanismus nefunguje správně, ruční brzda již nemusí držet vozidlo na místě, což vede k jeho poruše.
  • Nesprávné nastavení ruční brzdy: Nesprávné nastavení ruční brzdy může vést k jejímu zlomení. Pokud je ruční brzda nastavena příliš volně, neudrží vozidlo bezpečně, a pokud je seřízena příliš těsně, může být obtížné ji použít a způsobit poškození mechanismu.
  • Nesprávný provoz: Nesprávné použití ruční brzdy, jako je náhlé zatažení nebo uvolnění, použití v nevhodných podmínkách nebo ponechání ruční brzdy v aktivním stavu příliš dlouho, může způsobit prasknutí ruční brzdy a poškození součástí.
ČTĚTE VÍCE
Jednoduchý a přehledný způsob připojení USB konektoru k rádiu - návod krok za krokem

Aby nedošlo k poškození ruční brzdy a byl zajištěn její spolehlivý provoz, doporučuje se pravidelná kontrola a údržba brzdového systému vozidla a také pečlivé a správné používání ruční brzdy při parkování a zastavování. Pokud si všimnete jakýchkoli známek zlomené ruční brzdy nebo problémů s její funkcí, doporučuje se obrátit se na odborníka pro diagnostiku a opravu.

Opotřebení brzdového kotouče

K opotřebení brzdových kotoučů dochází postupně a závisí na mnoha faktorech, jako je styl jízdy, provozní podmínky, materiál kotoučů a kvalita. Typicky se životnost kotoučů pohybuje od 30 000 do 70 000 km, ale při pečlivém používání může být delší.

První známkou opotřebení brzdového kotouče je výskyt prasklin nebo oděrek na povrchu kotouče. Brzdy přitom začínají pracovat méně efektivně, snižuje se jejich účinnost, prodlužuje se brzdná dráha a zhoršuje se ovladatelnost vozidla.

Příčiny opotřebení brzdových kotoučů:

  • Časté používání brzd při jízdě v městských podmínkách, kdy musíte mnohokrát zastavit a zrychlit.
  • Dlouhodobé používání brzd při sjezdech a v horských podmínkách, kdy jsou vystaveny dlouhodobému zatížení.
  • Používání nekvalitních brzdových destiček, které mohou poškodit povrch kotouče.
  • Extrémní a agresivní styl jízdy s častým prudkým brzděním.

Kontrola a výměna opotřebených kotoučů

Проверка и замена изношенных дисков

Chcete-li včas zjistit opotřebení brzdových kotoučů, měli byste věnovat pozornost následujícím příznakům:

  • Vibrace brzdového pedálu při sešlápnutí.
  • Hluk nebo skřípání při brzdění.
  • Dlouhá brzdná dráha.
  • Nerovnoměrné opotřebení brzdových destiček.
  • Vzhled prasklin na povrchu disku.

Pokud jsou na brzdových kotoučích zjištěny známky opotřebení, měly by být okamžitě vyměněny. Při výměně kotoučů se doporučuje vyměnit také brzdové destičky, aby byla zajištěna správná funkce brzdového systému.

Poškození lanka ruční brzdy

Hlavní příčiny poškození lanka ruční brzdy

Основные причины повреждения троса ручника

  • Mít na sobě. Neustálým používáním ruční brzdy se opotřebuje lanko, zvláště pokud je potřeba pravidelně dotahovat. V důsledku toho může dojít k oděru povrchu kabelu a ztrátě pevnosti.
  • Koroze. Vystavení vnějšímu prostředí, zejména soli na vozovce v zimě, může vést ke korozi lanka ruční brzdy. Koroze oslabuje kovovou konstrukci a zvyšuje riziko rozbití.
  • Náročné používání. Pokud je vůz často používán v horských oblastech nebo na dlouhých sjezdech, musí lanko ruční brzdy vydržet větší zatížení. To může vést k deformaci a poškození.
  • Nesprávná obsluha. Nevhodné nastavení a použití ruční brzdy může negativně ovlivnit stav lanka. Pokud není dotažen až na doraz, nebo je dotažen příliš těsně, může dojít k jeho poškození.
ČTĚTE VÍCE
Co se může stát kočce, když se stane nehodou nebo ji srazí auto?

Následky poškození lanka ruční brzdy

Poškození lanka ruční brzdy může mít vážné důsledky pro bezpečnost a funkčnost vozidla. Zde jsou některé z hlavních důsledků:

  1. Zhoršení držení vozidla na místě. Pokud je lanko ruční brzdy poškozené, nemusí poskytovat dostatečnou sílu k udržení vozidla na povrchu. To může vést k náhodnému uklouznutí a nehodám.
  2. Obtížné parkování ve strmém svahu. Poškozené lanko ruční brzdy nemusí poskytnout potřebnou sílu k udržení vozidla na prudkém svahu, což může způsobit jeho pohyb a dokonce i převrácení.
  3. Neprovedení technické kontroly. Poškozené lanko ruční brzdy může způsobit, že vozidlo nesplní požadavky technické kontroly, což může mít za následek odmítnutí registrace nebo prodeje vozidla.

Z bezpečnostních a preventivních důvodů se doporučuje pravidelně kontrolovat lanko ruční brzdy z hlediska poškození, opotřebení a koroze.

Špatné nastavení ruční brzdy

1. Nesprávné zajištění vozidla

Pokud je ruční brzda uvolněná nebo není vůbec dotažená, vozidlo se může dát do pohybu. To je nebezpečné zejména na svazích nebo při parkování na nerovném povrchu. Pokud není ruční brzda utažena dostatečně pevně, může vozidlo sklouznout a může dojít k nehodě.

2. Přehřátí brzdového systému

Ponechání ruční brzdy za jízdy může způsobit přehřátí brzdového systému. Když není ruční brzda správně nastavena a je zatažena během jízdy, brzdy začnou fungovat neúčinně, mohou se přehřívat a vést k poruše brzdového systému, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.

Abyste předešli problémům spojeným s nesprávně seřízenou ruční brzdou, měli byste vždy před opuštěním vozidla zkontrolovat, zda je ruční brzda dostatečně utažena. Při parkování ve svahu se doporučuje natočit přední kola směrem k chodníku, aby se vozidlo nerozjelo.

Video:

Cvičení s nadjezdem s ruční brzdou i bez ní

CO KDYŽ UJEDETE 11 KILOMETRŮ S RUČNÍ BRZDOU

Elektronická ruční brzda