Auta jsou nedílnou součástí našeho každodenního života. Mnoho lidí při nákupu vozu věnuje pozornost počtu najetých kilometrů, protože to může být klíčovým ukazatelem stavu a hodnoty vozidla. Někteří prodejci však mohou zatajit skutečný počet najetých kilometrů, aby zvýšili cenu nebo oklamali kupujícího. V tomto článku budeme hovořit o několika způsobech, jak zjistit skutečný počet najetých kilometrů a vyhnout se podvodům.
Prvním způsobem je zkontrolovat historii vozu. K tomu lze přistupovat prostřednictvím databáze VIN, která obsahuje informace o předchozích majitelích vozidla a ujetých kilometrech. Taková kontrola může být zpoplatněna, ale může pomoci určit počet najetých kilometrů uvedený v poskytnutých dokumentech a ověřit jeho přesnost.
Druhou metodou je vizuální posouzení stavu vozu. Velmi často může vzhled interiéru automobilu naznačovat skutečný počet najetých kilometrů. Zvýšené opotřebení pedálů, volantu, sedadel a dalších prvků může naznačovat vysoký kilometrový výkon. Pozor také na opotřebení sloupku řízení a hlavice řadicí páky – ty mohou napovědět o skutečném používání vozu.
Třetí metodou je analýza mechanických částí vozu. Stav kilometrů může být uveden na určitých částech vozidla, jako jsou brzdové kotouče, řemeny a dokonce i kola. Pokud jsou tyto prvky silně opotřebené, může to znamenat vysoký kilometrový výkon a nedodržení toho, co je uvedeno v dokumentech.
Jak zkontrolovat skutečný počet najetých kilometrů auta
1. Zkontrolujte svou servisní historii
Prvním krokem při kontrole stavu najetých kilometrů je nahlédnutí do servisní historie. Majitelé pečlivě dokumentují veškeré práce provedené na voze, včetně výměny oleje, opravy deštníků a ujetých kilometrů v době provádění prací. Vyžádejte si a zkontrolujte všechny tyto dokumenty, abyste se ujistili, že skutečný počet najetých kilometrů odpovídá tomu, co je uvedeno v prodejní reklamě.
2. Prohlédněte si auto
Vizuální kontrola vozu vám může poskytnout představu o najetých kilometrech vozu. Opotřebení sedadel, volantu a řadicí páky může ukazovat na vysoký kilometrový výkon. Pozor také na pedály – pokud jsou opotřebované nebo vyměněné, může to být známka špatného kilometrového výkonu.
Kromě toho věnujte pozornost stavu pedálů – pokud jsou opotřebované nebo vyměněné, může to znamenat, že vůz má vyšší kilometrový výkon.
Nakonec věnujte pozornost stavu pneumatik. Pokud je opotřebená nerovnoměrně nebo má rozdílné opotřebení vpředu a vzadu, může to znamenat, že vůz měl již několik sad pneumatik, což může být známkou zvýšeného počtu najetých kilometrů.
Zvážením těchto metod můžete výrazně zvýšit své šance na koupi vozu se skutečným počtem najetých kilometrů, nikoli s falešným počtem najetých kilometrů. V každém případě se také doporučuje nechat vůz před koupí dodatečně zkontrolovat odborníkem.
Pamatujte, že kontrola skutečného počtu najetých kilometrů je důležitá, abyste se ujistili, že kupujete spolehlivé vozidlo s konzistentním a pravdivým historickým hodnocením najetých kilometrů.
Elektronické diagnostické metody
V současné době hrají důležitou roli při zjišťování skutečného počtu najetých kilometrů automobilu elektronické diagnostické metody. Pomocí specializovaných zařízení a programů můžete přistupovat k elektronickým systémům vozidla a shromažďovat informace o jeho historii a stavu. Tyto metody jsou založeny na analýze dat z různých modulů vozidla, jako je modul motoru, převodový modul, ABS, systém elektronické parkovací brzdy a další.
Online diagnostika
Pomocí specializovaných online služeb můžete získat přístup k elektronickým systémům vozidla. To vám umožní zkontrolovat skutečný počet najetých kilometrů a historii vozu pomocí speciálních databází. Tyto služby mohou poskytnout informace o předchozích technických kontrolách a opravách a také o ujetých kilometrech uvedených v elektronických modulech vozidla.
Diagnostické skenery
Diagnostické skenery jsou specializovaná zařízení, která se připojují k elektronickým systémům vozidla a čtou data z modulů. Skenery mohou poskytovat informace o ujetých kilometrech uložené v paměti modulů. Mohou také zobrazovat informace o stavu senzorů a dalších systémů vozidla, což může být užitečné při zjišťování skutečného počtu najetých kilometrů.
Je důležité si uvědomit, že elektronické diagnostické metody nejsou vždy 100% spolehlivé. Mohou být ovlivněny vnějšími faktory nebo nesprávnou funkcí elektronických modulů vozidla. Pro zjištění skutečného stavu najetých kilometrů automobilu se proto vždy doporučuje provést komplexní kontrolu včetně rozboru dokumentace, technického stavu vozu a dalších faktorů.
Fyzikální znaky a jejich analýza
1. Stav interiéru vozu
Při prohlídce interiéru byste měli věnovat pozornost následujícím fyzickým znakům:
- Opotřebení volantu, pedálů a hlavice řadicí páky
- Poškození sedadel a čalounění
- Opačné známky opotřebení na sedadlech spolujezdce a řidiče
- Známky kouření, skvrny a zápach
Tyto znaky mohou naznačovat, že vozidlo má vyšší počet najetých kilometrů, než ukazuje počítadlo kilometrů.
2. Stav exteriéru
Užitečné informace o skutečném počtu najetých kilometrů může poskytnout také kontrola exteriéru vozidla. Při analýze byste měli věnovat pozornost:
- Poškození karoserie a lakovaných dílů
- Opotřebení pneumatik a kol
- Známky koroze a barvy
- Indikátory opotřebení předních a zadních světel
Přítomnost významného poškození nebo nesrovnalostí mezi stavem karoserie a počtem najetých kilometrů vozu může naznačovat možnou manipulaci s počtem najetých kilometrů.
3. Stav motoru a převodovky
Při kontrole motoru a převodovky vozidla je třeba analyzovat následující znaky:
- Hladina a kvalita oleje
- Přítomnost stop úniku oleje nebo jiné kapaliny
- Známky oxidace a kontaminace
- Celkový stav motoru a převodovky
Špatný stav motoru a převodovky může být známkou vysokého počtu najetých kilometrů nebo nesprávné údržby vozidla.
Je důležité si uvědomit, že tyto fyzické znaky jsou pouze indikátory a nezaručují přesnost určení skutečného počtu najetých kilometrů vozidla. Doporučuje se provést podrobnější analýzu a ověření pomocí specializovaných nástrojů a dokumentace.
znamení | Objasnění |
---|---|
Opotřebení volantu, pedálů a hlavice řadicí páky | Vysoké opotřebení ukazuje na vysoký kilometrový výkon |
Poškození sedadel a čalounění | Značné poškození může naznačovat vysoký počet ujetých kilometrů |
Opačné známky opotřebení na sedadlech spolujezdce a řidiče | Může naznačovat nerovnoměrné používání vozidla |
Známky kouření, skvrny a zápach | Možnost dlouhodobého užívání vozu |
Poškození karoserie a lakovaných dílů | Může to být známka vážných nehod a nesrovnalostí v počtu najetých kilometrů |
Opotřebení pneumatik a kol | Výrazné opotřebení může naznačovat vysoký kilometrový výkon. |
Známky koroze a barvy | Může naznačovat poškození a náhradní díly |
Indikátory opotřebení předních a zadních světel | Silné opotřebení může znamenat vysoký kilometrový výkon nebo časté používání přes noc. |
Hladina a kvalita oleje | Nízká hladina oleje nebo znečištění může znamenat nesprávnou údržbu vozidla. |
Přítomnost stop úniku oleje nebo jiné kapaliny | Může indikovat problémy s těsnicími prvky a těsněním |
Známky oxidace a kontaminace | Může ukazovat na špatný stav oleje a jiných kapalin |
Celkový stav motoru a převodovky | Výkon a stav součástí motoru mohou poskytnout náhled na používání vozidla. |
Analýza fyzických vlastností automobilu je důležitým krokem při určování jeho skutečného počtu najetých kilometrů. Pro přesnější výsledek je však nutné použít jiné metody, jako je kontrola dokumentace a podpůrných systémů, dále konzultace s odborníky a použití specializovaného vybavení.